بازدید سایت : ۴۳۸۳۹

جولان دلالان کامیون در بورس

کامیون جدید عرضه نشود؛ بازار اشباع است!

جولان دلالان کامیون در بورس
تین نیوز

چنانچه نگاهی گذرا به اخبار بورس کالا داشته باشیم، خواهیم دید روزی نیست که کامیون یا کشنده در این بازار عرضه نشود؛ موضوعی که اکنون کامیون داران به آن اعتراض و تاکید دارند با توجه به کمبود بار در سطح کشور و از سوی دیگر تعداد بالای کامیون نباید عرضه جدید داشته باشیم و باید به جای این کار کامیون های فرسوده از رده خارج شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، سال گذشته مرکز پژوهش های مجلس گزارشی منتشر کرد که نشان می داد کامیون ها و کشنده ها مقصران اصلی آلودگی هوا هستند. این گزارش می گفت ۹۲ درصد از جابه جایی بارها بر پایه حمل و نقل جاده ای کشور توسط کامیون هایی صورت می گیرد که میانگین عمر آنها در سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۹.۳ بود.

بر اساس این گزارش تعداد کل ناوگان حمل و نقل عمومی باری کشور، ۳۶۵ هزار دستگاه کامیون است که ۱۶۵ هزار دستگاه سنی بالاتر از ۱۶ سال دارند و به مرز فرسودگی سنی رسیده اند. به عبارت دقیق تر، حدود ۴۵ درصد از ناوگان حمل ونقل عمومی باری کشور فرسوده است.

نکته قابل تأمل تر در این گزارش این بود که ۱۰۲ هزار ناوگان حمل و نقل عمومی باری کشور (یعنی حدود ۲۸ درصد) سن بالای ۲۵ سال دارند که در گروه فرسودگی شدید قرار می گیرند و باید در اولویت نوسازی باشند.

طبق آمار و اطلاعاتی که در گزارش مرکز پژوهش های مجلس منتشر شده بود علاوه بر بالا بودن میانگین طول عمر ناوگان حمل و نقل عمومی باری کشور، میانگین سنی قوای محرکه به کار رفته در این خودروها نیز بالا است و حتی در مواردی مربوط به حدود ۳ تا ۴ دهه پیش است.

در حالی که به نظر می رسید با وجود بحرانی بودن وضعیت فرسودگی ناوگان حمل ونقل بار کشور فکری اساسی برای این معضل شود و کامیون های نو جایگزین کامیون های فرسوده شوند اما آنچه در عمل در حال روی دادن است چیز دیگری است. نگاهی به اخبار بورس کالا از ابتدای سال نشان می دهد که روزی نیست کامیون یا کشنده در این بازار عرضه نشود.

عرضه گسترده کامیون و کشنده در بورس کالا در حالی است که از یک سو بسیاری از کامیون داران به دلیل کمبود بار در کشور با معضل بیکاری روبه رو هستند. به عبارت دیگر، اضافه شدن ناوگان جدید به این بخش این بحران را جدی تر خواهد کرد.

از سوی دیگر، عرضه کامیون و کشنده در بورس کالا به گونه ای نیست که این خودروها به دست صاحبان کامیون های فرسوده برسد و آنها بتوانند خودروهای قدیمی و مستهلک خود را نوسازی کنند. به همین دلیل، آنها معترضند که دلالان و واسطه گران از طریق بورس کالا کامیون و کشنده می خرند و با قیمت گزاف به آنها می فروشند.

 

عرضه کامیون در بورس ممنوع شود

محمد اتحادی، فعال صنفی حوزه حمل بار یکی از کامیون دارانی است که نسبت به این موضوع اعتراض جدی دارد و تاکید می کند که دولت باید به جای عرضه کامیون در بورس این کامیون ها را در اختیار رانندگان قرار دهد تا ناوگان نوسازی شود.

اتحادی می گوید: «این کامیون باید جایگزین کامیون های فرسوده شوند نه اینکه در بازار به فروش برسند. ما نباید افزایش فروش داشته باشیم. اکنون افزایش ناوگان و عرضه کامیون در بورس به یک معضل جدی برای کامیون داران تبدیل شده است. دولت باید به جای عرضه کامیون در بورس، این کامیون ها را در اختیار رانندگان قرار دهد تا ناوگان نوسازی شود.»

وی با تاکید بر اینکه اکنون اصلاً نباید ناوگان جدید به فروش برسانیم و به این حوزه کامیون جدید اضافه کنیم، افزود: «فروش کامیون در بورس اشتباه است. فروش کامیون باید به صورتی باشد که رانندگان یا عناصر اصلی در بخش حمل ونقل بتوانند آن را خریداری کنند نه اینکه دلالان و واسطه گران این کامیون ها را در بورس خریداری کنند و در نمایشگاه با قیمت گزاف به ما بفروشند. قیمت هایی که گاهی چند میلیارد گران تر از قیمتی است که در بورس خریداری کرده اند؛ بنابراین باید تدبیری اندیشیده شود که دست دلالان و واسطه گران حذف شود و کامیون های جدید به رانندگان داده و جایگزین ناوگان فرسوده شود.»

به گفته او؛ اکنون عرضه کامیون در بورس به معضلی تبدیل شده و رانندگان باید با واسطه دست دوم و سوم و با قیمت بالا آن کامیون را خریداری و جایگزین کامیون خودروی فرسوده کنند.

او توضیح می دهد: «الان نحوه عرضه کامیون در بورس به گونه ای است که هر کسی می تواند آنها را خریداری کند و همین باعث شده دلالان این کامیون ها را بخرند چون یک میلیارد تومان با بازار آزاد تفاوت قیمت دارد! معلوم است که با این وضعیت و این تفاوت قیمت بازار دلالی داغ می شود و کامیون های فرسوده و مالکان نمی توانند کامیون های خود را تعویض کنند چون قیمت ها بالاست.»

به گفته اتحادی؛ طبق آماری که ارائه داده اند ۵۰ درصد ناوگان حمل بار کشور بالای ۲۵ سال و ۳۰ درصد آن هم بالای ۵۰ سال سن دارند و فرسوده هستند که باید نوسازی شوند.

او می گوید: «سازمان قول هایی برای نوسازی ناوگان فرسوده داده بود اما هنوز اجرایی نشده است. قرار بود با طی یک طرحی کامیون ها فرسوده را با کامیون های نو تعویض کنند اما هنوز این طرح اجرایی نشده است. طبق این طرح قرار بود دولت کامیون هایی با عمر ۳ سال کار کرد را وارد کشور و آنها را با کامیون های فرسوده عوض کند اما متاسفانه این کامیون ها به دست ما نرسیده و الان در نمایشگاه ها به فروش می رسد. این وسط فقط دلالان سود کردند!»

این فعال صنفی یادآور می شود: «یکی از شرایط دریافت این کامیون ها این بود که با پلاک کردن هر یک از آنها یک کامیون فرسوده از رده خارج شود و تنها در این صورت می توانستند آنها را از گمرک خارج کنند اما در نهایت دولت ۵ درصد پول را گرفت و اجازه داد که کامیون ها پلاک شوند!»

اتحادی در پایان خاطرنشان کرد: «این کامیون ها به نیت جایگزینی با کامیون های فرسوده وارد کشور شد اما در عمل این اتفاق نیفتاد و این کامیون ها به نمایشگاه ها به فروش رفت!»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.