بازدید سایت : ۴۱۰۹۳

انتقال فناوری در عقد قرارداد جدید با خودروسازان

انتقال فناوری در عقد قرارداد جدید با خودروسازان

تین نیوز | با خودروسازانی همچون پژو در گذشته با اولویت داخلی‌سازی قطعات نبوده و قراردادها با این خودروساز به صورت انتقال فناوری نبوده است و قطعه‌سازان از طریق مهندسی معکوس توانستند نیازهای داخل را تامین کنند.

درحال‌حاضر نیز اگر دولت امنیت سرمایه‌گذاری را ارتقا دهد و مدیران خودروساز، قرارداد برد - برد با خودروسازانی همچون پژو منعقد کنند، بهتر از همکاری با خودروساز جدید است، زیرا در ۲۰ سال گذشته خودروسازان داخلی و «پژو» فرهنگ، انتظارات و استانداردهای یکدیگر را خوب می‌شناسند که همین امر یک سرمایه است. شکل همکاری پژو با ایران مشابه همکاری این خودروساز با هیچ کشوری نیست. به‌طور نمونه چین با پژو قرارداد دارد و شرط می‌کند باید ۵۰ تا ۶۰درصد قطعات را ساخت داخل کند، انتقال فناوری دهد و دانش فنی قطعه‌سازان دو کشور به‌روز شود، همچنین سطح استاندارد خودروها ارتقا یابد. از این‌رو بهتر است مسئولان در عقد قراردادهای جدید، انتقال فناوری و بالا بردن سطح دانش قطعه‌سازی همتراز قطعه‌سازان پژو را لحاظ کنند.

در قراردادهایی که خودروسازان با پژو داشته‌اند، سود خوبی نصیب این شرکت شد زیرا این خودروساز قراردادها را به بهانه‌هایی مانند نبود امنیت سرمایه‌گذاری در ایران این‌گونه می‌خواست. اگر مسئولان صنعت خودرو هوشیار باشند و از تجربیات گذشته درس بگیرند، باید پلتفرم مشترک طراحی کنند یا اگر می‌خواهند خودرویی را وارد کنند، با انتقال فناوری همراه باشد. خودروسازی صنعتی راهبردی است و باید قراردادها امن و با شروط خودروسازان داخلی منعقد شود تا منافع خودروسازان، قطعه‌سازان و مردم تامین شود.

درحال‌حاضر همه قطعات ساخت داخل بی‌کیفیت نیست، اگر هم قطعه بی‌کیفیتی وجود دارد باید علت آن را تحلیل کرد، زیرا قطعه‌سازان در شرایط بسیار سختی قطعه تولید می‌کنند، اما قطعه‌سازان مطرح، هیچگاه کیفیت را زیر سوال نبرده‌اند. همچنین حق مردم این است که انتظارشان از کیفیت قطعات خودرو بالا باشد و خودروسازان هم باید انتظار مشتری را برطرف کنند. با تلاش قطعه‌سازان و خودروسازان در ۴ تا ۵ سال اخیر، کیفیت قطعات در خودروهای پژو۴۰۵، پژوه۲۰۶ و پراید بهبود یافته است اما باید نشان(برند) خودروها را عوض کرد. درحال‌حاضر حدود ۸۰درصد از قطعات خودرو موردنیاز در کشور ازجانب ۴۰ قطعه‌ساز تولید می‌شود که دانش و سخت‌افزار این واحدها برای خودروهایی که هم‌اکنون در کشور تولید می‌شود، به‌روز است. با این حال روند دریافت طلب قطعه‌سازان از خودروسازان رو به بهبود نیست، زیرا براساس قراردادهای دوجانبه، قرار بود ۳ ماه یکبار طلب خود را دریافت کنند اما هم‌اکنون به بیش از ۳ماه افزایش یافته است.


* عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.