تنها ۱۰ درصد بار کشور با ریل جا به جا می شود/ مسیر ریلی تبریز تکمیل می شود
محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه حداکثر 10 درصد بارها از طریق خطوط ریلی جابه جا می شوند و مابقی بر جاده ها تحمیل می شود. علت این موضوع نیز ناقص بودن زنجیره شبکه ریلی است.
اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با هدف نظارت بر پروژه های عمرانی استان آذربایجان شرقی، از بیمارستان 1500 تخت خوابی تبریز، ایستگاه قطار خاوران، موزه دفاع مقدس و شبکه متروی تبریز بازدید کردند.
به گزارس تین نیوز به نقل از خانه ملت، محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، (روز چهارشنبه، 12 دی ماه) همراه با جمعی از اعضای این کمیسیون در جریان نظارت میدانی از پروژه های عمرانی استان آذربایجان شرقی، از بیمارستان 1500 تخت خوابی تبریز بازدید کرد.
این بیمارستان که با فناوری های نوین و مقاوم در برابر زلزله در حال ساخت است، به عنوان یکی از پیشرفته ترین مراکز درمانی کشور شناخته می شود. اما تکمیل آن نیازمند تأمین منابع مالی است. با بهره برداری از این بیمارستان، سه بیمارستان فرسوده تبریز به این مکان منتقل خواهند شد.
در ادامه این بازدید، اعضای کمیسیون از ایستگاه قطار خاوران نیز بازدید کردند. این ایستگاه با فاصله 27 کیلومتری از ایستگاه مرکزی تبریز، نیازمند اتصال به شبکه ریلی ایران در غرب استان و سپس اروپا است. این اقدام می تواند نقش مهمی در تقویت اقتصاد استان و کشور ایفا کند.
بازدید از موزه دفاع مقدس تبریز نیز از دیگر برنامه های این سفر بود. این موزه که در زمینی به وسعت 58 هکتار احداث شده است، به منابع مالی برای تکمیل آثار و سوژه های خود نیاز دارد. به گفته اعضای کمیسیون، مقرر شد منابع مالی این پروژه از محل مولدسازی دارایی های وزارت راه تأمین شود.
اعضای کمیسیون همچنین با بازدید از شبکه متروی تبریز و سوار شدن بر یکی از واگن ها قطار شهری، از وضعیت پیشرفت خطوط مترو آگاه شدند.
محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در حاشیه بازدید از پروژه های عمرانی استان آذربایجان شرقی، اظهار داشت: بنده به همراه سایر اعضای کمیسیون عمران به دعوت علیرضا نوین، نماینده تبریز، و با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی به این استان آمدیم. شب گذشته جلسه ای مفصل با حضور مسئولان دستگاه های اجرایی برگزار شد و گزارش دقیقی از وضعیت پروژه های عمرانی ارائه شد. امروز نیز بازدید میدانی از پروژه های شهری و وزارت راه داشتیم.
وی افزود: از جمله این پروژه ها می توان به بیمارستان 1500 تخت خوابی تبریز، پروژه جابه جایی زندان و احداث ندامتگاه جدید، ایستگاه قطار خاوران، موزه دفاع مقدس، شبکه مترو و راه های منتهی به تبریز اشاره کرد. در حال حاضر نیز در ایستگاه راه آهن هستیم و بررسی های لازم را انجام می دهیم.
رضایی کوچی با اشاره به اهمیت پروژه های زیرساختی استان تأکید کرد: پروژه های بسیار خوبی در استان در حال اجرا هستند که نیازمند حمایت و تأمین منابع مالی اند. ما به همین دلیل در این سفر حضور پیدا کردیم. در کمیسیون عمران جلساتی با حضور وزرا و معاونان برگزار خواهیم کرد و موضوعات را با جدیت پیگیری می کنیم. بسیاری از پروژه های آغاز شده، به راحتی قابلیت تکمیل دارند. این پروژه ها شامل تأمین آب شرب شهر تبریز، طرح های حوزه بهداشت، بازآفرینی شهری و نوسازی بافت های فرسوده می شوند.
وی در ادامه گفت: شبکه ریلی یکی از موارد مهم است؛ متأسفانه حداکثر 10 درصد بارها از طریق خطوط ریلی جابه جا می شوند و مابقی بر جاده ها تحمیل می شود. علت این موضوع نیز ناقص بودن زنجیره شبکه ریلی است. به عنوان مثال، خط راه آهن از تهران به تبریز در شرق شهر به بن بست می رسد و نیاز است چند کیلومتر دیگر ادامه یابد تا به غرب تبریز و شبکه ریلی متصل شود.
رضایی کوچی تصریح کرد: هدف ما از این بازدیدها، برنامه ریزی برای تکمیل این مسیر ریلی و اتصال شرق و غرب تبریز است که تأثیر مستقیم در اقتصاد استان و کشور خواهد داشت. امیدواریم در جلسه جمع بندی با حضور استاندار، نمایندگان و مسئولان دستگاه های اجرایی، گام های مؤثری برای تکمیل این پروژه ها برداریم.
با سلام و تشکر
تصمیم غلطی است، وقتی مسیر اولیه کاملا جوابگو است چرا باید برای این پروژه هزینه کنیم