◄ راهآهن چابهار-سرخس در انتظار عزم وزارت راه
اصلیترین دلیل پیشرفت کند خط آهن ترانزیتی و راهبردی چابهار ـ سرخس کمبود منابع تخصیصی بیانشده است.
اصلیترین دلیل پیشرفت کند خط آهن ترانزیتی و راهبردی چابهار-سرخس کمبود منابع تخصیصی بیانشده است.
به گزارش تیننیوز به نقل از مهر، منابع لازم برای ساخت این محور ریلی به طول ۱۳۵۰ کیلومتر، از سال ۸۹ ردیفی در قانون بودجه به خود اختصاص داده؛ اما هماکنون پس از گذشت ۸ سال، قطعه اول آن به طول ۵۶۰ کیلومتر پیشرفتی کمتر از ۴۰ درصد داشته است.
از ماهها پیش نمایندگان از شرق و جنوب شرق از ضرورت ورود آستان قدس بهعنوان بخش غیردولتی توانمند برای اجرای این پروژه سخن گفتند.
محمدرضا رئیسی، مدیرعامل شرکت مسکن و عمران آستان قدس نیز در اینباره گفت: یکی از اعضای هیئتمدیره شرکت ساخت باید مسئولیت پروژه زاهدان به سرخس را بر عهده گیرد و تمام اختیارات لازم را هم داشته باشد.
او افزود: شرکت مسکن و عمران قدس رضوی اقدامات مناسبی را در خصوص فاینانس این پروژه انجام داده و حتی نام بانکها و شرکتهای خارجی فاینانس کننده را هم به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است.
این در حالی است که پیشازاین خیراللهخادمی، رئیس شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور گفته بود: از سرمایهگذاری آستان قدس رضوی در پروژه اتصال ریلی چابهار به سرخس استقبال میکنیم.
او ضمن اعلام حمایتهای لازم برای جذب سرمایهگذار غیردولتی از طرف شرکت ساخت گفته بود: ۱۵ درصد هزینه اولیه این پروژه از منابع صندوق توسعه ملی فراهم خواهد شد. مابقی هزینهها هم در صورت مشارکت سرمایهگذارانی همچون آستان قدس و سایر بخشهای خصوصی تأمین خواهد شد.
با توجه به تغییرات صورت گرفته در سطح مدیریت وزارت راهوشهرسازی امید آن میرود که این وزارت خانه با تغیر رویکرد نسبت به حمایت آستان قدس جهت مشارکت در این پروژه راهبردی اقدام کند.