◄ صرفهجویی 35.2 میلیارد تومانی با راهاندازی راهآهن قزوین-رشت
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل عنوان کرد: با راهاندازی راهآهن قزوین-رشت در سال 35.2 میلیارد تومان صرفهجویی اقتصادی ناشی از کاهش تصادفات جادهای را خواهیم داشت.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل عنوان کرد: با راهاندازی راهآهن قزوین-رشت در سال 35.2 میلیارد تومان صرفهجویی اقتصادی ناشی از کاهش تصادفات جادهای را خواهیم داشت.
عباس خطیبی با بیان اینکه با فعال سازی خط ریلی قزوین – رشت 20 میلیون لیتر در سال در مصرف سوخت صرفهجویی میشود و در مقوله کاهش آلودگی هوا اعداد و ارقام صرفهجویی اقتصادی به 15.7 میلیارد تومان میرسد، به ایلنا گفت: تاثیرگذاری این کریدور پس از تکمیل قطعه ریلی رشت – آستارا در انجام ترانزیت بار به سمت شرق آسیا و از آنجا به اروپا است که این مسیر بهصرفهترین مسیر در منطقه خواهد بود چرا که هم زمان ترانزیت را به نصف میرساند و هم هزینهها را کاهش میدهد.
وی با اشاره به افتتاح راهآهن قزوین-رشت تا چند روز دیگر اظهار داشت: با افتتاح خط ریلی قزوین – رشت بخش مهمی از کریدور شمال-جنوب تکمیل میشود و اجرای پروژه ریلی رشت-آستارا هم قطعی است از این رو شبکه ریلی ایران به آستارا متصل خواهد شد.
وی ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده در افق چشمانداز این طرح یعنی در بازه زمانی 20 ساله 2.8 میلیون نفر مسافر از طریق این خط ریلی جابجا میشوند همچنین هفت میلیون تن ترانزیت از طریق این مسیر انجام خواهد شد.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با تاکید بر اینکه از مهمترین مزیتهای فعالسازی راهآهن قزوین-رشت صرفهجویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی و کاهش تصادفات جادهای است، گفت: با فعال سازی خط ریلی قزوین-رشت 20 میلیون لیتر در سال در مصرف سوخت صرفهجویی میشود و در مقوله کاهش آلودگی هوا اعداد و ارقام صرفهجویی اقتصادی به 15.7 میلیارد تومان میرسد.
وی با تاکید بر نقش گسترش خطوط ریلی در کشور اظهار داشت: تنها با راهاندازی راهآهن قزوین-رشت در سال 35.2 میلیارد تومان صرفهجویی اقتصادی ناشی از کاهش تصادفات جادهای را خواهیم داشت که تمام اینها منجر به حفظ سرمایه ملی کشورمان خواهد شد.
خطیبی با تاکید بر اینکه در طول اجرای این پروژه 700 نفر مشغول به کار بودند، گفت: در زمان بهرهبرداری از این پروژه برای 165 نفر فرصت شغلی به صورت مستقیم ایجاد میشود.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه در صورت تکمیل خط ریلی رشت – آستارا کریدور شمال – جنوب در ایران در منطقه بیرقیب خواهد شد، گفت: زمان ترانزیت کالاهایی که از کانال سوئز انجام میشود با عبور از کریدور شمال – جنوب در ایران نصف خواهد شد به این صورت که وقتی بار در بندرعباس تخلیه میشود از آنجا به شبکه ریلی منتقل خواهد شد و میتواند از طریق راهآهن قزوین آستارا به کشورهای روسیه، آذربایجان و حوزه قفقاز منتقل شود.
وی تاکید کرد: تاثیرگذاری این کریدور پس از تکمیل قطعه ریلی رشت – آستارا در انجام ترانزیت بار به سمت شرق آسیا و از آنجا به اروپا است که این مسیر بهصرفهترین مسیر در منطقه خواهد بود چرا که هم زمان ترانزیت را به نصف میرساند و هم هزینهها را کاهش میدهد.
وی با تاکید بر اینکه تکمیل خط ریلی رشت به سمت آستارا در دستور کار دولت قرار دارد، گفت: مذاکراتی برای تامین اعتبارات اجرای این پروژه انجام شده است برای ساخت خط ریلی رشت – آستارا به اعتباری حدود هفت الی هشت هزار میلیارد تومان نیاز داریم و در صورت تامین این اعتبارات این خط ریلی را در مدت زمان چهار سال احداث خواهیم کرد.