۲۴ تا ۳۶ ماه طول می کشد تا نخستین واگن تراموای رشت راهاندازی شود
پویا محمدیان یزدی، مدیرکل حملونقل و ترافیک وزارت کشور و دبیر شورای عالی ترافیکی شهرهای کشور با اعضای شورای اسلامی شهر رشت باهدف راهاندازی قطار شهری در دفتر رئیس شورا برگزار شد.
مدیرکل حملونقل و ترافیک وزارت کشور عنوان کرد که ۲۴ تا ۳۶ ماه طول میکشد تا نخستین واگن تراموای رشت راهاندازی شود ولی ابتدا باید زیرساخت تراموا یعنی خط بیآرتی اجرایی شود.
به گزارش تیننیوز و به نقل از عصر کاسپین ؛ امروز پویا محمدیان یزدی، مدیرکل حملونقل و ترافیک وزارت کشور و دبیر شورای عالی ترافیکی شهرهای کشور با اعضای شورای اسلامی شهر رشت با هدف راه اندازی قطار شهری در دفتر رئیس شورا برگزار شد.
رئیس شورا در این دیدار اظهار کرد: رشت به عنوان مرکز استان و حل معضلات ترافیکی آن بسیار حائز اهمیت است.
سید امیر حسین علوی با بیان اینکه برخی از این معضلات ترافیکی میراث سالهای گذشته است، ابراز کرد: این دیدار به منظور راهاندازی تراموا برگزار شده و از دیرباز مردم منتظر تحقق چنین مطالبهای هستند.
وی با اشاره به بازدید محمدیان از سطح شهر تصریح کرد: امیدواریم این دیدار منجر شود که تراموای رشت در شورای ترافیک کشور گنجانده شود.
مدیر پروژه مطالعه تراموا، گزارشی از فعالیتهای مطالعه ارائه داد و گفت: این طرح بر اساس آمار جمعیتی سال ۹۴ تهیه شده و ۱۴ کیلومتر طراحی شده است.
مشاطزاده افزود: مسیر تراموا از فرودگاه رشت آغاز و به سمت خیابان سعدی امتداد یافته و از هسته مرکزی شهر به سمت میدان گیل رفته و در نهایت با مسکن مهر ادامه مییابد.
وی ابراز کرد: کل مسیر ۲۰ ایستگاه دارد و در کنار این کریدور، اتوبوسهای خط ویژه و تندرو هم باید فعال شود.
وی تصریح کرد: تعداد ناوگان اتوبوسرانی در رشت بسیار پایین بوده و خوشبختانه اخیرا گامهای خوبی برای افزایش ناوگان برداشته شده است.
مشاطزاده ادامه داد: اگر این سیستم راهاندازی شود، در افق ۱۴۰۵ میتوان ۳ هزار و ۵۰۰ مسافر را جابهجا کرد. افزون بر آن، در کنار این قابلیت جابهجایی ۲۰۰۰ مسافر بهوسیله اتوبوس هم وجود دارد.
وی با اشاره به افزایش جمعیت رشت تاکید کرد: شبکه سواره رشت بسیار فشرده است و اگر تنها به دنبال افزایش ناوگان اتوبوسرانی باشیم، در افق ۱۴۰۴ تنها ۲۶ هزار مسافر جابهجا میشود. اما با راهاندازی تراموا و اتوبوسهای بیآرتی، قابلیت جابهجایی مسافر ۳ برابر افزایش مییابد.
هاتفینژاد، دیگر مشاور راهاندازی تراموا پیرامون ایستگاههای هر منطقه و ویژگیهای خطوط و معابر توضیحاتی ارائه داد و گفت: با توجه به باریکی معابر رشت، ایستگاهها به نحوی جانمایی میشود که در معابر مانعی برای حرکت دیگر خودروها نباشد.
اسماعیل حاجیپور که سال گذشته ریاست کمیسیون ترافیک شورای شهر را بر عهده داشت با اشاره به تلاش شورا در سال گذشته برای کددار کردن تراموا گفت: گیلان مهد تمدن است و رشت نخستین قطار را داشت.
عضو شورا از مدیر کل ترافیک وزارت کشور خواست تا مقدمات راهاندازی قطار شهری را با توجه به جمعیت رشت زودتر پیگیری کند و تاکید کرد: رشت بیش از اینها مستحق است و ترافیک رشت بغرنج شده است. وی خطاب به محمدیان افزود: انتظار میرود رشت را شهر خود بدانید.
