مترو و تراموا، نسخههای شفابخش برای ناوگان ریلی کرج
یک کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک مترو و تراموا، را نسخههای شفابخش برای ناوگان ریلی کرج دانست.
یک کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک مترو و تراموا، را نسخههای شفابخش برای ناوگان ریلی کرج دانست.
محسن حاجیقاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه البرز، گفت: در حالی که کرج یکی از کلانشهرهای کشور به شمار می رود و به لحاظ جغرافیایی در همسایگی پایتخت کشور قرار دارد اما باید گفت که در کفه ترازوی امکانات و سرانههای شهری و زیرساختهای عمرانی بی شباهت به «کلان روستا» نیست و از اولیههای یک شهر زیست پذیر و پایدار نیز برخوردار نمیباشد.
وی افزود: در شرایطی که شهرهای بزرگ دنیا به سمت خواهرخواندگی با سایر شهرهای پیشرفته و الگوبرداری از آخرین استانداردهای شهرالکترونیک و ناوگان هوشمند حمل و نقل ریلی درون و برون شهری حرکت میکنند اما باید گفت که ما هنوز اندر خم یک کوچهایم و کرج مملو از گلوگاههای ترافیکی و راهبندانهای طولانی است که همگی عرصه را بر سلامت عمومی جامعه تنگ کردهاند.
وی خاطرنشان کرد: اکنون میلیاردها تومان از سرمایههای ملی در پروژه مترو و در اعماق زمین خاک میخورد و سالهاست که مردم سوار بر قطار وعدهها برای دسترسی به واگنهای مترو امروز و فردا میکنند و برغم تحمیل ترافیک بسیار سنگین به معابر اصلی و فرعی شهر اما متاسفانه سوء مدیریت و کم کاریها و ضعف نظارتی به دور این پروژه حیاتی و ملی پینه زده و ریل آن را هر روز از خط اقدام و عمل دور و دورتر میسازد.
وی افزود: به باور بنده روزنهای که میتواند دریچه امیدی برای کرج قلمداد شود، فعالیت شرکت مهندسی و ساخت لکوموتیو مپنا در همسایگی این کلانشهر است و این برند نام آشنا که بنیه قوی علمی و اجرایی آن بر اهل فن پوشیده نیست، می تواند ما را برای دسترسی به تراموا و همچنین تجهیز هرچه سریع تر پروژه مترو همراهی نماید تا به مرور گرد محرومیت از چهره ناوگان حمل و نقل عمومی کرج زدوده شود و به سمت اولیه های یک شهر توسعه محور حرکت کنیم.
این کارشناس مترو ادامه داد: گروه مپنا که همکار تجاری شرکت آلمانی زیمنس می باشد، ید طولایی در عرصه ناوگان ریلی دارد و مجموعه ای پیشرو در نهضت بومی سازی صنعت لکوموتیوسازی است و شهرهای بزرگ کشور از جمله مشهد، تهران، اصفهان و... نیز به مدد توان تخصصی و علمی این شرکت بین المللی موفق به تکمیل و راه اندازی خطوط مترو شده اند و امید است که کرج نیز با مغتنم دانستن فرصت همسایگی با یک برند معتبر، آن را به عنوان یک فرصت طلایی در مسیر کاهش ترافیک، ارتقای سلامت محیط زیست و ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی مورد تاکید و استفاده قرار دهد.
وی افزود: باید یادآور شد که دسترسی کرج به مترو، تراموا و سایر اهرم های توانمند ریلی می تواند مقدمه ای برای قرار گرفتن این کلانشهر در دوران گذار از سنتی به مدرنیته قلمداد شود و چه بسا پایانی برای هزینه های ناکارآمد صدها میلیارد تومانی برای ساخت برخی تقاطعات غیرهمسطح قلمداد شود که چهره کرج را زشت و نابسامان میکنند اما درمانگر نیستند و قدرت شفابخشی ندارند و فصل تازه گفتمان های مدیریت شهری کرج و گروه مپنا نویدبخش قرار گرفتن در این مسیر روشن و پُرامید است.
قاسمی یادآورشد: برای درک عمق محرومیتها و ناکارآمدی ناوگان حمل و نقل عمومی کرج که سهمش برای سالمندان و معلولان و افراد کم توان تقریباً صفر است، تنها کافی ایست مطالعهای در وضعیت شهرهای ژاپنی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و غیره داشته باشید تا مشاهد کنید که آرزوهای کنونی ما یافته های چندین دهه قبل آنها به شمار می رود و در شرایطی که شهروندان مطابق با استانداردهای جهانی مالیات پرداخت می کنند، به تناسب همان نیز حق بهره مندی از امکانات و تجهیزات بروز را دارند و ما حق نداریم تا مردم از یک زیست استاندارد و کارآمد شهری محروم کنیم و پیشرفت را در قفس حسادت ها و بخل به اسارت بکشیم.