انتقاد یک مقام صنفی از پیشنهاد افزایش 100 درصدی قیمت بلیت هواپیما
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با انتقاد از پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی بلیت هواپیما گفت: چرا برای استفاده ۵ درصد از صنعت هوایی ۹۵ درصد باید از جیبشان یارانه سوخت بدهند.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با انتقاد از پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی بلیت هواپیما گفت: چرا برای استفاده ۵ درصد از صنعت هوایی ۹۵ درصد باید از جیبشان یارانه سوخت بدهند.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، حرمت الله رفیعی، افزود: اینکه در روز اول فروردین ماه مقام معظم رهبری اعلام کرد که امسال، سال مهار تورم است و برخی از شرکت ها با توجه به این شعار سال در همان فروردین ماه نرخ جدید اعلام کردند و شرایط را به نفع خود تمام کردند خودش جای بحث دارد.
وی ادامه داد: افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما با توجه به اینکه طی سال های گذشته شاهد افزایش قیمت بلیت بودیم صحیح نیست.
وی با اشاره به اینکه برخی هم از آزادسازی بلیت هواپیما سود می برند و هم از قیمت گذاری دستوری منفعت می برند افزود: با توجه به اینکه آزادسازی نرخ پس تصویب توسط هیأت دولت صورت گرفت براین اساس قیمت گذاری با عرضه و تقاضا صورت گیرد و هیچ مرجعی نمی تواند بر قیمت گذاری تأثیر بگذارد.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در ادامه افزود: همه جای دنیا نرخ بلیت هواپیما آزاد است در ایران نیز بارها شاهد افزایش قیمت بوده ایم این صنعت نیز اگر افزایش قیمت دهد همانند صنعت خودرو کسی نمی تواند مقابل این افزایش قیمت ایستادگی کند.
حرمت الله رفیعی در ادامه از افزایش قیمت نرخ هواپیما گفت: اعلام شده که ۳ تا ۵ درصد مردم از این صنعت استفاده می کنند یعنی این صنعت در ایران لوکس محسوب می شود پس چرا ۹۵ درصد مردم یارانه سوخت ۵ درصدی ها را دهند که از صنعت لوکس استفاده می کنند این به نوعی اجحاف در حق ۹۵ درصدی است که از این صنعت استفاده نمی کنند.
وی راهکار عدم افزایش قیمت از سوی هواپیمایی ها را اینگونه بیان کرد: اول باید سوخت هواپیماها دیگر یارانه ای نباشد و سوخت آزاد استفاده کنند از سوی دیگر پروازهای بین راهی را مجاب کنیم که از ایران هم مسافر سوار کنند به طور مثال ترکیش ایر از ترکیه به مالزی می رود و اگر بلیت مسافری از ایران به مالزی را هم ثبت کند و وقتی وارد آسمان ایران می شود در فرودگاه مسافر ایرانی را نیز سوار کند عرضه و تقاضا به یک ثبات می رسد و هم تحریم ها را دور زده ایم هم به سازمان های هواپیمایی ثابت کرده ایم که اگر نرخ هواپیما گران شود مردم ترجیح می دهند که با نرخ پایین تر بلیت تهیه کنند.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در پایان در خصوص احتمال کمبود بلیت در پیک مسافرتی گفت: همانند قبل از عید که برخی از پروازها را نگه داشتند از عمد اما بعدها اعلام کردند عمدی نبوده اگر دو کاری که گفته ام انجام داده شود شرکت های هواپیمایی حاضر می شوند تا با قیمتی که مردم می خواهند بلیت بفروشند نه با قیمت ها بالا با توجه به اینکه کمبود هواپیما می تواند باعث برهم خوردن عرضه و تقاضا شود.