◄ ارز دولتی دیر به داد صنعت لاستیک رسید
بر اساس آمار رسمی وزارت صنعت و معدن پنجمیلیون حلقه لاستیک در سال نیازمندیم که از این پنجمیلیون حلقه یکمیلیون تولید داخلی داریم.
محسن متقین راننده خود مالک به خبرنگار ما گفت: ریشه مشکلات فعلی در حملونقل به خاطر عدم برنامهریزی و عدم وجود مدیریت است و تنها گرانی نرخ ارز عامل این حجم نابسامانی نیست.
او با بیان اینکه تا پیش از گرانی نرخ ارز وضعیت توزیع لاستیک عادی بود و واردکننده لاستیک اصلا نیازی به تخصیص ارز نداشت، گفت: ایکاش تصمیم برای تخصیص ارز دولتی برای واردات لاستیک خیلی زودتر از اینها گرفته میشد و اینجاست که نقش مدیریت مهم میشود.
او ادامه داد: بر اساس آمار رسمی وزارت صنعت و معدن پنجمیلیون حلقه لاستیک در سال نیازمندیم که از این پنجمیلیون حلقه یکمیلیون تولید داخلی داریم.
او گفت: همچنین بر اساس آمار رسمی سهو نیم میلیون حلقه لاستیک از مجاری غیررسمی وارد کشور میشده است که بسیار هم سودآور بوده است و حالا با گرانی ارز دیگر واردات لاستیک برای این گروه صرف ندارد.
وی نتیجهگیری کرد: برای ورود لاستیک از مجاری رسمی دولت باید به تولیدکننده ارز دولتی بدهد و البته این تصمیم بالاخره گرفته شد و مشکل فعلی به دلیل زمانبر بودن این تصمیم است.
متقین ادامهداد: طبق شنیدهها دو حلقه لاستیک خودرو سنگین که قیمتی در حدود دو میلیون تومان دارد در بازار به قیمتی بیش از ۲.۵ تا سه برابر به فروش میرسد. در مورد لاستیکهای سبک نیز شاهد فروش با قیمت بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصدی محصولات نسبت به نرخ مصوب هستیم.
این راننده خود مالک گفت: هماهنگی بین بانک مرکزی و وزارت صمت طول کشید و در این میان به مقطعی رسیدهایم که نیاز بازار بیش از موجودی انبارها است. ثبت سفارش لاستیک تا رسیدن به دست راننده پروسه زمانی دوماهه را نیازمند است و بنابراین بازار لاستیک به این زودیها آرام نخواهد شد.