◄ تدوین قوانین جدید فرودگاهی طبق استانداردهای اروپا
قوانین جدید فرودگاهی سازمان هواپیمایی کشوری که بر طبق قوانین اتحادیه اروپا تدوینشده، تأمین ایمنی هوانوردی بیشتر شده و هزینهها کاهش مییابد. محمدسعید شرفی، مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری بابیان این مطلب گفت: این قوانین نسبت به قبل هم دقیقتر است و هم فرآیندها و جزییات را هم بررسی میکند و اگر درست اجرا و پیادهسازی شوند، ایمنی فرودگاهها قطعاً بالاتر خواهد رفت. هزینههای ایمنسازی فرودگاهها همبسته به خلاقیت و نوآوری فرودگاهها کاهش خواهد یافت. این قوانین همچنین سطح فرودگاههای کشور را از منظر استاندارد به فرودگاههای اتحادیه اروپا نزدیک میکند.
در قوانین جدید فرودگاهی سازمان هواپیمایی کشوری که بر طبق قوانین اتحادیه اروپا تدوینشده، تأمین ایمنی هوانوردی بیشتر شده و هزینهها کاهش مییابد.
محمدسعید شرفی، مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این مطلب گفت: این قوانین نسبت به قبل، هم دقیقتر است و هم فرایندها و جزییات را بررسی میکند و اگر درست اجرا و پیادهسازی شوند، ایمنی فرودگاهها قطعاً بالاتر خواهد رفت. هزینههای ایمنسازی فرودگاهها هم بسته به خلاقیت و نوآوری فرودگاهها کاهش خواهد یافت. این قوانین همچنین سطح فرودگاههای کشور را از منظر استاندارد به فرودگاههای اتحادیه اروپا نزدیک میکند.
مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: قوانین سابق فرودگاهی سازمان هواپیمایی کشوری تنها نتیجه و خروجی را بررسی میکرد؛ اما مطابق قوانین و مقررات جدید، فرایندها، ساختار سازمانی، کیفیت منابع انسانی، تجهیزات و جزییات رفتار فرودگاهها را مورد ممیزی، بازرسی و نظارت قرار میدهیم.
شرفی از پررنگتر شدن نقش فرودگاهها در تأمین ایمنی هوانوردی براساس قوانین جدید خبر داد و گفت: در قوانین سابق نقش فرودگاهها در اجرای استانداردها و پاسخگویی کمتر بود. اکنون هم به فرودگاهها جایگاه نظارتی اعطاشده و هم مسئولیتهایشان در این حوزه افزایشیافته است.
او درباره نقش فرودگاهها در تهیه استانداردهای ایمنی توضیح داد: براساس قوانین سابق استانداردهای ایمنی فرودگاهی صفر و یکی بود؛ اما با توجه به اینکه فرودگاهها در شرایط مختلف و اقلیمهای مختلف قرار دارند و نوع ترافیکشان هم از یکدیگر متفاوت است، اگر فرودگاهی نتواند یکی از استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری را پیادهسازی کند، براساس قوانین جدید میتواند یک روش اصلاحی را به سازمان ارائه کند و توضیح دهد که با این روش اصلاحی میتواند ایمنی را تضمین کند.
شرفی افزود: در قوانین جدید برای فرودگاهها نقش قائل شدیم و میتوانند خلاقیت و نوآوری به خرج دهند. البته بهشرط آنکه به سازمان هواپیمایی کشوری ثابت کنند با روش جدید ایمنی تضمین میشود.
مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری اول ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی را ضربالاجل اجرای قوانین جدید فرودگاهی در فرودگاههای بینالمللی کشور اعلام کرد و گفت: قوانین جدید فرودگاهی ابلاغشده اما مهلت اجرایی به فرودگاهها اعطاشده است. فرودگاههای بینالمللی فرصت ۶ تا ۷ ماهه، فرودگاههای مرز هوایی مهلت طولانیتر و فرودگاههای داخلی هم فرصت بیشتری خواهند داشت که خود را با مقررات تطبیق دهند.
به گزارش تیننیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شرفی ادامه داد: اکنون ۷۰ درصد فرودگاههای دنیا که خارج از اتحادیه اروپا هستند، قوانین خود را از قوانین فرودگاهی این اتحادیه اقتباس کردهاند. فرودگاههای حاشیه خلیجفارس و شرق آسیا از این جمله هستند. چراکه این قوانین خیلی ریز و جز بهجز به استانداردسازی خدمات فرودگاهی ورود میکند.