◄ انتشار نرخنامه تن کیلومتر مصوب ستاد تنظیم بازار برای سهولت کار رانندگان کامیون
در پی بروز رسانی شاخص تن کیلومتر حمل کالای جاده ای از خرداد ماه امسال، به منظور سهولت کار رانندگان و آگاهی آنان از میزان کرایه های حمل، نرخ نامه تن کیلومتر کرایه حمل بار مصوب ستاد تنظیم بازار منتشر شد.
در پی بروز رسانی شاخص تن کیلومتر حمل کالای جاده ای از خرداد ماه امسال، به منظور سهولت کار رانندگان و آگاهی آنان از میزان کرایه های حمل، نرخ نامه تن کیلومتر کرایه حمل بار مصوب ستاد تنظیم بازار منتشر شد.
به گزارش تین نیوز، افزایش نرخ شاخص تن کیلومتر حمل کالای جاده ای با هماهنگی به عمل آمده با ستاد تنظیم بازار اعمال شد.
خبر پربازدید امروز را بخوانید:
جنگ خاموش طالبان با رانندگان کامیون و تریلی ایرانی
بر این اساس، شاخص حمل با اعمال افزایش 30 درصدی از 5500 ریال به ازای هر تن کیلومتر به 7150 ریال تغییر کرد.
این تغییر از تاریخ 12 خرداد ماه 1403 به صورت متمرکز و ستادی مطابق سند کسب و کار اجرای نرخ تن کیلومتر ابلاغی طی نامه شماره ... مورخ 30 بهمن ماه 1402 معاون حمل و نقل، در سامانه مدیریت کنترل بارنامه اعمال شد.
به گزارش تین نیوز، انجمن کارگری رانندگان ناوگان جاده ای حمل کالای استان اصفهان به منظور سهولت کار رانندگان و آگاهی آنان از میزان کرایه های حمل، نرخ نامه کرایه حمل بار را بر اساس شاخص تن کیلومتر منتشر کرد.
این نرخنامه کرایه حمل کالا، مطابق فرمول تن کیلومتر در مسافت های محتلف ( بازده 5 کیلومتر ) بر مبنای شاخص 715 تومانی تعیین شده است.
نرخنامه تن کیلومتر منطبق با شاخص ۷۱۵ تومانی مصوب ستاد تنظیم بازار در سال ۱۴۰۳ از اینجا قابل مشاهده است.
قابل ذکر است چندی پیش، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی رانندگان کامیون فلاورجان در مورد نرخنامه تن کیلومتر منطبق با شاخص ۷۱۵ تومانی مصوب ستاد تنظیم بازار به خبرنگار تین نیوز گفته بود: ستاد تنظیم بازار در حالی نرخ کرایه های حمل را کنترل و رصد می کند که هزینه های تعمیر و نگهداری و مایحتاج صنعتی در بازار آشفته امروز که نرخ های آن ساعتی و حتی ثانیه ای متغیر می باشد هرلحظه چالش های جدیدی را در حمل و نقل ایجاد کرده و تاثیر مخرب بر معیشت رانندگان و کامیونداران می گذارد.
خداداد بکرانی تاکید کرد: در جایی که لازم است کار تنظیم بازار و نظارت و کنترل با زیرساخت های کارشناسی شده پیش برود، متاسفانه نرخ های تحمیلی بر کرایه حمل کالا که سالانه با درصد ناچیزی کمتر از نرخ تورم و بدون توجه به هزینه ها و آنالیز قیمت های بازار لوازم و قطعات که واردات آن اکثرا غیر دولتی وآزاد صورت می پذیرد تعیین می شود.
وی گفت: یعنی در اصل نرخ خدمات و ارائه آن دولتی و دستوری و حتی تحمیلی است، ولی نرخ هزینه ها آزاد و باز و بدون نظارت و کنترل دولت بوده و همچون بازار شام هرکسی با هر قیمت و با هر کیفیتی در این بازار فعالیت دارد و حمل و نقل را با چالش های جدی روبرو کرده است!
