◄ بکار گیری لفظ سودجویی برای شرکتهای هواپیمایی نه منصفانه است و نه کارشناسی
روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به درج مطلبی دریکی از خبرگزاریهای تحت عنوان «سودجویی شرکتهای هواپیمایی در ایام اربعین»، بکار گیری لفظ سودجویی توسط برخی رسانه را نه منصفانه و نه کارشناسی دانست.
با توجه به اینکه محاسبات نرخ بلیت هواپیما در ایام اربعین علیرغم تکلیفی نبودن نرخ پروازها بهویژه پروازهای خارجی، مدیران عامل شرکتهای هواپیمایی توافق کردند تا نرخ بلیت هواپیما را براساس نرخ سامانه نیما محاسبه کنند و نه نرخ ارز آزاد، بر همین اساس بکار بردن لفظ سودجویی در مورد شرکتهای هواپیمایی نه کارشناسی است و نه منصفانه.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، همچنین اظهارنظر در خصوص نرخ اعلامشده بدون محاسبه هزینه ارزی و هزینههایی که فرودگاه نجف دریافت میکند و پروازهای یکسرخالی در این ایام کارشناسی نبوده و مقایسه این پروازها با دیگر پروازهای خارجی همچون گرجستان و استانبول و همچنین پروازهای داخلی ازجمله کیش و مشهد مقدس که هزینههای مترتب بر این پروازها چه به لحاظ هزینههای هندلینگ و خدمات فرودگاهی و غیره قیاس صحیحی نبوده و به تعبیری زحمات این شرکتها برای توافق بر قیمت تعیینشده که رقم قابلتوجهی نسبت به پروازهای خارجی پایینتر است را زیر سوال برده است.
بنابراین سازمان هواپیمایی کشوری انتظار دارد مطالب و اظهارنظرها بهگونهای منعکس شود تا تلاشها و همکاریهای فعالان بخش هوایی و فعالیتهای این بخش را که در ایام نوروز چهار میلیون نفر و در ایام اربعین سال گذشته 110هزار زائر و در عملیات حج نیز 85هزار زائر را با توجه به ظرفیتهای محدود و محدودیتهایی که از طرف آمریکاییها بر این بخش تحمیلشده جابهجا کند، زیر سوال نبرده و اینگونه قضاوت نشود.
همگان اذعان دارند محدودیتهای ضدانسانی و زیر پا گذاشتن پیمان بینالمللی شیکاگو در خصوص حملونقل هوایی ایران، کل حملونقل هوایی این کشور را نشانه رفته و زمینگیر شدن کامل این صنعت را دنبال کرده است.
اگرچه این سیاستهای نهادینهشده توسط آمریکاییها راه بهجایی نمیبرد و همت ولی پایداری مجموعه صنعت و شرکتهای هواپیمایی همچون روزهای سخت گذشته موجب شده سرپا بمانند و پرواز کنند و قانون مداری خود در مجامع بینالمللی را به همپیمانان اثبات کنند که یقینا این تلاشها استحقاق حمایت و همکاری سایر دستگاههای مسئول را داشته تا بتوانند ایمنی که اولویت نخست و سرویسدهی مناسبی در این شرایط برای متقاضیان بخش هوایی ارائه دهند.
با سلام خدمت پرسنل محترم خبرگزاری وزین تین
پیرو مطلب درج شده از سوی روابط عمومی محترم هواپیمایی کشوری در متن بالا ، لازم است تا نحوه علمی نرخ گذاری پروازهای خاص منجمله پروازهای اربعین به مقصد فرودگاه نجف را خدمت تان توضیح دهم تا مشخص شود که کدامیک صحیح می گویند
کارشناسانی که سخن از سودجویی ایرلاین ها به میان آورده و یا مدیران هواپیمایی کشوری که به دلیل برقراری پروازهای یکسر خالی در ایام اربعین از افزایش نرخ پروازهای نجف در این ایام حمایت می کنند
همه کارشناسان حمل و نقل مطلع هستند که در هیچیک از مسیرهای پروازی در شبکه های پروازی داخلی و بین المللی در کشورهای جهان شاهد ضریب اشغال بالا به صورت همزمان در هر دو مسیر رفت و برگشت در یک تایم زمانی مشخص نیستیم
فروش بلیت های ارزان قیمت که اتفاقا در مسیر شهرهای مختلف ایران به مقصد نجف در ایام مختلف سال به وفور شاهد آن هستیم بر گرفته از همین اصل نابرابری عرضه و تقاضا در یک مسیر رفت و برگشت در یک تاریخ مشخص است
پس توجیه افزایش غیر متعارف نرخ پروازهای نجف به واسطه یک سر خالی بودن پروازها در اربعین خیلی هم کارشناسانه نیست چون پرواز رفت با ضریب اشغال صد درصد انجام میشود اما از لحاظ علمی ، نرخ اینگونه پروازها باید با ضریب قیمتی 1/4 برابر اعمال شود که خدمت تان توضیح میدهم
در بازرگانی هوایی نحوه نرخ گذاری به این ترتیب است که پرواز اگر با 50 درصد ظرفیت خود پرواز کند به نقطه سر به سر خواهیم رسید و اگر این ضریب اشغال به رقم 70 درصد برسد ، پرواز توجیه اقتصادی پیدا میکند
حال اگر این ضریب اشغال را بخواهیم با استفاده از قانون بی مقیاسی تبدیل به ضریب نرخی کنیم اگر در پروازهای یکسر خالی نرخ بلیت یکسره را با ضریب افزایشی 1/4 به فروش برسانیم ، دقیقا مانند این است که پرواز مذکور در هر دو مسیر رفت و برگشت خود با ضریب اشغال 70 درصد تعداد مسافر به پرواز در آمده است
با استناد به این فرمول و با توجه به متوسط نرخ هایی که ایرلاین های مختلف در طول سال برای پرواز تهران به نجف ارائه داده اند نرخ منطقی پرواز رفت و برگشت از تهران به نجف و بالعکس به مراتب کمتر از نرخی است که در توافق بین مدیران ایرلاین ها با مسوولان هواپیمایی کشوری برای پروازهای اربعین اعلام شده است
با تشکر - مهرداد فرشیدی
عضو هیلت علمی دانشگاه و کارشناس حمل و نقل ، جهانگردی و هتلداری