ایرلاین های ایرانی تن به رقابت می دهند؟
تین نیوز| پس از برجام ایرلاینهای خارجی یک به یک به آسمان ایران برگشتند و پرواز به ایران را از سر گرفتند. هر چند که عدهای منافع خود را با آمدن ایرلاینها خارجی در خطر میبینند اما باز شدن پای آنها به آسمان ایران میتواند باعث ایجاد رقابت بین ایرلاینهای داخلی و خارجی و ارتقای کیفیت خدمات باشد.
تا کنون هر بار که ایرلاین ها قصد افزایش قیمت را داشتند، موضوع ارتقای کیفیت خدمات را پیش کشیدند اما هر بار تنها قیمت بلیت هواپیما بالا رفت و پس از آزاد شدن نرخ بلیت هواپیما هم حرفی از ارتقای کیفیت خدمات به میان نیامد. زور آیین نامه حفظ حقوق مسافر هم به ایرلاین نچربید و همچنان مسافران متضرر نهایی نحوه برخورد شرکت های هواپیمایی در تاخیرهایی ناشی از تحریم ها بودند.
اما پس از برجام ورق برگشت و سفر هوایی خارجی از انحصار ایرلاین های داخلی درآمد. یکی از محدودیت هایی که پس از برجام در حوزه هوانوردی رفع شد، فعالیت ایرلاین های خارجی و از سرگیری پروازهایی ایرلاین هایی مانند ایرفرانس، بریتیش ایرویز، کی ال ام، ایرآسیا و ... در ایران بود. به طور قطع هدفی از ورود شرکت های هواپیمایی خارجی به بازار ایران تعقیب می شود؛ افزایش رقابت و در نهایت افزایش ارائه خدمات است. سیاستی که وزیر راه و شهرسازی بر آن تاکید داشته و همواره به دنبال ایجاد رقابت در انواع مدهای حمل و نقلی بوده است.
در این میان عده ای از حضور ایرلاین های خارجی احساس خطر می کنند و مدعی هستند که حضور این شرکت ها باعث از دست رفتن سهم ایرلاین های داخلی از بازار می شود. این اظهارات در حالی عنوان می شود که در همه دنیا ایرلاین ها می توانند فعالیت بدون مرز داشته باشند و اگر قرار باشد، ایرلاین های خارجی در بازار ایران سهمی نداشته باشند این رفتار می تواند برای شرکت های هواپیمایی کشورمان متقابل باشد.
بازار ایران ظرفیت حضور ایرلاین های خارجی را دارد
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه به طور قطع با حضور ایرلاین های خارجی زمینه رقابت در این صنعت فراهم می شود، گفت: علاوه بر این موضوع بازار ایران کشش حضور ایرلاین های خارجی برای انجام پروازهای خارجی را دارد.
وی ادامه داد: در سال گذشته شرکت های هواپیمایی خارجی 6 میلیون و 500 هزار مسافر را به مقاصد خارجی جابه جا کردند و در این مدت ایرلاین های خارجی توانستند 4 میلیون و 300 هزار مسافر ایرانی را به مقاصد مختلف خارجی جابه جا کنند بنابراین این اعداد و ارقام نشان می دهد که بازار ایران در شرایط فعلی به حضور ایرلاین های خارجی نیاز دارد .
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت فعالیت ایرلاین های خارجی در بازار ایران وجود دارد، اظهار داشت: در حال حاضر ناوگان هوایی ایران محدود است و با این تعداد ناوگان نمی توان تقاضای موجود برای انجام سفرهای خارجی را جواب داد.
اسعدی سامانی تاکید کرد: از سوی دیگر ما نباید حق انتخاب را از مردم سلب کنیم اما به طور قطع پس از ورود ناوگان جدید؛ مردم ایرلاین های داخلی برای سفرهای خود انتخاب می کنند چراکه هم ارائه خدمات به سطح استانداردهای بین المللی می رسد و هم اینکه قیمت بلیت ایرلاین های داخلی همچنان ارزان تر از خارجی ها خواهد بود. وی ادامه داد: در این صورت در فضای کاملا رقابتی بخش عمده ای از بازار در اختیار ایرلاین های داخلی خواهد ماند.
به طور قطع ورود ایرلاین های خارجی به آسمان ایران تنها یک بُعد از همکاری های اقتصادی ایران با کشورهای خارجی است و این تعاملات می تواند توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور را به دنبال داشته باشد. اما مهم ترین موضوع در این میان احترام به حق انتخاب مسافران است سیاستی که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی آن را تحت عنوان حقوق شهروندی دنبال می کند. حال شرکت های هواپیمایی داخلی می توانند با ارتقای کیفیت خدمات و افزایش سطح خدمات پیروز این بازار رقابتی باشند.