◄ 1180 کیلومتر پروژهی آزادراهی در دست اجراست
در حال حاضر ۱۶ پروژه آزادراهی در ۱۰ محور به طول هزار و ۱۸۰ کیلومتر در دست اجراست.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفت: در حال حاضر ۱۶ پروژه آزادراهی در ۱۰ محور به طول هزار و ۱۸۰ کیلومتر در دست اجراست.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، خیرالله خادمی در حاشیه بازدید از پروژه به سازی محور هراز در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای آغاز به کار وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم، یکی از برنامه های مهم و اولویت دار این وزارتخانه، ساماندهی محورهای منتهی به استان های شمالی تعیین شد که بر اساس این برنامه، مقرر شد با توجه به معضلات ترافیکی در محورهای شمالی، ۶ پروژه به عنوان ساماندهی این محورها طراحی و اجرا شود.
او در توضیح این 6 پروژه گفت: اولین پروژه، احداث بزرگراه قائمشهر - فیروزکوه بود که بر اساس آن، قرار شد این محور به صورت بزرگراه و چهارخطه از رودهن تا ساری اجرا شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفت: طول این محور ۱۸۵ کیلومتر از رودهن تا ساری تعریف شد که در حال حاضر، تنها ۳.۵ کیلومتر از آن باقی مانده است. بخش عمده منطقه باقیمانده از چهار خطه کردن بزرگراه قائمشهر-فیروزکوه در محدوده شهرهای شیرگاه و زیراب است که شامل منازل و مغازه های واقع در مسیر پروژه می شود که برای تملک این واحدها، ۳۰ میلیارد تومان نیاز است و در صورت تامین این مبلغ، پروژه ۴ بانده کردن محور قائمشهر - فیروزکوه تا پایان امسال به پایان خواهد رسید.
خادمی ادامه داد : کل این پروژه، ۵۲۰ میلیارد تومان هزینه در بردارد که در سال ۹۵، معادل ۱۲۰ میلیارد تومان و در سال ۹۴ صد میلیارد تومان برای احداث این بزرگراه هزینه شد.
اجرای 55 کیلومتر از محور هراز به صورت چهارخطه
خادمی درباره محور هراز نیز گفت: محور دیگر، هراز است که ۴ بانده کردن آن از سال ۸۹ شروع شده بود و بخش عمده کار از سمت استان مازندران در حال انجام بود؛ ولی این پروژه به کندی انجام می شد؛ اما در دو سال اخیر، ۱۵ کیلومتر از محور را چهارخطه کرده ایم که در مجموع، در حال حاضر ۵۵ کیلومتر از محور هراز چهارخطه است؛ اما به صورت منقطع طراحی شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با بیان اینکه این محور از نظر گردشگری اهمیت زیادی دارد افزود: باقیمانده این مسیر شامل ۴۵ کیلومتر از جاهای سخت محور می شود که ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز است. همچنین در این مسیر، ۱۸ کیلومتر تونل، ۳ کیلومتر پل خاص و ۳۳ کیلومتر دیوار حائل برای جلوگیری از ریزش کوه ها با هزینه فراوانی ایجاد شده است؛ علت کندی کار نیز محدودیت یا توقف ساخت پروژه به دلیل پرخطر بودن و پرترافیک بودن این مسیر در تعطیلات یا آخرهفته ها است.
پیشرفت 45 درصدی محور قزوین-الموت-تنکابن
معاون وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از محورهای منتهی به شمال را که از طرف شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در دست انجام است، محور قزوین-الموت-تنکابن عنوان کرد و گفت: ساخت این جاده که از محورهای جدید کشور به شمار می رود، با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام بوده و برای تکمیل آن، ۲۰ کیلومتر تونل باید ساخته شود، ضمن اینکه هزار میلیارد تومان مبلغ به عنوان هزینه اجرای پروژه برای تکمیل آن نیاز داریم؛ در عین حال سرعت استاندارد در این محور ۹۰ کیلومتر بر ساعت تعیین شده است.
خادمی درباره محور قزوین-رشت تاکید کرد: ساخت این محور به صورت آزادراه و به طول ۱۳۸ کیلومتر طراحی شده بود که در ابتدای دولت یازدهم، تنها ۱۱ کیلومتر آن باقی مانده بود، اما همین ۱۱ کیلومتر به علت سختی کار در منطقه منجیل، هزینه ای معادل ساخت کل پروژه را شامل می شد. به همین دلیل، به علت سختی کار این ۱۱ کیلومتر را به دو مرحله تقسیم کردیم و اولویت ما، ساخت مرحله اول به طول ۳.۲ کیلومتر بود که این مرحله با ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرایی گردید؛ همچنین ۸ کیلومتر باقیمانده نیز، ۴۸۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و قرار است باند رفت این آزادراه از خارج شهر منجیل و باند برگشت از داخل رودبار و منجیل باشد تا مردم بتوانند محصولات خود را به مسافران عرضه کنند.
اسناد خزانه با سود سالانه 8 درصد
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره محور هراز تاکید کرد: از راندمان کار راضی نیستم، اگرچه علت آن محدودیت منابع است که نمی توانیم سرعت پیشرفت پروژه را بالا ببریم.
وی اظهار داشت: قرار است به مردم به جای تملک اراضی اسناد خزانه اسلامی بدهیم که سود سالیانه آن ۸ درصد بوده و تا حدودی مردم به فروش اراضی خود راغب تر شده اند.
10 هزار و 180 کیلومتر پروژه آزادراهی در دست اجرا
خادمی با اشاره به اجرای ۱۶ پروژه آزادراهی در ۱۰ محور به طول هزار و ۱۸۰ کیلومتر در کل کشور ادامه داد: همچنین ساخت دو هزار و ۴۱۰ کیلومتر دیگر نیز در دست مطالعه داریم که با ساخت این آزادراه ها، سهم آزادراه از کل جاده های کشور به دو درصد می رسد که بسیار کم است، به همین دلیل دولت مصوبه داده که بزرگراه ها را به آزادراه تبدیل کنیم.
معاون وزیر راه در پاسخ به پرسشی درباره سرعت بتن ریزی برای احداث رویه بتنی آزادراه تصریح کرد: در حال حاضر در آزاد راه اصفهان-شیراز روزانه به طول ۶۰۰ متر و به عرض ۸.۹ متر و به ضخامت ۲۹ سانتیمتر عملیات بتن ریزی انجام می شود.