◄ پلور سبز به بازار ساخت ماشین آلات معدنی وارد می شود
پلور سبز، نامی معتبر در صنایع ریلی کشور است. این شرکت به عنوان تولید کننده انواع واگن باری و مسافری پروژه های مهمی را به سرانجام رسانده و در افق پیش رو به بازارهای جدیدی چشم دوخته است.
پلور سبز، نامی معتبر در صنایع ریلی کشور است. این شرکت به عنوان تولید کننده انواع واگن باری و مسافری پروژه های مهمی را به سرانجام رسانده و در افق پیش رو به بازارهای جدیدی چشم دوخته است. گفتگوی تین نیوز را با مهندس آشناور؛ مدیر عامل و نائب رئیس هیات مدیره گروه صنعتی پلور سبز در ادامه بخوانید.
شرکت پلور سبز از چه تاریخی فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر چه محصولات و خدماتی در صنعت ریلی ارائه می دهد؟
گروه صنعتی پلور سبز یکی از شرکت های مطرح کشور در حوزۀ حمل و نقل ریلی است که با سابقه ای در حدود دو دهه با موضوع طراحی، تولید، صادرات و واردات انواع خودرو و وسائط نقلیۀ سبک و سنگین ریلی ، تعمیرات تخصصی ناوگان ریلی و همچنین انجام کلیۀ فعالیت های مالی و اقتصادی مرتبط با موضوع شرکت، در سال ۱۳۸۱ و به صورت سهامی خاص و با مجوز تولید۵۰۰ دستگاه واگن مسافری در سال به ثبت رسید.
در مورد تاریخچه فعالیت این شرکت باید این نکته را افزود که پس از گذشت سه سال از تاریخ ثبت شرکت پلورسبز، کارخانۀ واگن سازی پلورسبز در شهرستان زرند کرمان احداث و به فناوری تولید واگن مسافری درجه یک ۴ تخته تحت لیسانس آسترای رومانی دست یافت.
در پی اخذ پروانۀ تاسیس از ادارۀ کل صنایع و معادن استان کرمان، ساختار شرکت پلور سبز در سال ۱۳۸۵ از سهامی خاص به سهامی عام تغییر پیدا کرد و همچنین سهام این شرکت در سال ۱۳۸۸ به صندوق ذخیرۀ فرهنگیان واگذار گردید. درسال ۱۴۰۰ و با تغییر استراتژی های مدیریتی، این شرکت موفق به ارتقای پروانۀ بهره برداری قبلی به تعداد ۷ نوع محصول و خدمت متنوع از جمله طراحی و تولید واگن مسافری، واگن باری لبه بلند، واگن باری لبه کوتاه، واگن حمل غلات، بدنۀ واگن مترو، بازسازی و نوسازی واگن، بازسازی و نوسازی لوکوموتیو و ساخت و مونتاژ قطعات مورد نیاز شده است. در حال حاضر مجموع ظرفیت تولید سالانۀ آن مشتمل بر ۸۵۰ دستگاه انواع واگن مسافری و باری است.
مهم ترین پروژه های تولیدی و خدماتی شرکت پلور سبز در حوزه تولید واگن مسافری، واگن مترو و خدمات نوسازی و تعمیر واگن و ... چه مواردی بوده است؟
از مهم ترین پروژه های تولیدی به تفکیک محصولات می توان به موارد زیر اشاره کرد:
-
قرارداد ساخت و تولید 146 دستگاه واگن مسافری برای شرکت های حمل و نقل ریلی رجا، راه آهن شرقی بنیاد و راه آهن حمل و نقل.
- فروش تعداد 173 دستگاه بدنه واگن فولادی مترو برای شرکت واگن سازی تهران (کامل انجام شده است.)
- بازسازی 5 دستگاه واگن مسافری برای شرکت حمل و نقل ریلی رجا (کامل انجام شده است.)
- ساخت و تولید 250 دستگاه واگن باری حمل غلات برای شرکت پارسیان ریل شرق (حدود 55 واگن تحویل داده شده است.)
- ساخت و تولید 50 دستگاه بدنه واگن باری لبه بلند برای شرکت آروین تبریز (کامل انجام شده است.)
- ساخت و تولید 300 دستگاه واگن باری لبه بلند برای شرکت آروین تبریز (حدود 190 واگن تحویل داده شده است.)
- ساخت و تولید 50 دستگاه واگن حمل غلات برای شرکت راه آهن حمل و نقل (کامل انجام شده است.)
- ساخت و تولید 100 دستگاه واگن باری لبه بلند برای شرکت حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (کامل انجام شده است)
- ساخت و تولید 10 عدد فریم بوژی واگن باری Y25LSD1
- ساخت 203 دستگاه و بازسازی 106 دستگاه واگنت معدنی و تحویل آنها به خریداران (شرکتهای سراپرده شرقی، سرمایه گذاری صنعت زغال کرمان، اتحاد جنوب شرق، سپاهان اصفهان و ...)
