◄ طرح سوخت رسانی در مسیر حمل و نقل جاده ای را از پا انداخت/ زیرساخت ها فراهم نیست
زیرساخت های طرح سوخت رسانی در مسیر فراهم نیست و همین موضوع در دو روز گذشته ناوگان حمل بار جاده ای را فلج کرده است.
زیرساخت های طرح سوخت رسانی در مسیر فراهم نیست و همین موضوع در دو روز گذشته ناوگان حمل بار جاده ای را فلج کرده است.
به گزارش تین نیوز، عضو هیئت مدیره کانون سراسری رانندگان کامیون کشور با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های طرح سوختگیری در مسیر، رانندگان کامیون برای جابجایی کالا دچار دردسر و بسیاری از آنان در جاده ها متوقف شده اند.
سعید مصطفوی افزود: در این طرح اختصاص سهمیه گازوئیل بر اساس حرکت در فاصله بین مبدا تا مقصد و منطبق با بارنامه و فقط در جایگاه های عرضه سوخت واقع در مسیر صورت می گیرد اما به دلیل نقایص موجود در سامانه تعداد زیادی از رانندگان در دو روز گذشته در جاده ها متوقف شده اند.
وی تاکید کرد: توقف کامیون ها به دلیل تکمیل نبودن سامانه راه اندازی شده برای سوختگیری مناسب در مسیر و آماده نبودن زیرساخت ها از جمله زیرساخت های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی صورت گرفته است .
به گفته وی ، در حال حاضر در شرایطی خطرناک و حادثه ساز ، تعدادی از تانکرهای سوخت با بار بنزین یا گاز در دمای 50 درجه در جاده متوقف شده اند که این موضوع ممکن است موجب انفجار تانکرهای حمل سوخت شود.
مصطفوی ادامه داد: در کنار خطرات آتش سوزی تانکرها، کامیون های تره بار و کالاهای اساسی هم در جاده ها متوقف شده اند که این امر نیز می تواند چرخه حمل کالاهای اساسی و مایحتاج مردم را دچار اختلال کند.
به گفته وی ، تعدادی از رانندگان نیز به دلیل واهمه از این که در مسیر دچار کمبود سوخت شوند، از بارگیری کالا امتناع می کنند که همه اینها در نهایت به فلج شدن حمل و نقل جاده ای کالا منجر خواهد شد.
به گزارش تین نیوز، طرح سوخت گیری در مسیر ، طرحی است که به پیشنهاد شرکت پخش فرآورده های نفتی و به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت اجرا شده است.
در این طرح سهمیه گازوئیل طبق پیمایش و بر اساس حرکت در فاصله بین مبدا تا مقصد و منطبق با بارنامه و فقط در جایگاه های عرضه سوخت واقع در مسیر صورت می گیرد.
در این سامانه سامانه سهمیه گازوئیل براساس اسناد حمل برخط و در مسیر ترددی که در بارنامه درج شده، به کامیون ها تعلق می گیرد و رانندگان خارج از این مسیر، امکان استفاده از کارت سوخت خود را ندارند.
مقامات مسئول گفته اند نظارت در این طرح کاملا به صورت سیستمی و از طریق دوربین های راهداری انجام می شود.
ببینید : طرح تخصیص سوخت بر خط ,, در جلوگیری از انحراف یا مهاجرت کارت های سوخت به سمت پدیده قاچاق ,, نقش بسیار مثبتی داره ,,, به ویژه که بخشی از حمل و نقل کالاها در جاده های برون شهری , توسط ناوگان فاقد بارنامه و بیمه صورت میگیره , که با اجرای این طرح قانونمند میشه ,,,,,,,,,, اما این طرح چندین اشکال اساسی داره که در صورت عدم توجه , به ضد خودش تبدیل خواهد شد .
موضوع برگشت یک سر خالی ناوگان به مبدا ,, بعد از تحویل بار ,,,,,,,,, و چرخش یا تغییر مسیر به سمت سایر استانهای همجوار یا سایر مراکز توزیع بار در این طرح اصلا تعریف نشده ,,,,,,
ملاحظه بفرمایید , ناوگان تا 1000 کیلومتر بصورت بارنامه بر خط رفته و سپس تخلیه بار شده ,,,,,,, ,,,,,,,, بار برگشت هم موجود نیست ,,,,,,,,,,,,
مطابق تعریف پیمایش بر خط ,, اکنون تکلیف سوخت این ناوگان چیست ؟
ناوگان میخواهد برگردد ,, ,,,,,, ,,,,,,,,, یا قصد تغییر مسیر به سمت پایانه بار در یک استان دیگر را خواهد داشت ,,, ولی دیگه برخط محسوب نمیشه ,,, خب ,, بفرمایید اینجا تکلیف سوخت چیست ؟
به قول همکار عزیزمون , با " اسنپ " برگرده !!!
اکنون که به گفته مسوولان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ,, سامانه سپهتن مهیا نبوده و کلیه اطلاعات انجام طرح تخصیص سوخت ,,,, توسط دوربین های پلاک خوان جاده ایی انجام میشه ,, پیشنهاد میشه که از همون دوربین های راهداری , برای کنترل تردد ناوگان به جای سامانه سپهتن بهره ببرند .
یعنی عبور ناوگان از برابر این دوربین های ثبت تصویر و پلاک ,, همانگونه که معیار تخصیص گازوییل و بارنامه بر خط محسوب میشه ,, اکنون , خود به منزله پیمایش حساب شده و با استناد به همین اطلاعات کاملا موثق میشه سهمیه سوخت ناوگان رو در مسیرهای جاده ایی و بین شهری به میزان پیمایش صورت گرفته محاسبه و شارژ کرد .