پیشرفت 85 درصدی ساخت خط 2 قطار شهری
شهردار مشهد گفت: خط 2 قطار شهری مشهد از پیشرفت 85 درصدی برخوردار است.
شهردار مشهد گفت: خط 2 قطار شهری مشهد از پیشرفت 85 درصدی برخوردار است.
سید صولت مرتضوی در اولین سمینار حمل و نقل ریلی در ایران با تاکید بر قطار شهری در مشهد که در دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: برای اداره مدیریت شهری اساسا چند تفکر از دیرباز مورد نقد و بررسی بوده و در مقام عملیات و اجرا به منصه ظهور رسیده است.
وی افزود: با چند شیوه میتوان کشورداری کرد. یکی توجه به مسائل روبنایی و یکی توجه به زیرساختهای و زیربناهاست.
شهردار مشهد تصریح کرد: یکی از معظلات مهم کلانشهرها، بهداشت محیط و محیط زیست است و اساسا مهمترین موضوعی که محیط زیست را به خطر انداخته است حمل و نقل شهری میباشد.
مرتضوی خاطرنشان کرد: نا بسامانی در حمل و نقل درون شهری، زندگی را برای مردم سخت کرده، سبد هزینههای زندگی مردمن را افزایش داده است و اساسا ناملایمات بهداشتی و درمانی و روحی و روانی را بر جوامع بشری مترتب کرده است.
وی عنوان کرد: کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست . متاسفانه در کلانشهرها با مشکل جدی مواجه هستیم و برای برونرفت از این مسئله صاحبنظران طراحیهای مناسبی انجام دادهاند اما در مقام اجرا همواره با مشکلاتی مواجه شدهاند.
شهردار مشهد مقدس اضافه کرد: یکی از این مشکلات تامین منابع مالی است. نگاه فانتزی به مدیریت شهری باعث شده است مدیران از اتخاذ تصمیمات اثرگذار باز بمانند لذا هر از چند گاهی مسئلهای در کلانشهرها مطرح میشود و سپس صورت مسئله پاک میشود.
مرتضوی با اشاره به اینکه یکی از مسایل فعلی، حمل و نقل عمومی است، تصریح کرد: سهم کلانشهرها در این حوزه شامل اتوبوسرانی، تاکسیرانی و قطار شهری زیر 50 درصد است یعنی مشکل حادی در این حوزه داریم.
وی عنوان کرد: برای برون رفت از این مشکل، قانون تکالیفی را برای مدیریت شهری تعیین کرده است اما متاسفانه دامنه تحقق اهداف برنامه و بودجه اساسا قابل قبول است.
شهردار مشهد مقدس ادامه داد: در دورهای که ما توفیق خدمت در شهرداری مشهد را یافتیم در مطالعاتی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که اساسا نیاز به روزانه 6 میلیون تراکنش در سطح شهر خواهیم داشت.
مرتضوی گفت: یکی از موثرترین، مفیدترین و کم هزینهترین روش حمل و نقلی برای مردم استفاده از حمل و نقل ریلی است لذا فارغ از ظواهر به این موضوع توجه کردیم.
وی با اشاره به اینکه پرداختن به قطار شهری از 12 سال قبل در مشهد مطرح شده بود، تصریح کرد: 19 کیلومتر از خط یک قطار شهری مشهد با همه فراز و نشیبها، در دوره گذشته بهرهبرداری شده و 90 هزار تراکنش روزانه داشت.
شهردار مشهد مقدس اضافه کرد: برای طرح توسعه خط یک پیمانکارران به کار گرفته شدند و خط 2 نیز که بنا به دلایلی به گل نشسته بود و در موعد مقرر افتتاح یعنی 22 بهمن سال 92 تنها از پیشرفت 17.5 درصدی برخوردار بود، فعال شد.
مرتضوی با اشاره به اینکه برای حل مشکلات جدی خط 2 قطار شهری، بهترین راه یعنی همان اصلاح مبانی قرارداد را در بازه زمانی دو ماهه انجام دادیم، خاطرنشان کرد: تامین منابع مالی برای احداث این خط کار دشواری بود که ما با کم کردن بریز و بپاشها وارد کار شدیم و مفتخریم که اعلام کنیم هماکنون این پروژه از پیشرفت 85 درصدی برخوردار است.
وی ادامه داد: فاز اول این خط به بهرهبرداری رسیده و همه ناوگان خط 2 قطار شهری وارد کشور شده است.
شهردار مشهد گفت: به زودی و در مدت نه چندان دور با افتتاح فاز دوم خط 2 قطار شهری مشهد به ظرفیت اسمی تراکنش 230 هزار در روز خواهیم رسید.
مرتضوی در مورد خط 3 قطار شهری مشهد نیز عنوان کرد: دستگاه اول حفار خط 3 به زودی در بابالجواد متوقف شده و سپس کارش را به سمت پایانه مسافربری آغاز خواهد کرد.
وی با اشاره به عدم عمل به تعهدات دولت در حوزه اتوبوسرانی، افزود: در این دوره توانستیم بیش از 500 دستگاه اتوبوس را نوسازی کنیم که این مهم سبب شد در کنار سایر اقدامات، تعداد روزهای آلوده مشهد نسبت به سالهای 91 و 91 کاهش یابد اگر چه تعداد جمعیت و خودرو افزایش یافته است.
شهردار مشهد تصریح کرد: تعداد تلفات منجر به جرح و فوت در سال 95 نسبت سال 92 تقریبا 60 درصد کاهش پیدا کرده است و تلفات حوادث رانندگی درون شهری 270 مورد کاهش یافته است.
مرتضوی گفت: این برگ سبری تحفه درویشی مدیریت شهری دوره چهارم شورای اسلامی شهر است و همه این توفیقات با اتکا به منابع و پرهیز از اسراف و رانتخواری و ویژهخواریهایی که قبلا وجود داشت، محقق شده است.