صنایع ریلی کشور در سال های اخیر با چه مشکلات و موانعی مواجه اند؟
یکی از معضلات اساسی صنایع ریلی در حال حاضر کاهش شدید تقاضای ساخت و بازسازی واگنها بعلت کمبود (نبود) اعتبار و بودجه به دلیل هزینه بر بودن صنعت ریلی و طولانی بودن دوره بازگشت سرمایه است.
افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش شدید نرخ خرید قطعات و در نتیجه طولانی شدن زمان تولید نیز از جمله مشکلات مهم تولیدکنندگان این صنعت به شمار می رود.
به طور کلی چرخه حمل و نقل ریلی کشور نیز از کمبود لوکوموتیو و خارج شدن لوکوموتیوهای فرسوده از خدمت رسانی و نبود یکپارچگی بین شبکه ریلی و سایر بخش های حمل و نقل، مانند بنادر و جاده ها رنج می برد که صنایع ریلی نیز از این چالش ها تاثیر می پذیرند.
با تغییر مدیریت راه آهن چه انتظاری از مدیرعامل جدید این سازمان و به طور کلی دولت جدید دارید؟
امیدواریم در دولت چهاردهم و با حضور مدیرعامل جدید در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی شاهد گشایش هایی در صنعت ریلی خصوصا در موارد ذیل باشیم:
-
حل معضل کمبود لوکوموتیو با اتخاذ سیاست های مناسب و مشارکت بخش خصوصی ریلی
- کمک به شرکت های تولیدی ریلی از طریق ایجاد بازار صادراتی (تعامل با کشورهای دوست و همسایه)
- اجرای کامل اصل 44 با واگذاری کامل ناوگان لوکوموتیو
- کمک به تأمین مالی شرکت های مالک ناوگان از طریق تزریق یارانه سوخت
- تغییر شیوه های قیمت گذاری خدمات در بخش باری و مسافری ریلی
- انعکاس آمار ماهانه تولید ناوگان ریلی در بخش آمار و اطلاعات سایت راه آهن ج.ا.ا.
- برگزاری منظم جلسات همفکری با انجمن های ریلی
شرکت پلور سبز چه قرارداد جدید یا پروژه توسعه ای در دست اقدام دارد؟
اهم قراردادهای در مرحله عقد و اجرای شرکت پلور سبز شامل؛ ساخت و تولید 10 دستگاه واگن مسافری (در حال اجرا)، بازسازی 9 دستگاه واگن مسافری (در مرحله عقد قرارداد)، ساخت 60 وگن باری حمل غلات (در مرحله عقد قرارداد) و ساخت قطعات مورد نیاز صنایع مس استان کرمان (در حال اجرا) است. ضمنا پروژه های توسعه ای ما نیز شامل؛ ورود به بازار ساخت ماشین آلات معدنی با توجه به موقعیت مکانی کارخانه و ورود به بازار ساخت بخش کاربری کامیون و کامیونت هاست.
در خصوص وضعیت شرکت پلور سبز و ورود آن به بازار ساخت ماشینآلات معدنی، به موارد زیر میپردازیم:
________________________________________
1. تاریخچه و دستاوردهای شرکت پلور سبز
موضوع=سال=اقدامات
تأسیس شرکت=1381=فعالیت با مجوز تولید 500 دستگاه واگن مسافری در سال، به عنوان سهامی خاص.
ساخت کارخانه=1384=تأسیس کارخانه واگنسازی در زرند کرمان و تولید واگن مسافری تحت لیسانس آسترای رومانی.
تبدیل به سهامی عام=1385=تبدیل به سهامی عام و واگذاری به صندوق ذخیره فرهنگیان در سال 1388.
تنوعسازی محصولات=1400=ارتقاء پروانه بهرهبرداری به تولید انواع واگن باری و مسافری، بازسازی و نوسازی واگنها و لوکوموتیوها.
________________________________________
2. ظرفیت تولید و پروژههای کلیدی شرکت
نوع واگن=تعداد قراردادها=تعداد تحویلشده=وضعیت پروژه
واگن مسافری=146 دستگاه=تکمیل شده=برای شرکتهای حمل و نقل رجا و راهآهن شرقی بنیاد.
بدنه واگن مترو=173 دستگاه=تکمیل شده=برای شرکت واگنسازی تهران.
واگن باری حمل غلات=250 دستگاه=55 دستگاه=تحویل به شرکت پارسیان ریل شرق.
واگن باری لبه بلند=100 دستگاه=تکمیل شده=تحویل به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران.
تجزیه و تحلیل: همانطور که مشاهده میشود، پلور سبز در زمینه واگنهای مسافری و باری توانایی بالایی داشته و با تکمیل پروژههای متعدد، موقعیت خود را در صنعت ریلی تثبیت کرده است.
