◄ تبدیل بزرگراهها به آزادراه به معنی افزایش ایمنی است
معاون وزیر راه و شهرسازی از مذاکرات و قراردادهای سرمایهگذاری جهت تسهیل ترافیک و افزایش ایمنی در 330 کیلومتر از بزرگراههای کشور خبر داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی از مذاکرات و قراردادهای سرمایهگذاری جهت تسهیل ترافیک و افزایش ایمنی در 330 کیلومتر از بزرگراههای کشور خبر داد.
به گزارش تیننیوز، خیرالله خادمی با اعلام این خبر گفت: با توجه به تبصره 6 قانون احداث پروژههای عمرانی، بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و پولی کشور، مسیرهای پرتردد و کریدورهای اصلی کشور از بزرگراه به آزادراه تبدیل میشوند.
وی رعایت بالاترین مشخصات فنی و استانداردهای ایمنی را از مزایای اصلی این طرح برشمرد و خاطرنشان کرد: برخی بزرگراههای کشور دارای مشخصات فنی و هندسی مناسبی نیستند و دسترسیهای همسطح متعدد در آنها ایمنی را کاهش داده است و با توجه به وسعت و موقعیت استراتژیک ایران، ارتقاء شبکه آزادراهی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
خادمی این قانون را برای سرمایهگذاران نیز سودمند معرفی کرد و افزود: هزینههای پایین ارتقاء بزرگراه به آزادراه و بهرهبرداری سریع آن نسبت به احداث آزادراه جدید برای سرمایهگذاران نیز جذابیت ایجاد کرده است که دارای توجیه اقتصادی مطلوبی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در طراحی تبدیل بزرگراه به آزادراه، تسهیل ترددهای محلی موجود نیز در نظر گرفته میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه طول این طرحها را 330 کیلومتر دانست و یادآور شد: در خصوص این بزرگراهها در حال مذاکراه و عقد قرارداد سرمایهگذاری هستیم که اردکان-یزد- مهریز-انار، قم-سلفچگان، بخشهایی از مسیر ساوه-بویین زهرا و بندرعباس-ایسین نمونهای از این بزرگراهها محسوب میشوند که در حال تبدیل شدن به آزادراه هستند.
وی تأکید کرد: در حال حاضر تعداد کل طرحهای آزادراهی کشور برابر با 20 پروژه به طول هزار و 670 کیلومتر است که در دست مذاکره برای سرمایهگذاری بخش خصوصی است.
وی افزود: ارزش این طرحها به مبلغ 150 هزار میلیارد ریال است که در اکثر آنها بین 70 تا 100 درصد سرمایه مورد نیاز طرح در تعهد سرمایهگذار است و برای مابقی آزادراهها نیز فراخوان شناسایی سرمایهگذار داده شده که در حال مذاکره با متقاضیان متعدد سرمایهگذاری برای شناسایی و ارزیابی شرایط آنها هستیم.