◄ورود سوخو؛ دستاورد سفر روحانی به روسیه
تیننیوز| در سفر دو روزه حسن روحانی رئیس جمهور ایران به روسیه، مذاکراتی در رابطه با فروش هواپیمای سوخو به ایران صورت گرفت.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، ولادیمیر پوتین در نشست خبری که به همراه رئیس جمهور ایران داشت، از مذاکرات برای فروش هواپیمای سوخو به ایران خبر داد.
این موضوع در حالی در سفر دو روزه روحانی رخ داده است؛ که هیچ یک از ایرلاینهای داخلی تا کنون تمایلی برای خرید هواپیمای سوخو نداشتهاند در همین راستا چندی پیش علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص آخرین وضعیت مذاکره ایرلاینها با شرکت سوخو، ابراز داشت: شرکتهای هواپیمایی مذاکراتی را برای خرید هواپیما از جمله سوخو، شرکت کانادایی و برزیلی داشتهاند و زمانی که مذاکرات آنها به نتیجه نهایی برسد به سازمان هواپیمایی کشور اعلام خواهد کرد و سازمان برای صدور مجوز اقدام خواهد کرد.
معاون وزیر راه با بیان اینکه تاکنون از سوی هیچ یک از شرکتهای هواپیمایی درخواستی برای خرید و یا اجاره هواپیما از سوخو به ما اعلام نشده است، افزود: مذاکرات ایرلاینها برای خرید هواپیما با شرکتهای سازنده هواپیما همچنان ادامه دارد.
نظر کارشناسان در خصوص سوخو
چندی پیش میزگرد مجازی در خصوص (بررسی مزایا و معایب هواپیمای سوخو 100) با حضور جمعی از صاحبنظران، کارشناسان و تحلیلگران صنعت هوانوردی برگزار شد که آن را مرور خواهیم کرد.
در ابتدای میزگرد کارشناسان صنعت هوایی بیان کردند؛ این هواپیما با همکاری عمده بوئینگ و سایر کشورهای پیشرو مانند فرانسه، آلمان و ... در حوزه ساخت هواپیما و تجهیزات آن ساخته شده است؛ بنابراین تصور میشود که تکنولوژی به کار گرفته شده در این هواپیما مناسب باشد؛ به خصوص اینکه گواهی EASA اروپا این هواپیما نیز اخذ شده است و تاکنون نیز مشتریانی از شرکتهای هوایی تاجیکستان، قرقیزستان، ایرفلوت روسیه، کوبا و ... هواپیمای سوخو سوپرجت را در ناوگان خود به خدمت گرفتهاند.
تحلیلگران با اظهار اینکه این هواپیما نسبتا دارای نقاط قوت برجسته است عنوان کردند؛ قدرت بالای طراحی آئرودینامیکی و مانورپذیری که ذات هواپیماهای شرکت سوخو است و در رقابت با شرکتهای غربی، داشتن ایمنی پروازی بالا، مصرف سوخت پایینتر و آلودگی کم موتور در کنار هزینه کم تعمیرات و راحتی آن قابل توجه است.
یکی از کارشناسان با اشاره به اینکه قیمت این هواپیما نسبت به سایر رقبایش ارزانتر است ابراز کرد: این هواپیما در قیاس با مدلهای مشابه در شرکت بومباردیر کانادا و امبرائر برزیل قیمت مناسبتری را به مشتری ارائه میدهد و تاکنون ۳۴۳ فروند سوخو ۱۰۰ تولید یا سفارشگذاری شده است که اکثرا توسط کشورهای روسیه، کوبا و کشورهای استقلال یافته شوروی سابق پیشخرید شدهاند.
اغلب کارشناسان و صاحبنظران معتقد بودند؛ با وجود ذهنیت جامعه و مزایای این هواپیما، سقوط این هواپیما به شایعات پیرامون آن دامنزده است و در سال ۲۰۱۲ یک فروند سوخو سوپرجت ۱۰۰ در نمایشگاه جاکارتای اندونزی سقوط کرد. سقوط سوخو سوپر جت ۱۰۰ به عنوان نخستین هواپیمای مسافربری ساخته شده در دوره پس از فروپاشی شوروی برای صنعت هوا-فضای روسیه ضربه بزرگی بود.