این فعال صنفی افزود: در جایی که ستاد تنظیم بازار می تواند هزینه های تحمیلی بر ناوگان را کنترل کند حضور و نظارتی ندارد و در جایی که حمل و نقل با وضعیت موجود نوسازی ناوگان و هزینه ها و کمبود نیازهای اولیه روبروست و سرمایه گذاران واقعی در این حوزه با جان و مال برای دور زدن تحریم ها، پای کار حاضر بودند نرخ دستوری و نظارت دولتی دارد.
وی خاطرنشان کرد: معیشت و سفره رانندگان و کامیونداران به عنوان سرمایه گذاران در این بخش اصلی ترین معیار در حمل و نقل جاده ای برای قضاوت درباره کارآمدی مسئولان خواهد بود و در حمل و نقل جاده ای وظیفه بالانس درآمد و هزینه ها به گونه ای که با جیب سرمایه گذاران واقعی یعنی رانندگان و کامیونداران همخوانی و تناسب داشته باشد به عهده ستاد تنظیم بازار و متولی حمل و نقل یعنی سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای خواهد بود.
سلام همكاران و عزیزان راننده ، همین كرایه بصورت تن کیلومتر بعد از کسر كمیسیون باربری و اداره راه و عوارضی و پارکینگ که همه را شوفر باید نقدی پرداخت کنه بعد از اینکه به مقصد رسید اول بازی صاحب بار هست و شهر غریب که هیچ کاری نمیتواند بکند ، حالا که كرایه دستور میدید لطفاً روغن و لاستیک و لوازم یدکی را هم بهمون منصفانه بدید ، چونکه بدةر از این هم سرمون بیارید بعلت بدهی میلیاردی بابت ماشین چینی مجبور به سكوت هستیم كه نریم زندان و گزنه كارگری ؤ سر خیابان سئگار فروشی شرف داره به شوفری این دوره
العان هم یکسری از باربری ها هستن باری که از سمت بیجار به اصفهان 26 تن سنگ آهن برا فولاد مبارکه 21 ملیون کرایه میداده العان باربری دیگه برا شهرضا کرایه تن کیلومتر 21 ملیون میخوره در صورتی که تن 640 هزارتومان توضیحات مینویسه میشه 17 ملیون
سلام
آخه ستاد تنظیم بازار چیکاره هست مگه سوبسید به صاب ماشین میده این وسط میاد نرخ تعیین میکنه
از پارسال تا الان 150درصد فقط لاستیک گران شده دیگه قطعه هرچی بگن چون نظارتی نیس
الان 30 درصد گران کردی فقط واسه باربری ها هست مسخره بازی جمعش کنین
با سلام و احترام به دیدگاه حضرتعالی
بهر حال از دهه پنجاه که ما یادمان هست همیشه در مناسبات بازار و نرخ دستوری رابطه کف دستوری و سقف رقابتی الزام و اختیار مزنه و ارشاد عرضه و تقاضا رسمی یا غیر رسمی وجود داشته است.
آنچه این موازنه را تهدید یا تشدید می نماید رویکرد صنفی حمل و نقل است که اولا بدلیل ورود ناوگان جدید، فضای مجازی و باز شدن اطلاعات حمل و نقلی ، فن آوریهای نوین تحول بزرگ رویدادها و عملکرد شکل با بهره وری بالا و استقبال اشخاص حقیقی از حمل و نقل زیاد گردیده است.
اشکال اساسی بکارگیری راهکارهای جبرانی سوء مغایر منافع ملی مردمی در خلاء رژیم حقوقی مبتنی بر قوانین کار ، تجارت، مقررات عمومی حمل بار و انجام تخلفات رانندگی است که شاخص استاندارد ملی و جهانی ایمنی و مصرف سوخت را بشدت پایین می آورد.
راز و سنگ بنای این مقوله از سرمایه گذاری و قیمت تمام شده تسهیلات گران و نرخ بهره و اقساط سنگین با تعرفه حمل دلالی نازل شروع می گردد.
