بازدید سایت : ۱۳۰۸۰۴

◄ محرومیت رانندگان کامیون از گازوئیل دولتی ؛ انگشت اتهام به سوی بارنامه های جعلی

بسیاری از رانندگان کامیون و اتوبوس از طرح تخصیص گازوئیل شرکت پخش فرآورده های نفتی شکایت دارند چرا که با اجرای آزمایشی این طرح، آنها از سوخت یارانه ای محروم شده اند.

محرومیت رانندگان کامیون از گازوئیل دولتی ؛ انگشت اتهام به سوی بارنامه های جعلی
تین نیوز |

بسیاری از رانندگان کامیون و اتوبوس از طرح تخصیص گازوئیل شرکت پخش فرآورده های نفتی شکایت دارند چرا که با اجرای آزمایشی این طرح، آنها از سوخت یارانه ای محروم شده اند.

بارنامه های مشکل دار و صورت وضعیت های صوری که از سوی بعضی رانندگان کامیون و رانندگان اتوبوس با هدف قاچاق سوخت یا تخلفات دیگر ارائه می شود، معضل جدی برای این صنف ایجاد کرده است.

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و سازمان راهداری با همکاری یکدیگر طرحی را برای جلوگیری از ارائه بارنامه ها و صورت وضعیت های جعلی و غیرواقعی اجرا کرده اند که با وجود مزیت هایی که دارد، صدای اعتراض برخی از فعالان حمل و نقل را بلند کرده است.

معترضان می گویند این طرح در صورتی که با زیرساخت های بهتر و برنامه ریزی اصولی تر اجرا می شد، می توانست کارگشا باشد ولی به صورتی که اکنون اجرا می شود، تر و خشک را با هم می سوزاند.

مسئولان سازمان راهداری بیان می کنند نمی توان به بهانه آماده نبودن زیرساخت ها از کنار تخلفاتی که از محل بارنامه های جعلی انجام می شود به راحتی گذشت. آمارهایی که آنها ارائه می کنند حکایت از آن دارد که ظرف سال های 1401 و 1402 بیش از 400 هزار بارنامه و صورت وضعیت غیرواقعی در بررسی ها و بازرسی های آنها کشف شده است.

منتقدان به این طرح می گویند توقف تخصیص گازوئیل دولتی یا همان گازوئیل سهمیه ای به کامیون دارانی که بارنامه آنها مشکل دارد در صورتی قابل دفاع است که مسیر پیمایش کامیون ها و جایگاهی که در آن سوخت ‌گیری می ‌کنند به صورت آنلاین قابل ردگیری باشد. از دیدگاه آنها این که صرفا سند حمل بار را مورد موشکافی قرار دهیم نمی تواند نشان دهنده تخلف باشد چرا که ممکن است در برخی موارد باری که بارنامه شده بدون آن که تخلفی شده باشد، وزن کمتری نسبت به بارنامه داشته باشد.

فعالان حمل و نقل از مسئولان اجرای این طرح درخواست کرده اند که فعلا اجرای این طرح را متوقف کنند تا برای اشکالات آن تمهیدی اندیشیده شود اما این درخواست تاکنون مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.