بازدید سایت : ۹۶۳۲۵
مدیر کل فنی و بررسی طرح های راه آهن:

آیین نامه طرح هندسی راه آهن ویرایش و منتشر شد

بازنگری آیین نامه طرح هندسی راه آهن (نشریه 288) با راهبری شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور توسط دانشگاه علم و صنعت ایران، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان مرجع فنی معتبر و با اخذ نظرات دستگاه بهره بردار وجامعه مهندسان مشاور با هدف بهینه سازی طراحی خطوط ریلی کشور وپس از طی فرآیند تصویب آن در سازمان برنامه وبودجه کشور در پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه کشور در دسترس مشاوران، پیمانکاران و سایر ذینفعان قرار گرفت.

آیین نامه طرح هندسی راه آهن ویرایش و منتشر شد
تین نیوز |

مدیرکل فنی و بررسی طرح های راه آهن خبر داد: بازنگری آیین نامه طرح هندسی راه آهن (نشریه 288) با راهبری شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور توسط دانشگاه علم و صنعت ایران، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان مرجع فنی معتبر و با اخذ نظرات دستگاه بهره بردار وجامعه مهندسان مشاور با هدف بهینه سازی طراحی خطوط ریلی کشور وپس از طی فرآیند تصویب آن در سازمان برنامه وبودجه کشور در پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه کشور در دسترس مشاوران، پیمانکاران و سایر ذینفعان قرار گرفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، محسن نوروزی از انتشار نسخه بازنگری آیین نامه طرح هندسی راه آهن(تجدید نظر اول نشریه288) در در پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه کشور خبر داد و گفت: این آیین نامه با راهبری شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشورتوسط دانشگاه علم و صنعت، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان مرجع فنی معتبر در ساخت بهینه خطوط ریلی کشور در دسترس مشاوران، پیمانکاران و سایر ذینفعان قرار گرفت.
وی با اشاره به انتشار و ابلاغ آیین نامه طرح هندسی راه آهن در سال 1383 برای اولین بار اظهار داشت: با گذشت حدود 20 سال از انتشار این آیین نامه، با در نظر گرفتن تجربیات در صنعت حمل و نقل و توسعه در کمیت و کیفیت خطوط ریلی کشور، با بهره مندی از دانش روز و با هدف بهینه سازی طراحی وبالتبع ساخت خطوط ریلی کشور این آیین نامه به روزرسانی و منتشر شد. در نسخه جدید این نشریه، علاوه بر به روزرسانی مفاد فنی، تلاش شده است تا رویکردی جامع تر و انعطاف پذیرتر در طراحی هندسی راه آهن اتخاذ شود. به این ترتیب، مهندسان طراح می توانند با توجه به شرایط خاص هر پروژه و با بهره گیری از دانش و تجربیات موجود، بهترین تصمیم را برای پروژه لحاظ کنند.
نوروزی طراحی هندسی را یکی از بخش های اثرگذار در مطالعات راه آهن معرفی کرد و گفت: طراحی هندسی، در واقع ستون فقرات هر پروژه راه آهنی است. همانطور که ساخت یک سازه مقاوم و بلند بدون نقشه حساب شده پایدار و کارآمد نیست ساخت خطوط ریلی نیز نیازمند نقشه دقیق است.
مدیرکل فنی و بررسی طرح های راه آهن افزود: طراحی هندسی بر هزینه های نهایی پروژه و همچنین بهره برداری نیز تأثیرگذار است. یک طراحی خوب و دقیق می تواند هزینه های ساخت را کاهش دهد زیرا با انتخاب بهترین مسیر و استفاده از تکنیک های ساخت مناسب، می توانیم هزینه های ساخت را به حداقل برسانیم.
وی ادامه داد: یک طراحی خوب می تواند هزینه های نگهداری را نیزکاهش دهد و ساختاری که کمتر در معرض آسیب و خرابی قرار دارد هزینه های نگهداری و تعمیرات آن بسیار کاهش می یابد. از طرف دیگر راه آهن با طراحی مناسب، می تواند با سرعت و ایمنی بیشتری به حمل و نقل کالا و مسافر بپردازد در نتیجه بهره وری را افزایش می دهد.
مدیرکل فنی و بررسی طرح های راه آهن انجام پژوهش های علمی و تخصصی از سوی افراد متخصص و کارآمد در تهیه این آیین نامه را ارزشمند اعلام کرد و افزود: با توجه به تنوع و گستردگی موضوعات این نشریه تلاش شده است از دانشگاه ها، مرکز تحقیقات، دستگاه های ذیربط وذینفع و طراحان مجرب استفاده شود.
وی سازمان برنامه و بودجه کشور را متولی توسعه پایدار کشور ومسئول نظام فنی و اجرایی یکپارچه دانست و ادامه داد: استفاده از ضوابط و معیارها در مراحل مختلف مطالعاتی، اجرا، راه اندازی و بهره برداری در پروژه های عمرانی به لحاظ فنی و اقتصادی بسیار با اهمیت است و به روزآوری وبازنگری ضوابط بر اساس تجربیات ودانش روز یک ضرورت است.
نوروزی تاکید کرد: اجرای مفاد این آیین نامه از تاریخ 1/10/1403 برای تمام قراردادهایی که از محل وجوه عمومی و یا به صورت مشارکت عمومی وخصوصی منعقد می شود، الزامی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.