بازدید سایت : ۶۹۳۳۳
کارشناس هوانوردی در گفتگو با تین نیوز عنوان کرد:

◄ حلقه های مفقوده توسعه هوانوردی عمومی / تعداد هواپیماهای سبک و فوق سبک

◄ حلقه های مفقوده توسعه هوانوردی عمومی / تعداد هواپیماهای سبک و فوق سبک
|

تین نیوز | یک کارشناس هوانوردی گفت: ضعف نظارت و نبودن قوانین و مقررات مشخص، و عدم استفاده صحیح از زیرساخت ها، بخشی از حلقه های مفقوده توسعه هوانوردی عمومی هستند و تا زمانی که این مشکلات حل نشود، امکان توسعه هوانوردی وجود ندارد.

یعقوب انتصاری در گفتگو با خبرنگار تین نیوز در خصوص الزامات توسعه هوانوردی عمومی اظهار داشت: در هر کشوری برای توسعه هوانوردی عمومی باید زیرساخت هایی از جمله فرودگاه ها، قوانین و مقررات و توانمندی های لازم وجود داشته باشد.

وی افزود: در ایران توانمندی توسعه هوانوردی عمومی وجود دارد و زیر ساخت ها هم به صورت نسبی فراهم است، اما بعضا اجازه استفاده از زیرساخت ها داده نمی شود، اگر هم داده می شود با هزینه بالاست.

انتصاری با تاکید بر لزوم بازنگری قوانین، مقررات و دستورالعمل های هوانوردی عمومی، گفت: مانع اصلی عدم توسعه هوانوردی عمومی، قوانین و دستورالعمل هایی است که در این زمینه تنظیم شده یا وجود ندارد.

الزامات ورود هواپیما
وی با اشاره به الزامات ورود هواپیما تصریح کرد: در هر کشوری برای ورود هواپیما ابتدا باید بین سازمان هواپیمایی دو کشور (صادر و وارد کننده) تفاهم نامه مشترک به امضا برسد زیرا مسئولیت ایمنی هواپیما بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است. 

سازنده اولين هواپيماي کامپوزيت ايران اظهار داشت: در مرحله بعد باید اسناد و مدارک هواپیما ارزیابی و سپس کارخانه صادر کننده ملزم به ایجاد مرکز تعمیر و نگهداری در کشور است.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ یک از اقدامات مذکور برای ورود هواپیماهای سبک و فوق سبک انجام نشده است، بلکه در سوانح هم این نوع هواپیما تولید کنندگان آن پاسخگو نیستند.

قوانین سختگیرانه برای صادرات
انتصاری افزود: اما تولید کنندگان داخلی هم در سوانح پاسخگو هستند، هم در صادرات باید موارد فوق را رعایت کنند و هم سخت گیرانه تر با آنها برخورد می شود و انتظار می رود برای صادرات تولیدات خود همه این اقدامات را انجام دهند.

این کارشناس صنعت هوانوردی با بیان اینکه نگاه ما به هوانوردی عمومی تفاوت بسیاری با نگاه بین المللی دارد، گفت: به موضوع هوانوردی عمومی در کشور توجه بسیار کمی شده است.

وی با اشاره به نقش موثر شرکت های خصوصی برای توسعه هوانوردی عمومی، گفت: شرکت های خصوصی از جمله مراکز آموزش خلبانی، مراکز تعمیر و نگهداری، خدمات پس از فروش، و تولید کنندگان نقش مهمی در توسعه هوانوردی عمومی دارند.

تسهیلات تبدیل به بدهی می شود
انتصاری تصریح کرد: به علت ناهماهنگی و عدم تعادل و همچنین عدم رعایت دستورالعمل ها، کمک ها و تهسیلات ارائه شده تبدیل به بدهی می شوند، زیرا حلقه های مفقوده برای توسعه هوانوردی در کشور وجود دارد و تا این حلقه های مفقوده که به تعداد عمده ای از آنها اشاره شد حل نشود امکان توسعه هوانوردی در کشور وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: البته ما در ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی، کمیته هوانوردی عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پی یافتن راه حلی برای این حلقه های مفقوده هستیم.

انتصاری با تاکید بر اینکه هواپیماهای دو نفره و هواپیماهای 19 نفره به ترتیب عموماً کف و سقف هوانوردی عمومی محسوب می شوند، در خصوص تعداد هواپیماهای سبک، خیلی سبک و فوق سبک ایران گفت: کمتر از 40 فروند ساخت داخل و حدود 200 فروند هواپیمای خارجی در کشور وجود دارد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مثبت اندیش پاسخ

    یکی از حلقه های مهقوده این است که در ایران آنهایی که استعداد و توانمندی دارند هیچگونه حمایتی و تسهیلاتی نمیتوانند بگیرند و آنهایی که استعداد ندارند ولی پارتی دارند هرسال حمایت و تسهیلات میگیرند و فقط بخش خصوصی را بدنام میکنند. تا مسئولین بدنبال استعداد ها نروند و از آنها حمایت نکنند و بنشینند تا آشناهایشان بیایند و منابع را چپاول کنند وضع از این هم بدتر خواهد شد.