وعده کاهش متوسط عمر ناوگان هوایی به زیر ۲۰ سال محقق می شود؟
هم اکنون ٣٣٠ فروند هواپیمای زمین گیر در ناوگان هوایی کشور وجود دارد از این تعداد ١۶ فروند هواپیما بیش از ١٠ سال است که زمین گیر هستند، ۶٨ فروند هواپیما کمتر از ١٠ سال و بیشتر از ۵ سال و ٣٩ فروند هواپیما هم بین ٢ تا ۵ سال زمین گیر بوده اند.
نوسازی ناوگان هوایی و ورود چندین فروند هواپیما به بخش حمل و نقل هوایی می تواند زمینه ساز بهبود وضعیت صنعت هوایی کشور شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، نوسازی ناوگان هوایی کشور یکی از برنامه ها و اولویت های دولت طی امسال است که در این حوزه باید از توان و ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کرد.
در حال حاضر صنعت هوانوردی کشور بسته به اقلیم و تعداد فرودگاه ها و جمعیت کشور، به ۵۵٠ فروند هواپیما نیاز دارد که برای تحقق این هدف و بهبود شرایط ناوگان، چهار سیاست تعیین و تبیین شده که یکی از این سیاست ها افزایش تاب آوری صنعت هوانوردی در مقابل تحریم ها از طریق بازگشت هواپیماهای زمین گیر به مدار بوده است.
هم اکنون ٣٣٠ فروند هواپیمای زمین گیر در ناوگان هوایی کشور وجود دارد از این تعداد ١۶ فروند هواپیما بیش از ١٠ سال است که زمین گیر هستند، ۶٨ فروند هواپیما کمتر از ١٠ سال و بیشتر از ۵ سال و ٣٩ فروند هواپیما هم بین ٢ تا ۵ سال زمین گیر بوده اند.
طبق آمارها حدود ۵ درصد از جامعه از طریق بخش هوایی سفر می کنند و برای جابجایی این تعداد از مسافران نیاز است که ناوگان بخش هوایی کشور نوسازی و یا بازسازی شوند که با توجه به برنامه های صورت گرفته و از طریق توان و دانش مهندسان کشور امروز بخشی از هواپیماهای زمین گیر سرخط و فعال شده و وارد مدار شده اند.
متوسط عمر ناوگان هوایی را به زیر ۲۰ سال کاهش می دهیم
چندی پیش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از افرایش تعداد هواپیما های فعال به ۲۵۰ فروند تا پایان سال خبر داد و گفت: در طول ۲۰ ماه گذشته ۶۰ فروند هواپیمای جدید به کشور وارد شده که ۳۰ فروند از این هواپیما ها تاکنون عملیاتی شده است.
محمد محمدی بخش گفت: متوسط عمر ناوگان هوایی کشور از ۲۸.۵ سال در ابتدای دولت سیزدهم امروز به ۲۶ سال رسیده است و عمر ناوگان نه تنها ۲ سال جوان تر شده بلکه ۲ سال از پیری ناوگان جلوگیری شده است و در نظر داریم متوسط عمر ناوگان را به زیر ۲۰ سال کاهش دهیم.
تعداد هواپیماهای کشور تا پایان سال به ۲۵۰ فروند می رسد
همچنین در همین رابطه جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر برنامه ریزی برای نوسازی و نونوار کردن ناوگان حمل ونقل هوایی در حال انجام است و سازمان هواپیمایی به شدت پیگیر این موضوع است.
به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور شرکت های هواپیمایی در حال حاضر از ۶۰ فروند ناوگان هوایی که وارد شده ، تعدادی را وارد ناوگان هوایی خود کرده و امیدوار هستیم هرچه سریعتر این موضوع بتواند زمینه ساز نوسازی صنعت هوایی کشور شود.
او می گوید: تا پایان سال تعداد هواپیماهای کشور به ۲۵۰ فروند می رسد و این امر نقش بسیار موثری در افزایش ظرفیت ناوگان هوایی کشور خواهد شد.
بر اساس این گزارش صنعت حمل ونقل هوایی پیشران توسعه کشور است و این صنعت در ایران بیش از ۴۳ سال است که در جنگ تمام عیار قرار دارد و از تحریم گذشته است.
به گفته بسیاری از کارشناسان، صنعت حمل ونقل هوایی به عنوان ایمن ترین بخش حمل ونقلی کشور است که علی رغم قرار داشتن در شرایط سخت تحریم، شرکت های هواپیمایی یاد گرفته اند که چگونه این صنعت را حفظ کنند و در حوزه ایمنی و امنیت رتبه قابل قبولی را در سطح دنیا کسب کرده اند.
رفع نیاز های این صنعت در قالب یک برنامه ده ساله و ۴ راهبرد از جمله تاب آوری، نهضت تعمیر قطعات، تامین نقدینگی برای نوسازی ناوگان و ساخت هواپیمای بومی تعریف شده است که به گفته کارشناسان، بخشی از این برنامه ها با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان تحقق می یابد.
استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان یک راهبرد در صنعت حمل و نقل هوایی
در همین رابطه محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است: استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان یک راهبرد در صنعت حمل و نقل هوایی است تا جایی که امروز نه تنها هیچ موتور و قطعه ای برای تعمیر به خارج از کشور ارسال نمی شود بلکه تعدادی از شرکت های صاحب سبک قطعات شان در ایران تعمیر می شود.
بر اساس این گزارش، استفاده از توان داخلی کشور برای اورهال و تعمیر کردن ناوگان هوایی یکی از مهم ترین برنامه هایی است که طی چند سال گذشته عملیاتی شده و همین اقدام باعث شده است که تحریم ها در حوزه هوایی کشور در حوزه نوسازی ناوگان بی تاثیر باشد.