برنامه ریزی برای واردات لکوموتیو و اتوبوس و دعوت از سرمایه گذاران برای مشارکت
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی از برنامه ریزی برای واردات لکوموتیو و اتوبوس به منظور نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی جاده ای و ریلی در کنار استفاده از تولیدات داخلی و آمادگی حضور سرمایه گذاران برای مشارکت در این حوزه خبر داد.
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی از برنامه ریزی برای واردات لکوموتیو و اتوبوس به منظور نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی جاده ای و ریلی در کنار استفاده از تولیدات داخلی و آمادگی حضور سرمایه گذاران برای مشارکت در این حوزه خبر داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازیدرباره اقدام به واردات در حوزه نوسازی ناوگان حمل ونقل اظهار کرد: در زمینه جاده ای و ریلی نیاز به توسعه و نوسازی ناوگان قطعاً وجود دارد تا خدمات مورد انتظار مردم هرچه سریع تر پاسخ داده شود.
دبیر شورای عالی هماهنگی ترابری کشور با اشاره به ظرفیت تولید داخلی برای تولید ناوگان گفت: از همه ظرفیت داخلی در راستای تحقق توسعه و نوسازی ناوگان استفاده می کنیم اما تولیدات داخلی در حال حاضر و در زمان کوتاه نمی تواند همه نیازها را پوشش دهد و باید در کنار آن واردات هم داشته باشیم.
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در زمینه نوسازی و توسعه حمل ونقل جاده ای، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با ۱۰ شرکت و کارخانه داخلی تفاهم نامه امضا کرده یا در حال انعقاد تفاهم نامه است که شامل تولید اتوبوس، مینی بوس و ون می شود.
افندی زاده افزود: بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲، مجوز واردات ۵ هزار دستگاه اتوبوس داده شده و کمیته ای مشترک بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت تشکیل شده تا از این ظرفیت ایجاد شده توسط قانون استفاده شود.
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: از سرمایه گذاران درخواست می کنیم در این حوزه مشارکت کنند تا اتوبوس ها هرچه سریع تر خریداری و وارد کشور شود و خدمات حمل ونقل جاده ای رونق یابد چرا که تعداد سفرهای جاده ای افزایش یافته و ناوگان حمل و نقل عمومی باید تقویت شود.
افندی زاده ادامه داد: جلسات منظمی به ریاست وزیر راه و شهرسازی و رؤسای سازمان ها و شرکت های مرتبط برای توسعه و نوسازی ناوگان عمومی به صورت منظم برگزار می شود تا برنامه ریزی مناسبی برای ان در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ انجام شود. همچنین علاوه بر حمل و نقل عمومی جاده ای، باید در حمل ونقل ریلی هم، علاوه بر اینکه باید از ظرفیت ساخت لکوموتیو در داخل استفاده کنیم قطعاً نیاز به واردات داریم که مکمل هم باشند و خدمات هرچه زودتر در اختیار مردم قرار گیرد و در این زمینه وزارت راه و شهرسازی به کمک سایر دستگاه ها در حال برنامه ریزی است.
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی درباره کشورهای مبدا واردات توضیح داد: مشخصات فنی ناوگان هم در حمل ونقل جاده ای و هم در حمل ونقل ریلی از سوی شرکت راه آهن و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بر اساس استانداردهای کشور و هماهنگ با سیستم ناوگان داخل کشور تعیین شده و واردکنندگان می توانند از هر کشوری که این مشخصات را دارد، ثبت سفارش انجام دهند که حمایت وزارت راه و شهرسازی را نیز به همراه دارد.
وی ادامه داد: در حوزه ناوگان ریلی مقرر شده شرکت راه آهن طی یک برنامه مشخص در خصوص واردات لکوموتیو علاوه بر استفاده از تولیدات داخلی اقدام لازم را انجام دهد.
دبیر شورای عالی هماهنگی ترابری کشور تأکید کرد: سرمایه گذاری اصلی توسط بخش خصوصی انجام می شود و باید مسیر را برای حضور فعال آن ها هموار کنیم تا با حمایت دولت بتوانند نقش اصلی در توسعه و نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی داشته باشند. بدیهی است، افندی زاده یادآور شد: استفاده بیشتر از حمل ونقل عمومی ریلی و جاده ای منجر به کاهش حوادث و افزایش ایمنی سفرها می شود.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره به نیاز کشور به توسعه زیرساخت های حمل ونقل در کلیه شقوق، تأکید کرد: مدیریت منابع مالی در بخش حمل و نقل، تنها با اولویت بندی طرح های توسعه به ویژه توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، امکان پذیر است.