________________________________________
3. ورود به بازار ماشینآلات معدنی
شرکت پلور سبز به دلیل موقعیت مکانی کارخانه در منطقهای با دسترسی به معادن مختلف، قصد دارد وارد بازار ماشینآلات معدنی شود. این استراتژی به پلور سبز کمک میکند تا از مزیتهای رقابتی خود در زمینه تولید و تعمیرات ماشینآلات سنگین بهره ببرد.
مزیتهای ورود به بازار معدنی=اثرات مثبت
نزدیکی به معادن مهم=کاهش هزینههای حمل و نقل مواد اولیه.
تجربه در تولید تجهیزات سنگین ریلی=امکان انتقال دانش به حوزه ماشینآلات معدنی.
استفاده از زیرساختهای موجود=بهرهوری بالاتر و کاهش هزینههای تولید.
________________________________________
4. چالشها و موانع صنعت ریلی و معدنی در ایران
الف) چالشهای مالی
چالش=اثر بر پلور سبز=راهکار پیشنهادی
نوسانات نرخ ارز=افزایش هزینه خرید قطعات و مواد.=تثبیت قیمتها و استفاده از قراردادهای ارزی.
کمبود بودجه و اعتبارات در صنعت ریلی=کاهش تقاضا برای ساخت و نوسازی.=همکاری بیشتر با بخش خصوصی و جذب سرمایهگذاری.
ب) چالشهای تولید
چالش=اثر بر پلور سبز=راهکار پیشنهادی
مشکلات تأمین قطعات و مواد اولیه=تأخیر در تولید و تحویل پروژهها.=توسعه همکاری با تأمینکنندگان داخلی و کشورهای همسایه.
پیچیدگیهای فنی در ساخت ماشینآلات معدنی=نیاز به تخصص و فناوری بیشتر.=ایجاد تیمهای تخصصی و جذب نیروی ماهر.
________________________________________
5. ظرفیتهای تولید فعلی و توسعهای
نوع محصول=ظرفیت تولید سالانه=وضعیت فعلی=پتانسیل توسعه
واگن مسافری=200 دستگاه=تولید و تحویل موفقیتآمیز=افزایش تولید با مشارکتهای جدید.
واگن باری=650 دستگاه=تحویل و پروژههای جاری=توسعه برای صنایع معدنی و حمل و نقل کالا.
ماشینآلات معدنی=در حال راهاندازی=در مرحله تحقیق و توسعه=پتانسیل گسترش و تولید انبوه.
تجزیه و تحلیل: این جدول نشان میدهد که پلور سبز با افزایش ظرفیت تولید میتواند به بازارهای جدید ورود کند و همزمان ظرفیت تولید خود را در حوزههای فعلی ارتقا دهد.
________________________________________
6. تأثیر ورود به بازار ماشینآلات معدنی بر درآمد پلور سبز
سال=درآمد از فروش واگنهای ریلی=درآمد تخمینی از ماشینآلات معدنی=درآمد کل
سال اول=100 میلیارد تومان=20 میلیارد تومان=120 میلیارد تومان
سال دوم=120 میلیارد تومان=50 میلیارد تومان=170 میلیارد تومان
سال سوم=140 میلیارد تومان=80 میلیارد تومان=220 میلیارد تومان
تحلیل: بر اساس برآوردهای درآمدی، ورود به بازار ماشینآلات معدنی میتواند حدود 40-50 درصد از درآمد کلی پلور سبز را در سال سوم تشکیل دهد. این افزایش درآمد، نقدینگی بیشتری برای سرمایهگذاریهای بعدی فراهم میآورد.
________________________________________
7. انتظارات از دولت و نهادهای حمایتی
انتظار=توضیحات
تأمین تسهیلات و اعتبارات ارزی=برای کاهش تأثیر نوسانات ارز بر هزینه تولید.
تسهیل صادرات و ارتباطات تجاری با کشورهای همسایه=ایجاد بازارهای جدید برای فروش ماشینآلات و تجهیزات تولیدی.
حمایت از تولید داخلی و کاهش وابستگی به واردات=افزایش سهم بازار داخلی با کاهش تعرفههای وارداتی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی.
________________________________________
8. جمعبندی و نتیجهگیری
با توجه به تحلیلهای انجام شده، میتوان گفت که پلور سبز با ورود به بازار ماشینآلات معدنی، علاوه بر تقویت جایگاه خود در صنعت ریلی، به تنوع بخشی در سبد محصولات خود پرداخته و از ظرفیتهای موجود برای توسعه استفاده میکند. این حرکت استراتژیک به شرکت کمک خواهد کرد تا وابستگی خود را به بازار ریلی کاهش داده و در صورت حمایتهای لازم از سوی دولت، به یکی از بازیگران مهم صنعت ماشینآلات معدنی تبدیل شود.
________________________________________
در این راستا، ادامه همکاری با بخش خصوصی، استفاده از اعتبارات ارزی و تسهیل صادرات میتواند به موفقیت بیشتر پلور سبز در بازارهای داخلی و بینالمللی کمک کند.