◄ کاهش سفرهای هوایی قابل پیش بینی بود
کاپیتان شهبازی با ابراز به این مسئله که من درگذشته اعلام کرده بودم که گرداب تحریمهای ترامپ بهمراتب از تحریمهای اوباما سختتر خواهد بود، افزود: «ما در دوره فرصت ۶ ماهه بازگشت تحریمها باید اقداماتی که لازم بود را انجام میدادیم؛ من در آن زمان تذکرات خود را به مسئولان صنعت هوایی، مجلس، دولت و ... دادم اما کسی توجهی نکرد و اقدام جدی حتی برای خرید هواپیمای دستدوم نیز صورت نگرفت.»
اخیرا سازمان هواپیمایی کشوری آماری منتشر کرده است که حکایت از کاهش ۱۰ میلیونی مسافران هوایی در سال گذشته به نسبت سال ۹۶ دارد. بر اساس آماری که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شده است در سال ۹۶ حدود ۶۱ میلیون و ۵۶۲ هزار نفر مسافر با ۴۹۵ هزار و ۷۵۶ پرواز جابهجا شدهاند در حالی که در سال ۹۷ بالغبر ۵۱ میلیون و ۶۷۴ هزار ۸۱۳ مسافر با ۴۲۷ هزار و ۸۰۳ پرواز جابهجا شدهاند که نشان از کاهش بیش از ۹ میلیون و ۸۸۷ هزار مسافر و حدود ۶۸ هزار پرواز دارد.
به گزارش تین نیوز، کاپیتان هوشنگ شهبازی میگوید؛ این کاهش پیشبینی شده بود. او در ادامه سخنان خود اضافه میکند: «از ابتدا میدانستیم که به دلیل تحریمها تعداد زیادی از مسافران هوایی را از دست خواهیم داد و این اتفاق افتاد. این در حالی است که در یک سال گذشته تحریمها بهشدت تشدید شده است.»
این کارشناس هوایی با بیان اینکه کاهش سفرهای هوایی در یک سال گذشته دقیقا با آغاز دور جدید تحریمها شروع شد، عنوان میکند: «همانطور که میدانید بعد از دور جدید تحریمها بود که تعداد زیادی از شرکتهای سوخترسان در فرودگاههای دنیا دیگر به ایرلاینهای ایرانی سوخت ندادند که حتی این موضوع در بخش حملونقل دریایی هم صورت گرفت و بسیاری از کشورها به کشتیهای ما نیز سوخت نمیدهند و کشتیهای ما هم سرگردان بودند.»
او با بیان اینکه شرایط سخت سوختگیری ایرلاینهای داخلی در فرودگاههای خارجی منجر به کاهش و حتی توقف برخی از مسیرهای پروازی شد که در نهایت منجر به کاهش جابهجایی مسافر و پرواز در یک سال گذشته شد، میافزاید: «در یک سال گذشته هم چندین فروند از ناوگان هوایی کشور زمینگیر شده است. بدان معنا که ظرفیت صندلی پرواز نیز در صورت بودن تقاضا سفر هوایی کاهشیافته است.»
او ادامه میدهد: «موضوع کاهش سفر هوایی مسائل زنجیرواری بودند که طی این یک سال خود را نشان دادند؛ برای مثال در یک سال گذشته دلار از سه هزار و ۶۰۰ به ۱۹ هزار تومان رسید و درحالحاضر نیز نزدیک به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است؛ گرانی ۳ برابری دلار نیز نقش قابلتوجهی در افزایش هزینه ایرلاینها و به طبع آن گرانی بلیت هواپیما و کاهش تقاضا مردم برای سفر هوایی داشت.»
شهبازی با ابراز به این مسئله که من درگذشته اعلام کرده بودم که گرداب تحریمهای ترامپ بهمراتب از تحریمهای اوباما سختتر خواهد بود، افزود: «ما در دوره فرصت ۶ ماهه بازگشت تحریمها باید اقداماتی که لازم بود را انجام میدادیم؛ من در آن زمان تذکرات خود را به مسئولان صنعت هوایی، مجلس، دولت و ... دادم اما کسی توجهی نکرد و اقدام جدی حتی برای خرید هواپیمای دستدوم نیز صورت نگرفت.»
این کارشناس هوایی به این نکته اشاره میکند که با گذشت زمان هواپیمای فعال در ناوگان هوایی کشور فرسودهتر و به اورهال نزدیک میشوند و در آینده نزدیک بسیاری از هواپیماهای ایرلاینهای ایرانی به قطعات یدکی نیاز خواهند داشت و میافزاید: «ما به هیچکدام از راهها دسترسی مستقیمی نداریم، درحالحاضر نیز در فشار حداکثری تحریمها هستیم اگر درگذشته میتوانستیم با روشهای خاصی در بازار سیاه اقدام به خرید قطعات یدکی کنیم امروزه آمریکا جلوی این راهها را بسته و ما را با شدت بیشتر زیر نظر دارد.»
او با بیان اینکه صنعت هوایی کشور در سرگردانی قرار گرفته است، ابراز میکند: «اکنون شرایط پیش رو با توجه به اینکه امکان خرید هواپیمای نو و دستدوم، قطعات لوازمیدکی، سوختگیری در فرودگاههای خارجی و... فراهم نیست ادامه راه را برای پیشبرد اهداف در صنعت هوایی را بسیار سخت کرده است.»
شهبازی با اظهار به اینکه حتی ما در هند، پاکستان، چین و کره هم دیگر انتقال پول امکانپذیر نیست، گفت: «ما حتی اگر بتوانیم قطعات یدکی هم وارد کشور کنیم انتقال بینبانکی تا حدود بسیار زیادی غیرممکن شده است و من تصور میکنم اگر به همین روال ادامه پیدا کند ما باز هم شاهد کاهش این تعداد مسافر هوایی در سال جاری و آینده خواهیم بود.»
او در پاسخ به این سؤال که راه چاره چیست، میگوید: «ما نیازمند عمل جراحی هستیمبرای جهانیشدن و توسعهیافتن صنعت هوانوردی سیاستمداران ما باید تصمیم درست بگیرند و این موضوع دیگر از دست مدیران هوانوردی کشور خارج است.»