بازدید سایت : ۲۷۸۲۱

شکست در طرح پیش‌ فروش بلیت قطار

عدم تناسب میان تعداد قطار و نیاز مردم به خرید بلیت قطار باعث شده تا مردم در همان نخستین ساعات بازگشایی سامانه فروش بلیط با کمبود بلیط مواجه شوند.

شکست در طرح پیش‌ فروش بلیت قطار
تین نیوز

 عدم تناسب میان تعداد قطار و نیاز مردم به خرید بلیت قطار باعث شده تا مردم در همان نخستین ساعات بازگشایی سامانه فروش بلیت با کمبود بلیت مواجه شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا؛ چند وقتی است که طرح پیش فروش بلیت های قطار باعث بروز مشکلاتی برای مسافران شده است، به خصوص در ایام پیک سفرها و مناسبت هایی نظیر ایام اربعین یا عید نوروز و ولادت ها و شهادت هایی که چند روزی کشور تعطیل می شود کمبود بلیت قطار بیشتر خودنمائی می کند.

طرح پیش فروش بلیت قطار یکی از خدماتی است که از سوی شرکت های ریلی ارائه می شود، این خدمت به مسافران این امکان را می دهد تا بلیت های خود را از قبل تهیه کنند تا هم از تخفیف ها بهره مند شوند و هم از موجود بودن صندلی ها اطلاع پیدا کنند.

از عدم شفافیت در نرخ گذاریها تا بوجود آمدن مشکلات فنی در سیستم خرید آنلاین

پای صحبت مسافران که می نشینی از عدم شفافیت در قیمت گذاری بلیت های پیش فروش گلایه می کنند و می گویند قیمت ها ممکن است به طور ناگهانی تغییر کند و دیگر نتوانیم به درستی برنامه ریزی کنیم.

در این میان فرایند فروش بلیت قطار اربعین هم به صورت اینترنتی انجام می شود، اما بسیاری از زائران به دلیل مشکلات فنی و عدم دسترسی به اینترنت، قادر به خرید بلیت آنلاین نیستند و این موضوع نیاز به راه حل های جایگزین و بهبود سیستم فروش بلیت دارد.گاهی با بوجود آمدن مشکلات فنی در سیستم های آنلاین و یا قطعی های مکرر و سرعت پائین اینترنت، پیش فروش بلیت ها مختل می شود و مسافران به راحتی قادر به خرید بلیت نیستند.

عدم انعطاف پذیری در تغییر یا لغو بلیت

در کنار این موارد بسیاری از شرکت های ریلی قوانین سخت گیرانه ای برای تغییر یا لغو بلیت های پیش فروش دارند که این مسئله می تواند برای مسافرانی که برنامه هایشان تغییر می کند، مشکل ساز باشد.

پیش فروش بلیت قطار در ایران با وجود مزایای خود، با چالش ها و مشکلاتی نیز همراه است که نیاز به بهبود و اصلاح دارد. شرکت های ریلی باید با افزایش شفافیت درقیمت گذاری،بهبود سیستم های آنلاین، انعطاف پذیری بیشتر در تغییر و لغو بلیت و ارائه پشتیبانی بهتر، تجربه بهتری را برای مسافران فراهم کنند.

نارضایتی مردم از طرح پیش فروش بلیت ها

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی گردشگری و زیارتی استان تهران با گلایه از طرح پیش فروش بلیت ها که باعث نارضایتی مردم شده است، به ایلنا گفت: لغو سفرها یکی از مواردی است که به کرات تکرار شده و باعث ایجاد بحران نیز شده است، اما تا مادامی که عرضه و تقاضا با هم همخوانی نداشته باشد و میزان عرضه کمتر از تقاضا باشد، این مشکلات نیز وجود دارد.

رفیعی شاد، ادامه داد: در واقع استفاده از کلمه پیش‎ فروش نیز اشتباه است و در تمام دنیا سامانه خرید بلیت از یک ماه پیش از موعد باز می شود و تقاضا به مقدار معقول است و مردم می توانند بلیت را قبل از تاریخ سفرشان خریداری کنند. اما در ایران تقاضای خرید بیش از تعداد بلیت است و در همان دقایق ابتدایی بازگشایی سامانه فروش بلیت ها را می فروشند و بسیاری از مردم موفق به خرید بلیت نمی شوند.

او گفت: تنوع وسایل حمل و نقل عمومی باعث ایجاد رقابت شده است و فرد انتخاب می کند که با کدام شرکت و با چه وسیله ای به سفر برود اما در ایران به دلیل تحریم ها و مشکلاتی که بوجود آمده است، تنوع خدمات مسافرتی بسیار کم شده و مسافر به محض ورود به سامانه به اجبار تنها امکانی که داشته باشد را انتخاب می کند.

افزایش تقاضا و رشد قیمتها به دلیل اربعین

با نزدیک شدن به ایام اربعین، تقاضا برای سفر به کربلا به شدت افزایش پیدا می کند و یکی از روش های محبوب برای سفر به این مکان زیارتی استفاده از قطار است. با این وجود مشکلات و چالش هایی از قبیل کمبود ظرفیت، افزایش تقاضای زائران، ظرفیت محدود قطارها و ... وجود دارد که شرکت در این مراسم را با مشکل روبرو کرده است.

در حال حاضر قیمت بلیت قطار اربعین نسبت به سایر ایام سال افزایش پیدا کرده و این افزایش قیمت برای بسیاری از زائران که از اقشار کم درآمد هستند، مشکل ساز شده است.

به نظر می رسد کیفیت خدمات ارائه شده در قطارهای اربعین نیز نیاز به بهبود دارد چرا که برخی از زائران از کمبود امکانات رفاهی و بهداشتی در قطارها شکایت دارند. همچنین، تأخیرهای مکرر در حرکت قطارها نیز باعث نارضایتی زائران شده است.

 با توجه به مشکلات و چالش های موجود در زمینه تهیه بلیت قطار اربعین، نیاز به برنامه ریزی و بهبود خدمات ارائه شده به زائران حسینی نیز احساس می شود که افزایش ظرفیت قطارها، کاهش قیمت بلیت، بهبود کیفیت خدمات و تسهیل فرآیند فروش بلیت می تواند به رضایت بیشتر زائران و تجربه ای بهتر از سفر به کربلا منجر شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.