بانک ها تمایلی به پرداخت تسهیلات ۱۸ درصدی نوسازی تاکسی ها ندارند
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری خبر از عدم تمایل بانک ها به پرداخت تسهیلات ۱۸ درصدی نوسازی تاکسی ها داد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: طرح نوسازی تاکسی های فرسوده در حال حاضر متوقف شده و یکی از دلایل آن این است که بانک ها برای نوسازی تاکسی ها فرسوده تمایلی به پرداخت تسهیلات ۱۸ درصدی ندارند و در این خصوص همکاری نمی کنند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مرتضی ضامنی افزود: در حال حاضر هیچ بانکی تسهیلات ۱۸ درصدی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی نمی دهد و تمایل دارند که سود این تسهیلات را حتی به مرز ۲۳ درصد هم برسانند.
وی اعلام کرد: با تسهیلات ۱۸ درصدی هم رانندگان تاکسی که اقدام به نوسازی خودروهای خود کرده بودند، توان بازپرداخت اقساط را به سختی داشتند و در صورتی که سود تسهیلات به بیش از ۲۳ درصد برسد، به هیچ عنوان رانندگان متقاضی برای نوسازی تاکسی ها توان بازپرداخت اقساط را نخواهند داشت.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشوری ادامه داد: همکاری نکردن بانک ها در پرداخت تسهیلات به عنوان یکی از عوامل موجب شده است که طرح نوسازی تاکسی ها متوقف شود. در طرح نوسازی سال ۹۶ که قیمت خودرو ۳۴ میلیون تومان بود، ۲۰ میلیون تومان تسهیلات ۱۶ درصد و پنج میلیون تومان ارزش گواهی اسقاط بود و مابقی قیمت خودرو توسط شخص متقاضی پرداخت میشد، ولی در حال حاضر خودروی ۳۵ میلیون تومانی ۷۸ میلیون تومان شده و مشکلات تسهیلات ۲۰ میلیونی داریم، چرا که این تسهیلات دیگر پاسخگو نیست و بانکها نیز در پرداخت تسهیلات همراهی لازم را ندارند.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی بانکها، گمرک و شرکت خودروساز و همچنین اتحادیه تاکسیرانی فرآیند اجرایی را برعهده دارند. برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی قرار شد که ۹۰ هزار تاکسی نوسازی شود و در این زمینه بانک های ملت، تجارت و پارسیان عهدهدار واگذاری تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی شدند. اما به مرور که طرح نوسازی جلوتر رفت، در حوزه بانکی مشکلاتی به وجود آمد که در نهایت به توقف طرح نوسازی تاکسی ها منجر شد.
وی گفت: خدمات گمرک بسیار مهم است؛ چرا که در فرآیند نوسازی خودروهای فرسوده مراکز اسقاط دو عدد گواهی اسقاط را که به ارزش پنج میلیون تومان محاسبه شده است، از محل گمرک از بودجه کشوری کارسازی می کردند و پنج میلیون تومان هم از خود متقاضی کسر می شد و به این ترتیب خودروساز هم می توانست از تخفیفات گمرکی در این زمینه برخوردار شود.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور ادامه داد: طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی چندین سال متوقف شده بود تا اینکه از ابتدای سال ۹۵ دوباره این طرح شروع و قرار شد که با حجم ۱۸۶ هزار دستگاه تاکسی که به سن فرسودگی ۱۰ سال بر اساس قوانین موجود مصوبه هیات وزیران رسیده بودند، این نوسازی انجام شود. اما در این مسیر انباشت فرسودگی تاکسی ها و همچنین اعتباراتی که برای بخش گمرک و نوسازی در نظر گرفته شده بود، با هم تناسب نداشت.
وی ادامه داد: در سال ۹۸ با شرایط کنونی، اعمال تحریم ها و تورم، قیمت خودرو چندین برابر افزایش داشته و این موضوع موجب شده است که نوسازی ناوگان تاکسیرانی متوقف شود، اما با ایران خودرو مذاکراتی شده است و در جمع بندی که داشتیم قرار شد که امسال ۱۰ هزار تاکسی از این طریق نوسازی شوند.
ضامنی افزود: تحویل ۱۰ هزار خودرو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی نسبت به فرسودگی تاکسی ها بسیار اندک است و فقط شامل هفت درصد از انباشت تاکسی های فرسوده خواهد شد و این در حالی است که تا پایان امسال ۱۹۲ هزار تاکسی به سن فرسودگی می رسند، اما در حال حاضر هم ۱۵۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده داریم که ۴۷ درصد ناوگان تاکسیرانی را شامل می شوند.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور گفت: پیش بینی می شود که در سال ۱۴۰۰ شمار تاکسی های فرسوده به ۲۴۰ هزار دستگاه برسد که شامل ۷۵ درصد ناوگان تاکسیرانی است.