مدیر کل حمل و نقل وزارت کشور در این دیدار از تلاشهای شهرداری برای را اندازی قطار شهری تقدیر کرد و اظهار داشت: از مسیرهای قطار شهری رشت بازدید شده است. اگرچه رشت هنوز شهردار ندارد اما تلاش ما این بود که قبل از تصویب در وزارت کشور، از مسیر و ایستگاه های پیش بینی شده بازدید شود.
پویا محمدیان یزدی افزود: جلسات مکرری در شورای عالی ترافیک کشور بدین منظور برگزار شد و برنامه رشت برای ۳ افق تا ۱۴۱۰ درنظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: بررسی و سرشماری مجدد جمعیت یکی از ضوابط اجرایی است. مسیر مصوب برای رشت بی آر تی بود و آن زمان وضعیت رشت ایرادات اساسی داشت و اتوبوسرانی در بدترین وضعیت قرار داشت و تنها ۳ دستگاه فعال جمعیت ۷۰۰ هزار نفری را جابجا می کرد و امروز خوشبختانه ۸۰ دستگاه اتوبوس فعال دارید.
محمدیان بر بازنگری طرح جامع ترافیک کشور برای گنجاندن تراموای رشت اشاره نمود و تصریح کرد: با ارتقای این شاخصه ها، می توان رشت را مجزا دید تا ترافیک بحرانی رشت کاهش یابد.
دبیر شورای عالی ترافیکی کشور، ترافیک رشت را بسیار بحرانی خواند و بیان داشت: رشت در برخی از معابر هممانند ترافیک تهران است. رشت عقب ماندگی زیادی دارد و اگر اصلاحات بیشتری در حوزه اتوبوس رخ دهد، میتوان مقدمات راهاندازی تراموا را انجام داد.
محمدیان در مورد پیاده راه فرهنگی رشت هم گفت: دسترسیهای ملزم به پیاده راه، ایجاد پارکینگ و فضای مکث برای پیادهها دیده نشده است و این نقص بزرگ پیاده راه است.
مدیر کل حمل و نقل وزارت کشور تصریح کرد: پیاده راه رشت در کشور سمبل پیاده راهسازی در کشور معرفی میشود، اگرچه کارهای نمونهای شده است ولی باید نواقص طرح برطرف شود.
محمدیان همچنین افزود: متاسفانه در حوزه دوچرخهسواری بسیار ضعیف عمل کردهاید. اکثر کلانشهرها در محورهای گردشگری ایستگاه دوچرخه دارند ولی رشت در حد صفر است.
وی مرکز کنترل ترافیک رشت را یکی از مزایای رشت خواند و افزود: جا دارد تعداد دوربینهای ترافیکی افزایش یابد. اتاق مونیتورینگ رشت باید چشم شهر باشد.
مدیر کل حمل و نقل وزارت کشور خو استار تخصیص اعتبار برای توسعه کیفی مرکز مونیتورینگ شد و افزود: پس از بازدید و تکمیل مطالعات تراموا، وزارت کشور نیز بستر ایجاد تراموا را فراهم خواهد کرد. ابتدا مسیر باید توسط اتوبوس آزمایش شده و سپس برای تراموا ارتقا یابد. سیاست اجرای بیآرتی و جمع کردن آن باعث شد رشت برای اجرای تراموا چند پله عقب بیفتد.
محمدیان تاکید کرد: در خوشبینانهترین حالت پس از تصویب وزارت کشور و عدم مشکل برای واردات قطعات تراموا، ۲۴ تا ۳۶ ماه طول میکشد تا نخستین واگن تراموای رشت راهاندازی شود ولی ابتدا باید زیر ساخت تراموا یعنی خط بیآرتی اجرایی شود.
رییس شورا با بیان اینکه شورای شهر تلاش زیادی کرد تا ناوگان اتوبوسرانی افزایش یابد، بیان داشت: شورا عزم خود را جزم کرده تا تراموا اجرایی شود.
علوی با اشاره به اشتباهات خط ویژه و حوادثی که برای شهروندان رخ داده است، ابراز امیدواری کرد با حمایتهای وزارت کشور هرچه زودتر تراموای رشت راهاندازی شود.