بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

توقف بارگیری در برخی پایانه‌ها‌‌/‌لزوم مقابله با تهدید‌ها و تأمین امنیت راننده‌

تعدادی از راننده‌های کامیون در تماس با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه آماده بارگیری هستند، گفتند: اگر بارگیری نکنیم پرداخت اقساط کامیون‌ها به تعویق می‌افتد، گروهی در جاده‌ و پایانه‌ با تهدید جانی و مالی راننده، مانع حمل بار می‌شوند.

توقف بارگیری در برخی پایانه‌ها‌‌/‌لزوم مقابله با تهدید‌ها و تأمین امنیت راننده‌
تین نیوز |

تعدادی از راننده‌های کامیون در تماس با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه آماده بارگیری هستند، گفتند: اگر بارگیری نکنیم پرداخت اقساط کامیون‌ها به تعویق می‌افتد، گروهی در جاده‌ و پایانه‌ با تهدید جانی و مالی راننده، مانع حمل بار می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، پس از نوسانات ارزی و افزایش قیمت لاستیک، لوازم یدکی و روغن، ناوگان عمومی حمل و نقل جاده‌ای بار با مشکلاتی مواجه شد.

بخشی از کامیون‌داران در اعتراض به گرانی‌های اخیر و‌کرایه ناچیز حمل بار، اعتصابات صنفی در پیش گرفتند که این موضوع از اوایل تیر‌ماه امسال آغاز شد.

پس از این اعتراضات صنفی، انجمن‌ها و اتحادیه‌های راننده‌ها و کامیون‌داران‌، با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و وزارت صنعت معدن و تجارت، تلاش کردند، بخشی از مشکلات رانندگان را رفع کنند.

در این راستا مقرر شد، به طور متوسط 20 درصد به قیمت کرایه‌های کامیون افزوده شود، از سوی دیگر لاستیک با نرخ یارانه‌ای به کامیون‌داران ارائه شود، ضمن آنکه سهمیه سوخت طبق نرخ‌های یارانه‌ای به کامیون‌داران بر اساس پیمایش اختصاص می‌یابد.

همچنین موضوع بیمه تکمیلی راننده‌های کامیون و پرداخت حق بیمه آنها از سوی دولت نیز مجدداً اجرایی شد.

همچنین دولت وعده داد، خواسته کامیون‌داران مبنی بر اجرای سیستم تن بر کیلومتر به جای کرایه‌های توافقی را به زودی عملیاتی کند.

پس از پیگیری این موضوعات و تحقق برخی خواسته‌های کامیون‌داران و وعده دولت برای اجرای سیستم تن بر کیلومتر به جای کرایه‌های توافقی؛ کامیون‌داران به جاده‌ها برگشتند و روند حمل و نقل کالا از طریق جاده‌‌، طبیعی شد.

به تازگی و از هفته گذشته با افزایش بی‌محابای قیمت ارز، قیمت لاستیک هم افزایش زیادی یافت که در لاستیک‌های داخلی به ‌هر جفت 8 تا 9 میلیون تومان و در لاستیک‌های خارجی به هر جفت 12 تا 13 میلیون تومان رسید.

این افزایش قیمت‌ها در کنار گرانی‌های اخیر موجب شد، کامیون‌داران مجددا نسبت به نرخ‌های پایین کرایه و هزینه‌های سنگین تعمیر و نگهداری کامیون‌، اعتراض کنند و در این اعتراضات صنفی؛ خواسته‌های‌ خود را هم مطرح کنند.

‌اما در این میان عده‌ای سودجو و معاند با سوءاستفاده از این ظرفیت که 90 درصد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای از طریق کامیون جابه‌جا می‌شود، تلاش کرد‌ه‌اند از این اعتراضات صنفی کامیون‌داران به نفع منافع خود و به زیان اقتصاد کشور سوءاستفاده کنند و با تشویق کامیون‌داران به ادامه اعتصابات و حتی تهدید رانندگان به زمین‌گیر کردن کامیون‌ها،‌ به خیال خودشان اقتصاد کشور را فلج کنند.

