بازدید سایت : ۳۷۷۶۰

قرائت ۸ بیانیه راهبردی ایران در اجلاس کمیته فرعی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا در لندن

۸ بیانیه مهم و راهبردی را درخصوص فعالیت های کشتیرانی و صنعت دریانوردی کشور از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس کمیته فرعی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا در مقر سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) در لندن ارائه شد.

قرائت ۸ بیانیه راهبردی ایران در اجلاس کمیته فرعی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا در لندن
تین نیوز |

۸ بیانیه مهم و راهبردی را درخصوص فعالیت های کشتیرانی و صنعت دریانوردی کشور از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس کمیته فرعی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا در مقر سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) در لندن ارائه شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری سازمان بنادر و دریانوردی؛ دوازدهمین اجلاس کمیته فرعی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا (PPR ۱۲) با حضور نمایندگان ۱۷۵ کشور و ۵۰ نهاد مشورتی در مقر سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) در لندن برگزار شد و نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی با محوریت اداره حفاظت محیط زیست دریایی و موسسات رده بندی به صورت ویدئو کنفرانس در آن شرکت داشتند و ۸ بیانیه مهم و راهبردی را درخصوص فعالیت های کشتیرانی و صنعت دریانوردی کشور از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران ارائه کردند.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادرودریانوردی با اعلام این خبر اظهار کرد: در این اجلاس موضوعات مربوط به ممنوعیت استفاده از سیستم های پاک سازی گاز خروجی (EGC)، اصلاحات به دستورالعمل عملیاتی موتورهای کشتی با سیستم SCR، اصلاحات به ضمیمه ۴ کنوانسیون مارپل، ارائه راهکارهایی برای طبقه بندی اجباری گلوله های پلاستیکی (Plastic Pellets) و تدوین الزامات اجباری برای سیستم نشان گذاری و نظارت بر ادوات ماهیگیری رها شده در دریا برای جلوگیری از آلودگی مطرح شد.

وی افزود: با عنایت به موضوعات مطرح شده و تاثیرات آن بر فعالیت های کشتیرانی و صنعت دریانوردی کشور، دولت جمهوری اسلامی ایران در مجموع ۸ بیانیه در این اجلاس قرائت کرد.

پسنده با اشاره به بحث ممنوعیت استفاده از سیستم های پاک سازی گاز خروجی (EGC) به علت ایجاد آلودگی از پساب آن ها، از پیشنهاد دولت ایران در این خصوص خبر داد و گفت: با توجه به نصب سیستم های EGC به عنوان یک راهکار جایگزین برای کاهش آلودگی هوای کشتی ها، به جای ممنوعیت این سیستم ها، معیارهایی برای بهبود در طراحی و ساخت سیستم های EGCS بر روی شناورهای جدید تدوین شود تا باعث آلودگی دریا نگردد که مورد قبول واقع شد.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی با بیان اینکه در این اجلاس همچنین در مورد پیش نویس اصلاحیه به ضمیمه ۴ کنوانسیون مارپل (جلوگیری از فاضلاب کشتی ها) بحث و تبادل نظر شد، درباره پیشنهاد دولت ایران مبنی بر به تعویق انداختن اصلاحات، تاکید کرد: پیش نویس تدوین شده با سیستم های تصفیه فاضلاب فعلی کشتی های موجود سازگار نیست و تطابق با اصلاحات جدید، کاری دشوار و زمان بر است و کشتی های موجود را دچار چالش های فنی و عملیاتی می کند و بهتر است تا اصلاحیه با درنظرگرفتن راهکارهایی عملی و تدریجی- بدون فشار بیش از حد به مالکان کشتی ها- مجدداً بازنگری شود.

پسنده در خصوص موضوع تدوین الزام قانونی اجباری برای سیستم نشان گذاری ادوات صیادی، نظارت بر عملکرد آن ها و گزارش دهی اجباری این شناورها به "آیمو" توضیح داد: دولت جمهوری اسلامی ایران در این خصوص اعلام کرد: تدوین الزامات اجباری برای سیستم نشان گذاری و نظارت بر ادوات صیادی، نیازمند بررسی های عمیق تر و آمادگی بیشتری از سوی شناورهای ماهیگیری و مالکان آنها و نیازمند ایجاد چارچوب های نظارتی بر روی اجرا و پاسخگویی است.

به گفته پسنده، هیات ایرانی در این باره پیشنهاد داد: قبل از تصمیم گیری برای تصویب هر الزام و یا سیستم قانونی، برنامه های آموزشی و توانمندسازی جامعه صیادی در اولویت قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود تمامی ذی نفعان می توانند به درستی و به طور موثر از این الزامات پیروی کنند که در نهایت موضوع یاد شده در اجلاس به تصویب نرسید.

بر اساس این گزارش، در دوازدهمین اجلاس کمیته فرعی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا (PPR ۱۲) که از ۸ لغایت ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۳ در لندن مقرر سازمان بین المللی دریانوردی برگزار شد، نماینده ثابت سازمان بنادرودریانوردی در آیمو نیز حضور داشت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.