اشخاص حقیقی خویشفرمای راننده بهر حال با عبور از همه استانداردها و ریسک بالا می توانند طی پنج تا هفت سال این اقساط را بپردازند ولی مناسبات بازار را بهم می زنند. معترضین امروز متخلفین پنج سال قبل برای ورود به حلقه کامیونداری هستند اگر دوباره نخواهند مدل کامیونشان بروز رسانی کنند.
دولتها هیچگاه نتوانسته اند سرمایه های بزرگ و روابط کار و کارگاه و کارفرمایی با حقوق پیمان در جایگاه شرکت حمل و نقل ایجاد نمایند چون شرکت محوری استانداردهایی دارد که در رقابت با راننده محوری فعلی نزد صاحبان کالا و جریان کارگزراری و دلالی توان پایداری را ندارند لذا همچنان از منافع ملی بنفع دلالی به زیان حتی خودشان بهره برداری می نمایند، نباید انتظار داشت زیر مجموعه صمت از نرخ دستوری دولت تبعیت کند و حتی مدیران ذینفع کارچاق کن بخواهند این معادله را بهم بزنند هرچند در موضوعات یارانه سوخت و ایمنی و محیط زیست مجموعه نظام و مردم متضرر گردند.
اول باید معادله سود و زیان و بهره وری از جریان سرمایه گذاری تا استهلاک سرمایه و قیمت تمام شده خدمات حمل و نقل بدون حمایت یارانه ای و رانت و انحصار با وجود مابه تفاوتهای تبانی و ارتشاع حل شود وگرنه چیزی تغییر نخواهد کرد.
نقطه امیدواری اتفاقی است که در حال انجام است و آن ورود صاحبان کالا به حمل و نقل بعنوان شرکت تولیدی و شرکت حمل و نقل است یعنی کسانیکه متقاضی خدمات حمل و نقل هستند دارند جایگاه و مسئولیت حقوق انتفاعی حمل و نقل را هم بعهده می گیرند و کامیونداران بی واسطه جذب صاحب کالا می گردند و در نهایت مشارکت و مباشرت حمل بدون دلال و واسطه و نظام بخشی اولیه .
دلیل این مهم هم مشخص است ، اولا سهم ده درصدی کارمزد با انتخاب فروشنده کالا که می تواند بفرض تبانی بیشتر گردد چون خریدار در مقصد هزینه حمل را می پردازد.
دوم اینکه اینقدر نرخ حمل غیر واقعی و نازل است که صاحبان فروشنده فرستنده کالا اخیرا کالا را با هزینه حمل می فروشند نه اینکه هزینه حمل سربار گردد بلکه پوشش قیمتهای بالاتر بویژه در محصولا تعزیراتی شده است موفق باشید
بیش از۳ساله کرایه هاتغییری نکرده واستهلاک تا۴برابرهم شده وافزایش کرایه ها فقط کمیسونهاروبالاتربرده کرایه اصلی همونه ماحاصل کلام این مملکت بهم پاشیده وبی برنامه درست بشو نیست که نیست
عرض ادب واحترام
والا افزایش کرایه ۳۰ درصدی به اسم کامیونداران تمام شد و به کام باربریها ما هیچ افزایشی در بار آزاد ندیدیم کرایه همونه ولی کمسیون دو برابر شده یه جورایی باربری از سود با کامیون دار نصف ونصف شریک شده کامیونداران هم بخاطر بدهی و اقساط مجبورند .تاز کمسیون را نقد بده خرج انبار را نقد کارت بکش وقتی بار را خالی کردی باید التماس کنی تا حداقل پولی خودت را که برا مخارج انبار دادی را بهت بدند .از وضعیت آسفالت جادها هم که نگو یعنی میخواند بازسازی کنند میاند وصل پینه میکنند یکباره بدترش میکنند همنجور باشه بهتر حداقل منت سرمون نمیزارند.