بازدید سایت : ۴۵۷۲۲
گفتگو با محمودرضا مؤمن‌زاده، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سیمین سپاهان

برای کار خستگی‌ناپذیر هستیم

بخش خصوصی در کشور، مانند مغز در بدن انسان است. اگر خوب به آن بها داده شود، جای رشد و گسترش به آن داده شود، طبیعتاً پربارتر و خلاق‌تر می‌شود. اگر دولت‌ها به آن بها دهند و پروژه‌ها را در انحصار شرکت‌های دولتی و خصولتی نگذارند و بخش خصوصی را هم در میدان رقابت و ساخت‌وساز وارد کنند، مانند مغز رشد می‌کند و جای پیشرفت دارد.

برای کار خستگی‌ناپذیر هستیم
تین نیوز

بخش خصوصی در کشور، مانند مغز در بدن انسان است. اگر خوب به آن بها داده شود، جای رشد و گسترش به آن داده شود، طبیعتاً پربارتر و خلاق‌تر می‌شود. اگر دولت‌ها به آن بها دهند و پروژه‌ها را در انحصار شرکت‌های دولتی و خصولتی نگذارند و بخش خصوصی را هم در میدان رقابت و ساخت‌وساز وارد کنند، مانند مغز رشد می‌کند و جای پیشرفت دارد.

شرکت «سیمین سپاهان» یکی از چندین شرکت بخش خصوصی فعال در کشور است که از سال‌های دور در کشورمان فعالیت داشته است.

این شرکت پروژه‌های زیادی را در کشور به ثمر رسانده است و ازجمله شرکت‌های خصوصی است که توانسته است جای پای خود را در عرصه فعالیت‌های عمرانی ثابت کند. «محمودرضا مؤمن‌زاده خولنجانی» فرزند «منوچهر مؤمن‌زاده خولنجانی» بنیان‌گذار این شرکت است. او از گذشته، حال و آینده این شرکت گفته است. مؤمن‌زاده در در این گفتگو از پروژه‌هایی که این شرکت در سال‌های فعالیتش به سرانجام رسانده، از تعداد کارکنان این شرکت و وضعیت سال‌های تحریم و همچنین همکاری با کشورهای خارجی صحبت کرده است.

 

شرکت سیمین سپاهان فعالیت خود را از چه سالی آغاز کرد؟

فعالیت رسمی این شرکت از اوایل دهه ۱۳۶۰ آغاز شد. البته قبل از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ هم فعالیت‌هایی داشته است.

 

بنیان‌گذار این شرکت چه‌کسی بوده است؟

بنیان‌گذار شرکت سیمین سپاهان آقای منوچهر مؤمن‌زاده، پدر بنده بودند که درحال‌حاضر ۷۵ سال سن دارند و فعالیتشان در بخش راهداری را در دهه ۱۳۴۰ آغاز کردند. ایشان در آن سال آزادراه ذوب‌آهن اصفهان را ایجاد کردند.

همچنین در زمان جنگ ایران و عراق هم خدمت‌رسانی کردند و در بخش پشتیبانی جنگ فعالیت داشتند. ایشان با ۴۰ سال سابقه در حوزه راه‌سازی و ساخت ۲ هزار کیلومتر راه، اتوبان و خط ریلی در بین فعالان صنعت راه‌سازی به‌عنوان یک چهره ماندگار شناخته می‌شوند.

 

سابقه ایشان در بحث پیمانکاری چشمگیر است و این موضوع از ویژگی‌های نسل گذشته است که خستگی‌ناپذیر بودند.

بله. پدر بنده عاشق کارکردن بوده و هست. همیشه ورد زبان ایشان این جمله است که این مملکت جدای از تمام مسائل سیاسی، علمی و غیره‌ای که دارد، احتیاج به کار و مردان‌ کاری دارد.

ایشان همیشه می‌گویند که این کشور با کارکردن ساخته می‌شود و توسعه پیدا می‌کند. ایشان بعضی وقت‌ها تعریف می‌کند که من روزی چهار ریال حقوق می‌گرفتم و اکنون ماهی دو میلیارد تومان حقوق می‌دهم. خوب این وضعیت از کارکردن به وجود می‌آید. ایشان از اینکه کارآفرین باشد خوشحال است. این نکته را نیز باید بیان کنم که پدر بنده از نسل طلایی بوده‌اند که انقلاب می‌کنند، جنگ را اداره می‌کنند و هنوز هم فعالیت دارند. نسلی که خستگی‌ناپذیر است و ما هم سعی می‌کنیم ادامه‌دهنده راه آنها باشیم.

