افزایش 17 درصدی ترافیک هوایی ایران در روزهای اخیر
رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: مطابق مفاد کنوانسیون جهانی هواپیمایی غیرنظامی یا کنوانسیون شیکاگو، کشورهای عضو، متعهد به ارائه خدمات ناوبری هوایی جهت برقراری ایمن و پایدار جریان ترافیک هوایی بین المللی هستند.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: مطابق مفاد کنوانسیون جهانی هواپیمایی غیرنظامی یا کنوانسیون شیکاگو، کشورهای عضو، متعهد به ارائه خدمات ناوبری هوایی جهت برقراری ایمن و پایدار جریان ترافیک هوایی بین المللی هستند.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، علی عابدزاده اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به وسعت سرزمینی، جایگاه جغرافیایی ویژه در اتصال ترافیک های غرب به شرق و شمال به جنوب و توانایی ها و زیرساخت های مناسب و ایمن در حوزه ناوبری هوایی همواره یک بازیگر کلیدی در برقراری جریان ترافیک هوایی در سطح بین الملل بوده است.
وی تصریح کرد: کشور ایران، نقطه اتصال مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا، آسیا و اروپاست و حجم وسیعی از ترافیک هوایی از کشورهای واقع شده در این مناطق، که هرکدام طرح ناوبری هوایی و مدیریت ترافیک هوایی خاص خود را دارا هستند، به فضای پروازی کشور وارد و توزیع می شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ظرفیت، جایگاه و تعهد کشور در هوانوردی بین المللی باعث شده تا فضای ایران در شرایط خاص و اضطراری به عنوان نقطه اتکایی ایمن و امن ارزشی دو چندان برای حمل و نقل هوایی جهانی باشد.
عابدزاده، گفت: در بحران سقوط هواپیمای مالزیایی در اواکراین و نا امنی فضای آن کشور، نا امنی در فضای عراق و سوریه و اکنون در محدود شدن استفاده هواپیمای قطری و هواپیماها به مبداء و مقصد قطر، فضای پروازی ایران به عنوان نقطه ثقل پایدار سازی ترافیک هوایی جهانی ایفای نقش کرد و با وجود افزایش ناگهانی تقاضا برای استفاده از فضای کشور، با استفاده از ظرفیت های موجود و اتخاذ راهکارهای خلاقانه و اطمینان بخش، سرویس لازم و ایمن به تقاضای جدید ارائه و مشکلی در حمل و نقل هوایی بین المللی حادث نشد.
وی با بیان اینکه کشور قطر فضای پروازی تحت اختیار خود است و خدمات ناوبری هوایی در ارتفاعات بالا را از کشور بحرین دریافت می کند افزود: این کشور در ناحیه اطلاعات پروازی بحرین قرار دارد و با ممنوعیت اعمال شده از طرف کشورهای عربستان، امارات، بحرین، مصر و لیبی، عملا دسترسی خود را به نواحی جنوبی، شرقی و غربی از دست داد. در این شرایط، از طریق دو نقطه ورودی و خروجی، پروازهای فرودگاه دوحه قادر به ورود به ناحیه پروازی ایران هستند و با عبور از فضای پروازی ایران و ورود به اروپا، پاکستان و عمان، مسیرهای پروازی خود را ادامه می دهد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه این تقاضای ناگهانی، منجر به افزایش 17 درصدی ترافیک هوایی عبوری از روی ایران شد، تصریح کرد: پاسخ دادن به این حجم از تقاضای جدید در مدتی کوتاه، کاری بسیار دشوار است، لیکن با توجه به برنامه هایی که از قبل برای ظرفیت سازی در بخش ناوبری هوایی کشور انجام شده بود و استفاده از نیروی کارآمد مدیریتی و کارشناسی برای ارائه خدمات ناوبری هوایی ایمن در کشور و همکاری کامل و بدون نقص بخش های ارائه دهنده خدمات، حاکمیتی و امنیتی، تقاضای جدید به راحتی پاسخ داده شده و هیچ وقفه ای در جریان ترافیک هوایی بین المللی به وجود نیامد.
عابدزاده یادآورشد: تجربه بحران های گذشته نشان می دهد که حتی پس از رفع شدن شرایط اضطراری در کشورهای همسایه و یا منطقه، شرکت های هواپیمایی به استفاده از فضای پروازی ایران برای بخش قابل توجهی از پروازهای خود ادامه می دهند.
وی افزود: این عدم مهاجرت از فضای پروازی ایران به نواحی گذشته به دلیل کیفیت و ایمنی بالای خدمات در ایران، پایداری و امنیت در کشور که برنامه ریزی درازمدت را برای کشورها ممکن می سازد و اطمینان از تعهد ایران به تسهیل هوانوردی بین المللی و فقدان نگاه سیاسی و سودجویانه اقتصادی به این بحران هاست. البته این تعهد و توانایی، به شکل ذاتی ارزش های راهبردی و اقتصادی نیز برای کشور به همراه خواهد داشت.