ورود ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده به ناوگان حمل ونقل عمومی شیراز
در گام نخست اجرای این طرح تا پایان بهمن سال جاری، هزار دستگاه تاکسس نوسازی و وارد ناوگان حمل ونقل عمومی می شود.
رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز از نوسازی پنج هزار ناوگان تاکسی فرسوده تا پایان سال ۱۴۰۵ در کلان شهر شیراز خبر داد و گفت: در گام نخست اجرای این طرح تا پایان بهمن سال جاری، هزار دستگاه تاکسس نوسازی و وارد ناوگان حمل ونقل عمومی می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، مصطفی کیانی رحیمی از نوسازی پنج هزار ناوگان تاکسی در کلان شهر شیراز خبر داد و اظهار کرد: شهر شیراز بیش از هشت هزار تاکسی فعال دارد که ۸۰ درصد از این ناوگان فرسوده و نیازمند نوسازی است.
وی با اشاره به اینکه کلان شهر شیراز یکی از فرسوده ترین ناوگان تاکسی را در مقایسه با سایر کلان شهرها دارد، افزود: با هدف حفظ محیط زیست و پایدارسازی شرایط کیفی زندگی مردم و قوانینی که وجود دارد، شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز بر آن شدند تا نوسازی ناوگان تاکسی کلان شهر شیراز را با جدیت پیگیری کنند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: پس از ۱۲ سال از بسته بودن سامانه نوسازی ناوگان تاکسی، این سامانه فعال شد و شرکت ایران خودرو با معرفی خودروی سمند طرح نوسازی تاکسی های فرسوده را آغاز کرد.
کیانی رحیمی اضافه کرد: با اعلام فراخوان ثبت نام از سوی این شرکت خودروسازی در کمتر از سه ماه، تقاضای درخواست نوسازی هزار تاکسی از سوی مالکان تاکسی در شیراز ثبت شد.
وی تاکید کرد: این شرکت خودروسازی متعهد شده است طی سه ماه آینده و تا پایان بهمن ماه هزار دستگاه تاکسی جدید را به مالکان تحویل دهد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: به منظور کمک به نوسازی ناوگان تاکسی های فرسوده تحت پوشش شهرداری شیراز با هدف دریافت پنج هزار وام با بانک طی پنج سال تفاهم نامه منعقد شد تا از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ نوسازی پنج هزار ناوگان تاکسی انجام شود که در گام نخست طی شش ماه اول سال جاری ثبت تقاضای یک هزار مالک تاکسی برای نوسازی صورت گرفت و در گام دوم از ظرفیت چهار هزار واحد تسهیلات باقی مانده استفاده شد تا نوسازی هزار دستگاه تاکسی دیگر در شش ماهه دوم سال جاری انجام شود.
نوسازی بیش از ۳ هزار تاکسی تا پایان ۱۴۰۵
کیانی رحیمی ادامه داد: با توجه به استقبال صورت گرفته از سوی مالکان ناوگان تاکسی در این طرح و با میزان مبلغ تسهیلات تعیین شده از سوی شهرداری شیراز تا پایان سال ۱۴۰۵، سه هزار دستگاه تاکسی دیگر نوسازی می شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های اصلی که رانندگان و مالکان تاکسی در این خصوص با آن مواجه بودند نبود بودجه کافی برای نوسازی خودرو بود، گفت: طی جلساتی که در تهران با حضور شهردار شیراز برگزار شد، یک بانک به عنوان شریک شهرداری شیراز تعیین شده است تا از منابعی که شهرداری در این بانک دارد تسهیلاتی به شهرداری شیراز پرداخته شود.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در ارائه ضمانت برای رانندگان این ناوگان مشکلات بسیاری وجود داشت، گفت: در این خصوص شش مدل تعریف شد تا مبتنی بر این مدل ها مالک خودرو بتواند در این طرح شرکت کند.
کیانی رحیمی با اشاره به نحوه پرداخت تسهیلات به دارندگان این ناوگان، اضافه کرد: بخشی از این تسهیلات از سوی شهرداری شیراز به صورت بلاعوض به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت می شود و بخشی دیگر تسهیلات که مبلغ آن ۱۵۰ میلیون تومان است، توسط راننده طی پنج سال بدون سود و به صورت اقساط پرداخت می شود.
وی تأکید کرد: شیراز تنها کلان شهر در کشور است که این نوع پرداخت تسهیلات را برای دارندگان تاکسی فراهم کرده است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه با این اقدام بیشترین نوسازی ناوگان تاکسی در سال جاری تا به امروز در کلان شهر شیراز انجام می شود، ادامه داد: خودروهای فرسوده به دلیل اینکه از لحاظ منظر عمومی شهر و مباحث زیست محیطی، کیفیت سرویس دهی آن ها پایین و رغبت مردم به استفاده از این ناوگان کم بود؛ بنابراین نوسازی ناوگان و حمایت از رانندگان تاکسی در دستور کار قرار گرفت تا ارزش افزایی آن ها ایجاد شود.
کیانی رحیمی تصریح کرد: این اقدام اتفاق بزرگی برای کلان شهر شیراز است، چراکه در نوسازی یک هزار ناوگان تاکسی از میزان ناوگان حمل ونقل عمومی بعضی کلان شهرها بیشتر است.
وی تاکید کرد: این اقدام به نوعی در ترویج فرهنگ استفاده از حمل ونقل عمومی و توسعه پایدار زیست محیطی کمک کننده است و چهره خسته بهره برداران ناوگان تاکسیرانی را بانشاط تر و ارائه خدمات را بیشتر و با کیفیت تر خواهد کرد.