◄ خرید هواپیما با سن پایین برای ایرلاینها صرفه اقتصادی ندارد
رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه سن متوسط ناوگان هوایی کشور اگر هواپیماهای برجامی را فاکتور بگیریم بالای 35 سال است، گفت: در حال حاضر برای شرکتهای هواپیمایی ورود ناوگان با سن پایین، صرفه اقتصادی ندارد.
رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه سن متوسط ناوگان هوایی کشور اگر هواپیماهای برجامی را فاکتور بگیریم بالای 35 سال است، گفت: متاسفانه سیاستهای حاکم در صنعت هوایی به نحوی است که برای شرکتهای هواپیمایی ورود ناوگان با سن پایین، صرفه اقتصادی ندارد.
اخیراً یک شرکت هواپیمایی پس از اخذ مجوزهای تأسیس ایرلاین (AOC) از سازمان هواپیمایی کشوری، فعالیت خود را با سه فروند هواپیمای مدل بوئینگ 737-300 که عمر آنها 20 سال است آغاز کرده است؛ اما یکی از نگرانیهایی که در این رابطه وجود دارد افزایش سن ناوگان هوایی است؛ هر چند که پس از برجام و با ورود تعدادی هواپیما سن ناوگان هوایی تا حدود یک سال کاهش یافت اما ادامه روند ورود هواپیماهای فرسوده تا حدودی نگرانکننده به نظر میرسد.
بهزاد مظاهری رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری در این باره به خبرنگار ما گفت: قانونی را در دوره بنده یعنی در سال 80 وضع کردیم مبنی بر اینکه هواپیمای زیر 20 سال نباید وارد کشور شود.
او در ادامه در پاسخ به این سؤال که چرا در آن برهه تصمیم به این کار گرفتید، توضیح داد: در آن دوره بیشتر ایرلاینها به سراغ هواپیماهای روسی فرسوده میرفتند و به همین علت ما این قانون را وضع کردیم.
مظاهری با بیان اینکه در آن دوران مشکلی زیاد برای خرید هواپیما دستدوم با وجود نداشت، بیان کرد: سیاستی که ما در آن دوره داشتیم این بود که در کل دو ایرلاین بیشتر نداشته باشیم؛ یعنی یک ایرلاین دولتی داشته باشیم و یک ایرلاین خصوصی.
وی با بیان اینکه سن متوسط ناوگان هوایی کشور اگر هواپیماهای برجامی را فاکتور بگیریم بالای 35 سال است، گفت: در حال حاضر برای شرکتهای هواپیمایی ورود ناوگان با سن پایین، صرفه اقتصادی ندارد.
او در ادامه این مطلب افزود: برنامه ما این بود که هما و آسمان به عنوان ایرلاین دولتی با یکدیگر ادغام شوند و سایر ایرلاینهای خصوصی نیز یک شرکت هواپیمایی خصوصی را تشکیل بدهند تا این دو شرکت در بازار با یکدیگر رقابت کنند.
رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه حتماً هواپیماهایی که وارد میشوند استاندارد لازم را دارند، اظهار داشت: اما تنوع تایپ هواپیما در شرکتها میتوانند دلایل مشکلات آینده در صنعت هواپیمایی باشد.
جناب مظاهری
با کدام منطق و معادلات حمل و نقل هوائی ناوگان سالمند به صرفه است ، لطفا محاسبات خویش را طی یک مقاله علمی در همین وبگاه نگاشته تا ما که بیسوادیم ، چیزی از حضرتعالی بیآموزیم!
سلام. اولا) تجمیع شرکت های هواپیمایی خصوصی در یک شرکت ایجاد انحصار میکنه .مشکل کوچک بودن شرکت های هواپیمایی و تنوع هواپیما رو نمیشه با انحصار حل کرد.
دوما) چطور میشه یک شرکت دولتی با یک شرکت خصوصی در بازار رقابت کنه؟ الفبای خصوصی سازی میگه دولت باید تصدی گری رو کنار بگذاره و اجازه بده فعالان خصوصی با هم رقابت کنند نه اینکه خودش یکی از رقابت کننده ها باشه. نقش دولت باید تنظیم گری و حل معارضات بین ذینفعان ( خصوصی) باشه.
آقای پروفسور حمل و نقل هوایی آقای مظاهری اتفاقا داشتن به سیاست های حاکم در صنعت هوایی خرده میگرفتن که باعث شده ایرلاین ها به سمت خرید هواپیمای فرسوده با سن بالا برن
وگرنه هر عقل سلیمی میدونه که خرید هواپیمای با سن بالا صرفه اقتصادی ندارد
لطفا خبر درست بخونید