◄ افزایش خطر گازگرفتگی برای رانندگان کامیون همزمان با آغاز فصل سرما
یکی از سختیهای رانندگی و رانندگان برونشهری، استراحت در کابین کامیون در فصل زمستان است که راننده مجبور است برای گرم کردن کابین و فرار از سرما از گازپیک نیک استفاده کند.
همزمان با آغاز فصل سرما، یک راننده و کامیوندار عضو جمعیت طرفداران ایمنی راهها، از مدیران پایانههای کشور خواست برای حفظ ایمنی رانندگان کامیون، به خصوص در مناطق سردسیر استراحتگاه مناسب با امکانات گرمایشی برای رانندگان مهیا کنند.
به گزارش تیننیوز، محمد اتحادی با بیان این مطلب در شبکههای اجتماعی گفت: یکی از سختیهای رانندگی و رانندگان برونشهری در فصل سرما، استراحت در کابین کامیون است چراکه راننده مجبور است برای گرم کردن کابین و فرار از سرما از گاز پیکنیک استفاده کند.
وی با یادآوری اینکه طی سالهای گذشته تعدادی از رانندگان در اثر گاز گرفتگی و خفگی ناشی از روشن کردن پیکنیک در کابین کامیون جان باختهاند، اظهار کرد: با توجه به اینکه تعداد زیادی از ناوگان بار کشور به خصوص ناوگان فرسوده، فاقد بخاری درجا هستند، لازم است مدیران پایانههای بار کشور به خصوص در مناطق سردسیر، استراحتگاه مناسب با امکانات گرمایشی برای رانندگان مهیا نموده و یا نمازخانه پایانه را در اختیار رانندگان قراردهند تا آنها مجبور نباشند در کامیون خود با روشن کردن گاز پیکنیک استراحت کند.
این عضو جمعیت طرفداران ایمنی راهها افزود: رانندگان نیز باید توجه کنند که اگر مجبور به استراحت در پارکینگ جادهها بوده و ناچار به استفاده از گاز پیکنیک شدند حتما شیشهها را کمی پایین آورده و مواظب آتشسوزی پتو و دیگر البسه داخل کابین نیز باشند.
به گزارش تیننیوز، اتحادی خاطرنشان کرد: در کامیونهایی که بخاری درجا دارند نیز در صورت استفاده طولانی مدت (حدود هفت یا هشت ساعت) از بخاری، احتمال اتمام شارژ باتری و روشن نشدن خودرو در سرمای صبح روز بعد وجود دارد بنابراین بهتر است بیش از 6 ساعت از بخاری درجا استفاده نشود.
به گفته وی در این شرایط بهترین کار آن است که برای جلوگیری از بروز مشکل، زمان استراحت در ساعات پایانی شب باشد و بخاری درجا نیز قبل از خاموش کردن موتور، روشن شود.
اتحادی در توضیح این امر گفت: وقتی بخاری درجا روشن میشود، شمع احتراق برق زیادی مصرف میکند و دور موتور بخاری زیاد شده و مصرف برق اولیه افزایش مییابد.