سنگ خرید خارجی جلوی پای تولید ریل ملی
تین نیوز | در حالی ورود چهارمین و پنجمین محموله تجهیزات تولید ریل ملی تا پایان سال به کشور نوید تولید ریل UIC۶۰ را زودتر از موعد مقرر میدهد که مدیرعامل شرکت ساخت از خرید گسترده ریل خارجی خبر داده است.
در حال حاضر متوسط ساخت راهآهن در کشور سالانه 150 تا 170 کیلومتر است، در حالی که بر اساس اهداف چشم انداز 20 ساله کشور باید سالانه 1000 کیلومتر خطآهن ساخته شود.
یکی از دلایلی که همواره در توجیه این کمکاری اعلام شده نبود تولیدکننده داخلی ریل بوده، این در حالی است که بیش از 2 دهه قبل کارخانه ذوبآهن اصفهان اقدام به تولید ریل U33 کرد.
البته این دستاورد با تاخیری حدود 17 سال مورد توجه کارفرمایان قرار گرفت و مدیران وقت وزارت راه و ترابری تفاهمنامهای نافرجام برای خرید این نوع ریل امضا کردند.
خلف وعده مسئولان وقت وزارت راه به همراه درخواست آنها برای تولید ریل پیشرفته UIC60 سرانجام پس از 6 سال منجر به امضای تفاهمنامه ای سه جانبه در تیرماه امسال برای تولید این نوع ریل که برای سرعتهای بالای 160 کیلومتر مناسب است، شد.
به هر حال بهدنبال امضای این تفاهمنامه، کارخانه ذوبآهن اصفهان اقدام به خرید کارخانهای از کشور آلمان کرد. کارخانهای که تاکنون سه محموله تجهبرات آن وارد کشور شده و محمولههای چهارم و پنجم تجهیزات نیز تا پایان امسال وارد ایران خواهد شد.
سعدمحمدی مدیر عامل ذوب آهن اصفهان اخیرا در اینباره گفته است: بر اساس تولید ریل بر اساس برنامه و با سرعت در حال انجام است. سه محموله تجهیزات تولید ریل داخلی به کارخانه ذوب آهن رسیده است و محمولههای چهارم و پنجم نیز تا قبل از عید نوروز به ایران وارد میشود.
وی تاکید کرد: بر اساس قولی که داده ایم نیمه دوم سال آینده تولید ریل ملی در ذوب آهن آغاز می شود.
اما در سوی دیگر ماجرا شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل قرار دارد که مدیرعامل آن از خرید ریل گسترده خارجی خبر داده است. نورزاد با بیان اینکه امسال زیرسازی راهآهن خیلی نبوده گفته است: دلایل زیرسازی کم راهآهن نبود ریل است، ولی در حال خرید ریل بهصورت گسترده هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ریل را از سه کشور روسیه، ترکیه و هند خریداری میکنیم در پاسخ به این پرسش که این ریلها چه میزانی است (چند تن)، بیان کرد: حدود 1500 کیلومتر -خطآهن - آماده ریلگذاری داریم، اگر ریل داشته باشیم خیلی زود نصب میکنیم. متاسفانه به دلیل تحریم ریل نداریم.
چنانچه اشاره شد میزان سالانه ساخت خطآهن طی چند سال اخیر از مرز 170 کیلومتر بالاتر نرفته است، ضمن آنکه مدیرعامل شرکت ساخت بهار امسال از برنامه ساخت 245 کیلومتر راهآهن در کشور خبر داده بود. برنامهای که یک ماه مانده به نوروز 94 شواهدی روشنی از ساخت حتی یک کیلومتر آن به چشم نمیآید، چراکه معاون وزیر راه و شهرسازی به زیرسازی کم راهآهن اذعان کرده است.
با توجه تولید ریل ملی طی ماههای آینده و همچنین کارنامه نامیدکننده ساخت راهآهن بهتر است مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در حد تواناییهای این شرکت ریل خارجی خریداری کند و حجم "گسترده" واردات ریل را به سطح ساخت سالانه 150 تا 170 کیلومتر راهآهن تقلیل دهد.
خرید ریل که مشمول تحریم نیست اگر هم مشمول باشد که چیزی از تحریم هنوز رفع نشده پس حرفهای مدیرعامل تناقض دارد
ساخت زیرسازی رشد نداشته چون پول نبوده چه ربطی به ریل دارد؟