◄ راهاندازی قطار برنامهای تهران-هامبورگ
با توجه به انجام گفتوگوهای متعدد میان آلمان و ایران، با همکاری طرف آلمانی قطار برنامهای تهران-هامبورگ راهاندازی خواهد شد.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن در نشست اول یازدهمین کنفرانس بینالمللی سازمان همکاری راهآهنها OSJD با اشاره به ظرفیتهای متعدد ریلی در ایران، گفت: بر اساس تعامل و مذاکراتی که با شرکت راهآهن آلمان (DB) در جریان است، مقررشده تا خط ریلی میان کشور ایران و آلمان در مسیر تهران-هامبورگ به صورت برنامهای و بهزودی راهاندازی شود.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، بابک احمدی از برنامه اتصال ریلی به مرز خسروی هم خبر داد و افزود: امیدواریم که بهزودی این اتصال برقرار و بتوانیم به راهآهن عراق متصل شویم.
اتصال ریلی ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت با اشاره به وجود کریدورهای مختلف ریلی در کشورمان، یادآور شد: از جمله کریدورهای ایران سرخس-بندرعباس است که امکان اتصال کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان را فراهم میکند و در سوی دیگر کریدور شمال-جنوب است که از سمت بندرامام به سمت شمال امکان اتصال را فراهم میکند.
او با اشاره به اینکه مسیر چین به ایران از ظرفیت خوبی برخوردار است، افزود: تا به امروز هشت قطار کانتینری از چین به ایران عبور داده و مسیر آزمایششده است.
وی یادآور شد: در نظر داریم تا در ۲۰روز آینده با همکاران ترکمنستان، قزاقستان و چین نقاط باقیمانده را در مورد تعیین تکلیف کنیم.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن تاکید کرد: در نظر داریم از ظرفیت خالی قطارهای برگشتی خالی به چین استفاده و آن را با کانتینرهای خالی یا بارهای صادراتی ایران، ترکمنستان و ازبکستان را تکمیل کنیم.
وی اضافه کرد: ظرفیتسازی خوبی را در این مسیر ایجاد کرده و تاکنون ۱۰۰هزار تن برای این مسیر مشتری ریلی فراهم کرده و خواستار همکاری مشتریان برای عملیاتی کردن این مسیر شدهایم.
اتصال خطوط ریلی به کشورهای مختلف
احمدی با یادآوری اینکه اتصال خطوط ریلی به کشورهای مختلف و بهرهبرداری از آن در زمره برنامههای راهآهن ایران قرار دارد، یادآور شد: در نظر داریم خط عریض میر جاوه در مرز پاکستان را مجدد احیا و بازسازی کنیم و بتوانیم واگنهایمان را از شمال تا مرز پاکستان ببریم.
وی به اتصال میان مرز «شمتیغ» افغانستان خبر داد و گفت: این اتصال از سیستان و بلوچستان صورت میگیرد و تا هرات پیش می رود که امیدواریم تا پایان سال جاری میلادی به بهرهبرداری برسد.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن، مرز ریلی سرخس را یکی از مهمترین مرزهای ریلی کشور خواند و افزود: امسال شاهد افزایش ۸۰ درصدی حملونقل بینالمللی بار از مرز سرخس بودیم و پیشبینی میکنیم که این میزان افزایش یابد.
وی با اشاره فعالیتهای ریلی در بنادر کشور، از جمله مرز دریایی امیرآباد، اضافه کرد: خط آهن آستارا-آستارا به عنوان تکمیلکننده کریدور ریلی شمال-جنوب و پل تجاری با اروپا و CIS ساخته شد و در تعاملات با طرف آذربایجانی به دنبال اتصال آستارای ایران به رشت هستیم.
احمدی بابیان اتصال جدید راهآهن ایران به ترکیه از مسیر چشمه ثریا، گفت: این امر اتصال ایران به راهآهنهای اروپایی را فراهم و توسعه میدهد.
احمدی در ادامه در باره ظرفیتهای بنادر متصل به ریل در ایران گفت: بندر امامخمینی از کاربردیترین بنادر جنوبی کشور است و از ظرفیت ۳۷ اسکله فعال و متصل به شبکه ریلی برای حمل بارها برخوردار است.
وی بابیان اینکه بندر شهید رجایی نیز از جمله بنادر استراتژیک ریلی به شمار میرود، افزود: این بندر به عنوان کوتاهترین پل ارتباطی با آسیایی میانه به شمار میرود و ظرفیت جابهجایی شش میلیون تن TEU را دارا و از ترمینال اختصاصی کانتینری برخوردار است.