در این راستا به تازگی اخباری مبنی بر تهدید رانندگان کامیون بابت بارگیری شنیده شد، پرتاب سنگ و آتش‌زنه به سمت کامیون‌های دارای بار از سوی افراد ناشناس در جاده‌ها و حتی تیراندازی به سمت کامیون‌های دارای بار، از این دست اخبار بود.

عده‌ای سودجو تلاش کرده‌اند با تهدید راننده‌های کامیون آنها را از حضور در جاده‌ها منصرف کنند، (کاربران می‌توانند جزئیات بیشتر را ‌از اینجا و اینجا مشاهده کنند)

در این راستا خبرگزاری فارس تلاش کرد موضوع را از رانندگان کامیون و فعالان این بخش که خود در این عرصه فعالیت می‌کنند، پیگیری کند.

به سراغ تنی چند از راننده‌های کامیون در دو استان فارس و اصفهان رفتیم و موضوع را از آنها پیگیری کردیم.

‌سید هادی که از راننده‌های باسابقه کامیون است، در این باره می‌گفت:‌ از دو سه روز گذشته تاکنون با برخی از پایانه‌های بار در استان خودمان (فارس) و یا حتی استان‌های دیگر تماس می‌گیریم،  آن طرف خط یک نفر اعلام می‌کند که ‌فعلا تعطیل است؛ من برای بارگیری به شهرستان مرند زیاد می‌روم، حتی‌ حاضر شدم از استان فارس تا مرند به صورت یک سر خالی تردد کنم تا آنجا بارگیری داشته باشم، اما حتی در مرند هم به ما اعلام کردند که نیایید، پایانه تعطیل است.

این راننده کامیون افزود: حتی با چند رابط بار در کارخانه‌ها هم تماس گرفتم، اما آنها هم اعلام کردند، فعلا برای جابه‌جایی کالا بار ندارند.

به گفته این راننده کامیون، اقساط این کامیون‌ها بسیار سنگین است و اگر یک هفته دیگر در خانه بمانیم، دیگر امکان پرداخت اقساط این ماه را نخواهیم داشت و این غیر از هزینه‌های روزانه زندگی و خانواده است.

یکی دیگر از رانندگان کامیون در استان اصفهان با بیان اینکه از بیم از دست دادن کامیون خود، به جاده‌ها نمی‌روم،‌گفت:‌ متاسفانه بین راننده‌های کامیون شایعه شده است که هر کامیونی که در جاده‌ها دارای بار باشد، یا به آنها شلیک می‌کنند، یا با پرتاب سنگ شیشه‌هایش را می‌شکنند و یا با پرتاب آتش‌زنه، بارش را به آتش می‌کشند.

این راننده کامیون که خود را محمد ساداتی معرفی می‌کند، ‌می‌گوید: گفت:‌ حتی اگر بخواهیم و بتوانیم بارگیری کنیم، از بیم آنکه نمی‌توانیم شب کنار جاده استراحت کنیم، به جاده نمی‌رویم ،زیرا اگر بخواهیم هنگام شب کامیون را گوشه‌ای‌ بابت استراحت پارک کنیم، بیم آن وجود دارد که ‌‌همان یکی دو ساعتی که در کامیون در حال استراحت و خواب هستیم ‌عده‌ای از خدا بی‌خبر کامیون را آتش بزنند.

‌یکی دیگر از کامیون‌داران به فارس گفت که ‌همکاران ما در استان خراسان می‌گویند‌ عده‌ای سودجو نزدیک پایانه بار مشهد مانع از بارگیری کامیون‌ها می‌شوند و با الفاظ رکیک، به کامیون‌دارانی که برای بارگیری آمده‌اند، توهین می‌کنند.

