بازدید سایت : ۷۹۱۸۴

برآورد ۲۲ هزار میلیارد تومان هزینه برای راه آهن رشت - آستارا

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور راه آهن رشت - آستارا را مهم ترین پروژه ریلی کشور دانست که به ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و گفت: این خط ریلی تکمیل کننده کریدور شمال - جنوب است و ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می کند.

برآورد ۲۲ هزار میلیارد تومان هزینه برای راه آهن رشت - آستارا
تین نیوز |

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور راه آهن رشت - آستارا را مهم ترین پروژه ریلی کشور دانست که به ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و گفت: این خط ریلی تکمیل کننده کریدور شمال - جنوب است و ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می کند.

به گزارش تین نیوز، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، درباره وضعیت راه آهن رشت - آستارا و حضور کشور روسیه در این پروژه اظهار کرد: این خط ریلی ۱۶۴ کیلومتر طول دارد و به دلیل وجود زمین های کشاورزی، حدود ۵۰ درصد مسیر به احداث پل نیاز دارد که برای ۵۲ کیلومتر آن طراحی پل انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور ، این خط ریلی را نیازمند سرمایه گذاری سنگینی دانست و گفت: یکی از گره های این پروژه تملک اراضی مسیر است چرا که سرتاسر این پروژه زمین های کشاورزی ارزشمند وجود دارد و به دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای تملک این اراضی نیاز است.

وی ادامه داد: علاوه بر این ۲۰ هزار میلیارد تومان هم برای احداث پروژه مورد نیاز است که برای تامین آن  باید از منابع داخلی و خارجی استفاده کنیم و مجموع هزینه های این پروژه ۲۲ هزار میلیارد تومان می شود.

خادمی با بیان اینکه در حال حاضر کشور روسیه برای سرمایه گذاری و احداث این پروژه اعمال آمادگی کرده، افزود: در کنار تلاش ها برای استفاده از منابع خارجی، از سوی وزیر راه و شهرسازی نیز پیگیری هایی برای تامین اعتبار از منابع خاص داخل کشور در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور ایران به مسکو و جلسات مشترک با رئیس جمهور روسیه، تمایل به حضور این کشور در پروژه رشت - آستارا بیشتر بود.

وی افزود: به دنبال مذاکرات انجام شده، تیم های کارشناس روسی از این مسیر بازدید و مشخصات فنی پروژه را دریافت کردند که قرار شد طی زمان بندی یک ماهه نتایج آن را اعلام کنند تا درباره نحوه ساخت به تفاهم برسیم.

به گفته خادمی، روسیه باید نحوه کمک مالی روسیه در این پروژه را مشخص کند که از طریق وام دولتی، سرمایه گذاری مشرک یا فاینانس است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور راه آهن رشت - آستارا را یک پروژه کلیدی و راهبردی دانست که شبکه ریلی کشور را تکمیل می کند و می تواند عواید زیادی از طریق ترانزیتی برای آینده کشور ما داشته باشد.

وی افزود: پیش بینی می شود با توجه به اینکه مسیر رشت - آستارا بهترین کریدور حمل ونقلی بین جنوب شرق آسیا به سمت اروپای شرقی و روسیه است، جذب بار سنگینی داشته باشد و مقدار زیادی از کالاهایی که بین روسیه و هند یا اروپای شرقی و هند در حال انجام است، جذب کند.

خادمی تاکید کرد: بنابراین احداث این پروژه هم به نفع ایران و هم به نفع حمل ونقل بین المللی است و هم حمل بین المللی کالا را متحول می کند و هم می تواند زمینه را برای استفاده از خاک ایران به عنوان یک مسیر ترانزیتی بار فراهم کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفت: با وجود هزینه ۸۰۰ میلیون یورویی تکمیل راه آهن، معطل روسیه نمی مانیم و همزمان در حال پیگیری تامین اعتبار از سایر منابع هستیم.

وی تاکید کرد: راه آهن رشت - آستارا مهم ترین پروژه ریلی کشور بوده که تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب است و ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.