بالغ بر 3 میلیون و 71 هزار تن کالا از مرزهای کشور ترانزیت شد
طی 4ماهه ابتدای سال 96، بیش از3میلیون و 71هزار تن کالا از 32 مرز فعال زمینی و آبی کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 3 / 15 درصد افزایش داشته است.
طی 4ماهه ابتدای سال 96، بیش از3میلیون و 71هزار تن کالا از 32 مرز فعال زمینی و آبی کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 3 / 15 درصد افزایش داشته است.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل نقل بین المللیاین سازمان با اعلام این خبر، افزود:در پی اقدامات انجام شده از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در زمینه توسعه و بهبود زیرساختهای حمل و نقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران، هماهنگی با سازمانهای ذیربط و برنامهریزی و فعال نمودن مناسبات ترانزیتی و حمل و نقلی با کشورهای منطقه، همچنین تعامل و همکاری بخش خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل بینالمللی در کشور طی مدت مذکور از مجموع کالاهای ترانزیت شده، 860 هزار تن را مواد نفتی و 2 میلیون و 209هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل دادهاند که عمدهترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مازوت، انواع پارچه، پنبه، قطعات اتومبیل، محصولات کشاورزی و مواد غذایی بوده است.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی افزود: در مدت زمان مذکور، از میان مرزهای کشور بندر شهیدرجاییبایک میلیون و 117 هزار تن معادل4 / 36 درصد فعالترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار میرود. پس از آن مرزهای پرویزخان با 5 / 18 درصدو بازرگان با8 / 10درصد در ردههای بعدی قرار دارند.
نفیسی بیشترین حجم تردد کامیونهای حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد.
وی خاطرنشان کرد:جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت استراتژیک و ژئو پلتیک خود به عنوان چهار راه ترانزیتی آسیا و اروپا دارای پتانسیلهای کافی برای افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق شیوههای گوناگون حمل و نقل میباشد.
نفیسی اعلام کرد: تلاش و فعالیت بخش خصوصی وتشکل های صنفی درحوزه حملونقل بین المللی درکنار اقدامات گسترده حاکمیتی وتجهیز امکانات و زیرساختها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخشهای مختلف حمل و نقل با انجام سرمایهگذاریهای لازم، اقدام تمام سازمانهای دولتی در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل امر ترانزیت میتواند در بهرهبرداری اثربخش از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت مؤثر باشد.