◄ تشریفات زمانبر گمرکی اتصال ریل و بندرخشک را قطع کرده است
راههای ارتباطی به یک بندر خشک فعال بهطور طبیعی از سه مسیر هوایی و جادهای و ریلی باید میسر باشد اما در شیوههای حملونقل آنها یک تفاوت اساسی وجود دارد و آن اینکه کالاهایی که از طریق هوا به مناطق و بنادر خشک میآیند بهطور طبیعی کالاهای گرانقیمت خواهند بود.
محمد سعید محبوبی: راههای ارتباطی به یک بندر خشک فعال بهطور طبیعی از سه مسیر هوایی و جادهای و ریلی باید میسر باشد اما در شیوههای حملونقل آنها یک تفاوت اساسی وجود دارد و آن اینکه کالاهایی که از طریق هوا به مناطق و بنادر خشک میآیند بهطور طبیعی کالاهای گرانقیمت خواهند بود.
کالاهایی که از طریق ریل به بنادر خشک وارد و یا صادر میشودند طبق مطالعات، بهدلایل متعدد همچون پایین بودن قیمت حمل، مصرف کمتر سوخت فصیلی، کاهش آلودگی زیست محیطی و صوتی و همچنین کاهش خطر تصادفات و صرفه اقتصادی از لحاظ سرمایه بهکار رفته در زیرساختها و... نسبت به حملونقل جادهای، از جابهجایی بهتر و بهصرفهتری برخوردار میشوند.
اما در شرایطی که هماکنون، در مبادی ورودی کالا در کشور صورت میپذیرد و مدت زمان توقف کالا برای انجام مراحل گمرکی و ترخیص بهطول میانجامد، صاحبان کالا تمایل بیشتری دارند که از طریق جاده و به سرعت بیشتری به کالا خود دسترسی پیدا کنند که برای حل این مشکل باید راهحل مناسبی در نظر گرفت که در این مجال نمیگنجد. و تا این مشکل حل نشود ما بندر خشک واقعی و سیستم حملونقل واقعی نخواهیم داشت.