 

به‌غیراز فعالیت در آزادراه اصفهان، شرکت شما چه فعالیت‌های دیگری داشته است؟

شرکت سیمین سپاهان، بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر راه (دو‌خطه‌راه) ایجاد کرده است. این شرکت همچنین ۴۰۰ کیلومتر راه‌آهن ایجاد کرده و چیزی نزدیک به ۱۰ درصد کل آزادراه‌های کشور را ساخته است. همچنین می‌توان به احداث پل نیزار جاده تهران، احداث جاده مورچه‌خورت-سلفچگان، احداث جاده ۳۰۰ کیلومتری طبس-یزد و بهسازی ۱۰۰ کیلومتر از جاده جیرفت اشاره کرد.

 

فعالیت‌هایتان بیشتر با کدام بخش‌ها بوده است؟

اکثر پروژه‌های این شرکت، با وزارت راه، مجموعه راه‌آهن و شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌ها و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بوده است.

 

در بخش حمل‌ونقل هوایی و ریلی هم این شرکت فعالیت داشته است؟

بله. تاکنون این شرکت دو فرودگاه در شهرهای اصفهان و شیراز را همراه با عوامل پروازی آن، تدارک دیده است. همچنین کار احداث بیش از ۱۲۶ کیلومتر از خط ریلی اصفهان-شیراز توسط شرکت سیمین سپاهان با کیفیت بسیار مطلوب تحویل داده شده است. پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم–اصفهان هم از دیگر فعالیت‌هایمان بوده است.

 

تعداد کارکنان شرکت سیمین سپاهان چند نفر است؟

ما در شرکت بیش از ۱۲۰۰ پرسنل داریم که با پیمانکاران کوچک‌تر و اعضای خارج از مجموعه به دو هزار نفر می‌رسد. البته این حجم پرسنل در وضعیت پیک کاری است که کارهای زیادی داریم.

 

ماشین‌آلات راه‌سازی از الزامات فعالیت‌های پیمانکاری است. این موضوع درباره شرکت شما بیشتر صدق می‌کند چراکه شرکت بزرگی هستید که فعالیت‌های عمرانی عظیمی را انجام داده‌اید. در مجموعه سیمین سپاهان چه تعداد ماشین‌آلات وجود دارد؟

در این شرکت بیش از ۴۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی وجود دارد. برای مثال ۱۷ تا ۱۸ انواع دستگاه بیل مکانیکی وجود دارد و ۶۰ دستگاه کامیون و ۸۰ غلتک داریم. بولدوزر، لودر و... هم که جای خود دارند.

 

برای به‌روز نگه‌داشتن شرکت با استاندارهای جهانی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

در سال‌های اخیر سعی کردیم کل فعالیت‌هایمان را مهندسی و طراحی کنیم و با استانداردهای امروز خودمان را پیش ببریم. در کنار این موضوع، شرکت کسرا سپاهان را در کنار سیمین سپاهان در سال ۱۳۸۵ ایجاد کردیم که این شرکت حکم آزمایشگاه را برای شرکت سیمین سپاهان دارد و کارهای آزمایشگاهی ما را انجام می‌دهد.  به‌بیان‌دیگر ما در این شرکت خودمان، خودمان را تست می‌کنیم که از استاندارها عقب نمانیم و همیشه با کیفیت عمل کنیم.

این شرکت با هدف مطالعه خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی خاک و مصالح ساختمانی مانند بتن سیمان، قیر و آسفالت ایجاد شد.

از دیگر اهداف شرکت می‌توانم به استفاده از استانداردها به‌منظور انتخاب و تعیین روش‌های مناسب برای انجام آزمایش‌های مربوطه، تجهیز امکانات به‌منظور ارائه راه‌حل‌های مناسب در زمینه‌های مخلوط‌های آسفالتی، آزمایش‌های قیر، مکانیک خاک، سنگ، بتن مصالح ساختمانی و روش‌های کنترل کیفیت، ارائه خدمات کارشناسان و تکنسین‌ها و متخصص شرکت و ارائه و خریدوفروش تمامی خدمات مربوط به موضوع شرکت و ارتباط با منابع علمی ایران و جهان به‌منظور تبادل اطلاعات و روش‌های جدید نام ببرم.

