◄ امسال قطعه دوم تهران-شمال تکمیل می شود
در صورتی که امسال اعتبار حدود ۶ هزار میلیارد تومانی برسد، حدود ۳۰۰ کیلومتر به طول آزادراه های کشور اضافه شده و از ۳ هزار کیلومتر عبور می کند.
در صورتی که امسال اعتبار حدود ۶ هزار میلیارد تومانی برسد، حدود ۳۰۰ کیلومتر به طول آزادراه های کشور اضافه شده و از ۳ هزار کیلومتر عبور می کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، از مهمترین برنامههای دولت سیزدهم افزایش طول آزادراههای کشور خصوصاً در خصوص افزایش محورهای ترانزیتی است که به توسعه زیرساختهای حمل و نقلی و افزایش درآمدهای ترانزیتی میانجامد.
توسعه زیرساختهای حمل و نقلی ترانزیتی در اولویت دولت سیزدهم
با توجه به وجود قانون ساخت آزادراههای مشارکتی (قانون احداث پروژههای عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و پولی کشور)، دولت در نظر دارد بخش عمدهای از مسیرهای آزادراهی را با استفاده از منابع سرمایه گذاران بخشهای غیر دولتی احداث کند.
در همین خصوص، احداث ۵ آزادراه امسال در برنامه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار دارد که شامل:
- آزادراه اصفهان شیراز به طول ۲۱۰ کیلومتر
- آزادراه منجیل رودبار به طول ۱۰ کیلومتر
- قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال به طول ۲۲ کیلومتر
- آزادراه مراغه هشترود به طول ۲۹ کیلومتر
- آزادراه تبریز صوفیان به طول ۲۴ کیلومتر
بنابراین مجموع آزادراههایی که قرار است در صورت تأمین اعتبار تا پایان امسال احداث شوند، ۲۹۳ کیلومتر خواهد بود.
امسال از ۳ هزار کیلومتر آزادراه عبور میکنیم؟
در حال حاضر ۲ هزار و ۷۲۶ کیلومتر آزادراه زیر بار ترافیک قرار دارد که با تکمیل این حدوداً ۳۰۰ کیلومتر آزادراه در دست ساخت، مجموعاً به ۳ هزار و ۱۹ کیلومتر رسیده و از ۳ هزار کیلومتر مسیر آزادراهی عبور خواهیم کرد.
احداث این ۲۹۳ کیلومتر آزادراه مجموعاً ۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که به معنی افزایش متوسط هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه به بیش از ۲۰ میلیارد تومان است.
مدیرکل ساخت آزادراههای شرکت ساخت و توسعه: تکمیل آزادراههای در دست ساخت به شرط تأمین اعتبار
محمود ملازینل مدیرکل ساخت توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت آزادراههای در دست ساخت که قرار است تا پایان امسال به بهره برداری برسند، توضیحاتی ارائه داد.
قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال
وی درباره ساخت و تکمیل قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال اظهار کرد: ساخت قطعه ۲ این آزادراه ۷۷ تا ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورتی که اعتبارات لازم برسد، امسال یک باند (باند رفت) این آزادراه به بهره برداری خواهد رسید و مسیر برگشت از جاده قدیم چالوس خواهد بود.
ملازینل گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این قطعه از آزادراه تهران-شمال ۳,۵۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود.
وی با بیان اینکه تونل البرز شرقی که پیشتر به بهره برداری رسیده بود، بخشی از قطعه آزادراه تهران-شمال است
آزادراه شیراز-اصفهان
مدیرکل ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره آزادراه شیراز-اصفهان یادآور شد: این آزادراه به طول ۲۱۰ کیلومتر از ایزدخواست تا شیراز ساخته میشود که تا کنون علاوه بر اتمام زیرسازی، یک لایه زیرین آسفالت ریزی هم به اتمام رسیده است. به طور کل پیشرفت فیزیکی این پروژه ۹۴ درصد برآورد میشود.
وی توضیح داد: از این مسیر، ۵۴ کیلومتر روسازی آن پایان یافته و ۳۰ کیلومتر هم آسفالت لایه دوم به اتمام رسیده است؛ ۱۲۰ کیلومتر از آسفالت ریزی لایه دوم مسیر باقی مانده است.
ملازینل از دیگر اقدامات لازم برای ساخت این آزادراه را نصب علائم و نیوجرسی دانست و ادامه داد: با توجه به تور و افزایش قیمتی که به فولاد و سیمان وارد شده، نصب علائم و نیوجرسی مفصلی میان باندهای رفت و برگشت آزادراه، هزینه زیادی در پی خواهد داشت.
وی تأکید کرد: برای تکمیل آزادراه بدون علائم و نیوجرسی برای بهره برداری اولیه، ۲ هزار میلیارد تومان و برای بهره برداری نهایی با همه علائم و نیوجرسی، ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
به گفته مدیرکل ساخت آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، آزادراه شیراز-اصفهان با مشارکت وزارت دفاع و شرکت عمران شهر جدید صدرا ساخته میشود که ۵۰ درصد آن را دولت، ۴۰ درصد را وزارت دفاع و ۱۰ درصد را شرکت عمران شهر جدید صدرا پرداخت خواهد کرد؛ ولی اعتبارات دولتی ساخت این پروژه هنوز نرسیده است.
وی تأکید کرد: قرار بود پروژه آزادراه اصفهان-شیراز امسال تکمیل شود ولی با توجه به کوهستانی بودن بخشی از مسیر که سبب شده در فصل سرما امکان ساخت آن نباشد و تنها بتوانیم حداکثر تا پایان آبان ماه این پروژه را ادامه دهیم و آسفالت ریزی داشته باشیم، لذا بعید است که آزادراه شیراز-اصفهان با پایان سال جاری برسد.
آزادراه منجیل-رودبار
این مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه درباره آزادراه ۸ کیلومتر منجیل روبار با بیان اینکه اگرچه این محور، کوتاه است، اما به دلیل پیچیدگیهای زیاد از جمل تونل و پلهای با فناوری بالا در ساخت، احداث آن طولانی شده است.
وی ادامه داد: قرار است فقط مسیر رفت این آزادراه ساخته شود و مسیر برگشت به محور فعلی از داخل شهر رودبار میگذرد، اکتفا شود.
ملازینل محور منجیل رودبار را دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی عنوان و اظهار کرد: تکمیل این محور ۷۰ میلیارد تومان اعتبار میخواهد که کل این آزادراه دولتی است و از محل منابع دولتی احداث میشود.
دو موضوع قابل توجه وجود دارد، اول زيتون ارزش بيشتري از وقت مردم دارد، دوم اينكه با توجه به سراشيبي جاده در منطقه دو آزادراه و وجود پيچ هاي تند در منطقه ، مسير برگشت از آزادراه باشد و رفت از كندوان ، البته بايد با آش فروشها مشورت شود
دقیقا باید اول مسیر برگشت به تهران افتتاح میشد تا جاده سریع تر تخلیه بشه. تعجب میکنم چطور کارشناس ها به این مسئله فکر نکردن، باند رفت فقط ترافیک رو در دهانه پل زنگوله شدید تر میکنه