در این میزگرد آنلاین برخی از کارشناسان به این موضوع اشاره کردند که سوخو ۱۰۰ براساس کاتالوگ مشخصات فنی خوبی دارد اما باید توجه داشت که این هواپیما، اولین تجربه غیرنظامی و تجاری کمپانی سوخو است.
در همین رابطه عنوان شد: به علت اینکه کشورهای غربی نقش مهمی در طراحی، ساخت و تولید این هواپیما دارند لذا تحریم غرب بر علیه روسیه و ایران میتواند موانع و مشکلاتی را برای شرکتهای ایرانی خریدار سوخو ۱۰۰ پدید آورد.
متخصصان و کارشناسان معتقدند که ناتوانی و ضعف روسیه در پشتیبانی، تامین قطعات و آموزش براساس تجربیات اثبات شده قبلی یقیناً موجب ضرر و زیان و خسارت خواهد شد.
یک نکته مهمی که در این میزگرد به آن اشاره شد کاهش ارزش اولیه هواپیمای سوخو ۱۰۰ بود، چرا که این هواپیما در بازار دست دوم خریداری ندارد که باعث زیان و کاهش ارزش اموال سرمایهای ایرلاینهای خریدار این هواپیما خواهد شد.
طبق گفته برخی دیگر از صاحبنظران و کارشناسان؛ سابقه منفی مسافران ایرانی از هواپیماهای روسی در ایران مشکلاتی را در امر بازاریابی و فروش بلیط و خدمات مسافرتی برای شرکتهای ایرانی بهرهبردار از سوخو ایجاد خواهد کرد بهخصوص در بازارهای رقابتی و در شرایطی که مسافر در مسیرهای مورد نظر خود از میان چند ایرلاین با هواپیماهای مختلف دارای حق انتخاب باشد.
در انتهای میزگرد کارشناسان اظهار کردند، براساس شناخت و تجربیات قبلی از هواپیماهای روسی، عدم تناسب و ناسازگار بودن با شرایط آب و هوایی، جغرافیایی و اقلیمی ایران یکی از نکات مهمی است که باید بدان توجه داشت.
با ورود ناوگان ایرباس و بویینگ به کشور مگر مردم دیوانه اند سوار این هواپیما روسی بشن…خرید این هواپیما{…} مطلق به منافع کشور است باجی ایست که روسها میخواهند در برجام از ایران بگیرن
این هواپیما اگر با سرمایه گذاری ۵۰ درصدی روسیه در ایران تولید بشه، خوبه! وگرنه اگر خرید مد نظر باشه، هواپیمایی که قطعات آمریکایی یا کانادایی و یا اسرائیلی ندارد باید خریداری شود تا بعدا راحت تر تامین قطعه شوند.
سلام. سال نو مبارک. قیمت اولیه پایین در کنار بال و بدنه روسی و سیستم اویونیک غربی و موتور غربی و استاندارد اروپا، این هواپیما را برای حمل مسافر بسیار قابل توجیه میکنه. در خلاصه نظرات فوق راجع به ضعف پشتیبانی فنی روسها اشاره شده ولی در سوخو۱۰۰سیستمها اویونیک و موتور غربی است و پشتیبانی وابسته خدمات روسی نیست. بال و بدنه نیز آنچنان وابسته به قطعه و پشتیبانی و قطعات پر مصرف ندارد. بنده چند مرتبه در پروازهای ارمنستانبا این هواپیما پروازکرده ام از نظر صدای موتور و راحتی مسافر کاملارضایت بخش است. بنظر بنده چند چیز این هواپیما باید مورد بررسی فنی دقیق قرار گیرد و اگر مشکلی نداشته باشد به ایرلاین ها و وزارت راه توصیه کرد این هواپیما را بصورت جدی در نظر بگیرند
این هواپیما فعلا در ۴ خط هوائی فعال است و بسیاری از قطعات کلیدی اش در غرب تهیه می شود که مجددا برای ایران بواسطه تحریم آمریکا دردسرساز خواهد شد۰کلا خدمات پشتیبانی روسها جالب نیست و هنوز ثابت نشده این هواپیما در اقلیم نیمه بیابانی و خشک و مرتفع ایران کارآیی داشته باشد، علی الخصوص که کاربران آن عمدتا اقمار شوروی سابق هستند که مجبور به معامله با روسیه هستند۰رفتن بسوی این هواپیما به صلاح ایران نیست و گرفتاری ببار می آورد۰شرکت های استفاده کننده Aeroflot Interjet Gazpromavia CityJet