 

اگر بخواهید از چند پروژه شاخص شرکت‌‌تان نام ببرید، به کدام‌ها اشاره می‌کنید؟

قسمت عمده اتوبان کاشان–اصفهان، کنارگذر غربی اصفهان، قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران که اولین قطار سریع‌السیر است از پروژه‌های شاخص ما بوده است.

همچنین شاید بشود گفت شاخص‌ترین پروژه ما سرمایه‌گذاری در بخش آزادراهی اصفهان بود که با مشارکت بخش دولتی به ‌صورت ۶۵ درصد دولت و ۳۵درصد ما بود که در بیستم مهرماه امسال توسط وزیر محترم راه و شهرسازی افتتاح شد و زیر بار ترافیک رفت.

 

در سال‌های فعالیتتان آیا با شرکت‌های خارجی نیز فعالیت داشته‌اید؟ یا پروژه‌هایی را در خارج از کشور انجام داده‌اید؟

خیلی تلاش کرده‌ایم که در سال‌های اخیر بتوانیم در عرصه صادرات خدمات، فعالیت داشته باشیم اما فعلاً تلاش‌هایمان به نتیجه نرسیده است.

علت اصلی این موضوع هم این است که در پروژه‌های داخلی فعالیت داشته‌ایم و به‌شدت وضعیت شرکت شلوغ بوده است، از طرفی هم پروژه‌های داخلی برایمان از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است چراکه کار وطنی و برای مردم بوده است. همچنین موضوع دیگر فاصله بین پروژه‌های داخلی و خارج از کشور بوده است.

 

تلاش‌هایتان برای به نتیجه رسیدن صادرات خدمات و انجام پروژه‌ها در کدام کشورها انجام شد که به نتیجه نرسید؟

چندین پروژه را در کشورهای گرجستان، ارمنستان و عراق داشتیم که روی آنها در حال کار بودیم و بعضی از آنها را هم تا مراحل نهایی به نتیجه رساندیم اما عملیاتی نشد. چشم‌اندازمان این است که در سال ۱۳۹۷ این موضوع را به‌صورت جدی‌تر دنبال کنیم.

 

درسال‌هایی که کشورمان دچار تحریم شده بود، آیا فعالیت‌های شما هم دچار مشکل شد؟

صددرصد دچار مشکل شدیم. به یک نمونه اشاره می‌کنم که ما ماشین‌آلاتی داشتیم که آنها را از خارج کشور تهیه کرده بودیم اما وقتی‌که تحریم‌ها علیه ایران آغاز شد، متأسفانه ازنظر تأمین قطعات یدکی به مشکل برخوردیم.

یعنی شرکت‌هایی که در قراردادشان تأمین قطعات یدکی را تضمین کرده بودند در زمان تحریم از این کار امتناع کردند و ما به مشکل برخوردیم و مجبور بودیم قطعات یدکی را با هزینه‌های زیادی تهیه کنیم.

 اما خدا را شکر با رفع تحریم‌ها شرایط برای ما هم تغییر کرد و خیلی راحت‌تر توانستیم قطعات یدکی ماشین‌آلات را تأمین کنیم یا حتی اقدام به خرید از خارج کشور کنیم.

 

وجود شرکت‌های پیمانکاری دولتی، خصولتی و سازمانی آیا مشکلی برای شرکت شما که جزؤ بخش خصوصی هستید ایجاد کرده است؟

من در این مورد احساسی را که مابقی شرکت‌های خصوصی به این مجموعه‌ها دارند ندارم. فعالیت‌های مجموعه‌هایی مثل قرارگاه سازندگی خاتم النبیا را به‌عینه می‌بینم. این مجموعه کار را خیلی خوب یاد گرفته و خوب انجام می‌دهد.

درصورتی‌که در مجموعه‌های خصوصی ما، چنین مواردی کمتر وجود دارد که به همه عرصه‌های کار ورود پیدا کنند و به بهترین شکل آن را انجام دهند. بحث دیگر درباره رقابت با این شرکت‌ها است که باید بگویم ما در شرکت سیمین سپاهان خودمان را رقیب چنین شرکت‌هایی نمی‌دانیم و تابه‌حال هم هیچ مشکلی برای ما ایجاد نکرده‌اند و رقیب یکدیگر نبوده‌ایم اما باید بگویم که دیر یا زود اگر آنها به مهندسی فرایندهایشان نپردازند متوجه ضررهایش می‌شوند.

 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.