این راننده جوان و تحصیل‌کرده کامیون که خود را شهرام معرفی می‌کند، با انتقاد از اینکه چرا باید این معاندان به راحتی از سلاح‌های جنگی علیه راننده‌های کامیون استفاده کنند، می‌گوید: ‌به نظر می‌رسد ضرورت دارد این روزها  مأموران نیروی انتظامی در جاده‌های کشور تردد داشته باشند، از سوی دیگر نمایندگان سازمان راهداری و ماموران نیروی انتظامی باید در پایانه‌های بار و اطراف آن مستقر باشند تا کامیون‌داران بتوانند به راحتی بارگیری کنند و واهمه‌ای از تردد در جاده‌ها نداشته باشند.

این راننده کامیون معتقد است: دولت باید‌ حتماً به مشکل کامیون‌داران رسیدگی کند، در غیر این صورت پیش‌بینی ما این است که شرایط از این هم بدتر خواهد شد، زیرا اگر تا چند هفته آینده کامیون‌داران نتوانند نسبت به جابه‌جایی کالا اقدام کنند، گمرک‌های کشور و بنادر، سرشار از کالا و انبارها خالی از کالا می‌شود.

وی با بیان اینکه کامیون‌داران بار سنگینی بر دوش دارند، گفت: ما اجازه نمی‌دهیم بار کشور روی زمین بماند، اما دولت هم باید حمایت‌های خود را انجام دهد، از سوی دیگر امروز وجود امنیت در جاده‌ها ضروری است.

یکی دیگر از رانندگان کامیون که خود را احسان معرفی می‌کند، در این باره به فارس گفت: ‌شنیده‌ایم دولت قرار است مجدداً لاستیک دولتی وارداتی ارائه دهد که قطعا از گمرک‌های کشور خارج می‌شود، ما پیش‌بینی می‌کنیم معاندان که مانع بارگیری کامیون‌داران شده‌اند، بخواهند مانع از انتقال این لاستیک‌ها و رسیدن آن به دست کامیون‌داران شوند، بنابراین پیشنهاد می‌شود این لاستیک‌ها از طریق قطار جابه‌جا شو‌د.

وی با بیان اینکه بیم راننده‌ها از نبود امنیت در جاده‌ها مانع از حرکت‌دادن کامیون‌هایشان شده است، گفت: ‌در بندر امام خمینی (ره) و بندر شهید رجایی هرمزگان که منبع اصلی بار کشور است، به دلیل عدم حضور کامیون‌داران مشکلاتی پیش آمده و بارها مانده است، کامیون‌داران تحصن نکرده‌اند، اما می‌ترسند بارگیری کنند.

این راننده کامیون اضافه کرد: به هر حال کالاها در بنادر مانده‌اند که اگر توجه نشود، بحران‌ساز خواهد بود؛ اگر مشکلات امنیتی جاده‌ها حل نشود آن دسته از رانندگانی که در اعتصاب شرکت نکرده‌اند هم نمی‌توانند به جاده‌ها بیایند زیرا به هر حال امروز یک دستگاه کامیون حداقل 800 تا 900 میلیون ارزش دارد که اگر اتفاقی رخ دهد کامیون‌دار نه تنها نمی‌تواند اقساط آن را پرداخت کند، بلکه از تأمین مخارج اولیه زندگی خود هم ناتوان خواهد بود.

‌به گزارش فارس به نظر می‌رسد حرکات مشکوکی که از چند روز پیش برای مقابله با بارگیری کامیون‌داران آغاز شده‌، امروز عینیت بیشتری یافته است و انتظار می‌رود سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با همکاری مأموران نیروی انتظامی که برای مقابله با معاندان همیشه آماده هستند، هر چه زودتر نسبت به مقابله با این کارشکنان اقتصادی‌ اقدام کنند تا کالاهای بیشتری ‌از بنادر و پایانه‌های بار خارج شده و به دست مصرف کننده نهایی برسد.

منبع: خبرگزاری فارس
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن پاسخ

    با احترام؛
    در چند روز گذشته سالنهای اعلان بار تعدادی از شهرها بسته شده.
    این خود نیز آب به آسیاب دشمن ریختن است.
    باز بودن درب سالنهای اعلان بار به معنی وجود نقطه برای آشتی ببن رانندگان و مسئولین.
    ولی متاسفانه با بسته شدن سالنهای این نقطه شروع برای آشتی وجود ندارد.