واگن سازی مترو ۲۵ هزار اشتغال ایجاد می کند
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در ۱۰ میلیون سفر آینده مترو نباید وابستگی داشته باشیم، گفت: در صورت ایجاد خط تولید ۲۵ هزار نفر اشتغال ایجاد می شود.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در ۱۰ میلیون سفر آینده مترو نباید وابستگی داشته باشیم، گفت: در صورت ایجاد خط تولید ۲۵ هزار نفر اشتغال ایجاد می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از خبرنگار مهر، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در مراسم امضای تفاهم نامه بازسازی ۳۱ رام قطار مترو و افتتاح ایستگاههای یادگار امام و شهید ستاری با اشاره به اینکه در ایجاد شبکه مترو نمیتوان بخشی از آن را ساخت و بخشی را نساخت افزود: راندمان لازم با وجود سرمایه گذاری کلان میگیریم و مجموع تجهیزات و هزینههای زیرساختی مترو ۷۵ درصد کار است تا اینکه واگن بر روی ریل برود و مسافرگیری کند.
وی تاکید کرد: اما متأسفانه مادر کشور کل هزینه را میکنیم در زمان ظرفیت گیری عقب می کشیم و تمام سرمایه گذاری را از دست میدهیم.
هاشمی با اشاره به اینکه از زمان جانمایی ایستگاه حقانی متروی تهران بیش از ۴۰ سال میگذرد و هنوز این ایستگاه به راندمان اصلی خود نرسیده است گفت: در خط یک و دو مترو باید سر فاصله حرکت قطارها به ۲ دقیق برسد تا به ایده آل برسیم.
هاشمی با بیان اینکه خط ۶ و ۷ با هزینه نجومی ساخته شده است اما تنها در حدود ۲۰ هزارنفر مسافرگیری میکند، اظهار داشت: این خطوط ظرفیت یک میلیون سفر روزانه را دارند.
رئیس شورای شهر گفت: به همین دلیل این پروژه مهم است و خودکفایی به ۸۵ درصد رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در ساخت تجهیزات مترو به سمت خودکفایی سیستم رانش رفتهایم تستها خوب جواب داده و اظهار امیدواری کرد این سیستم در خطوط هم خوب جواب دهد و صاحب واگن ملی ۸۵ درصدی بشویم.
هاشمی گفت: این مساله به امنیت ملی ما هم باز میگردد، ۱۰ میلیون سفر آینده مترو نباید وابستگی داشته باشیم.
وی قرارداد ساخت این واگنها را مهمتر از ساخت اولیه آن دانست و گفت: با شرکتهای دست اندر کار که ۲۵ هزار شغل را درگیر میکند باید با قرار داد مشخصی انجام شود و قرار داد ۱۰۵ واگن باید تأمین اعتبار شود.
رئیس شورای شهر ابراز داشت: باید در این متروی تهران چیزی در حدود ۱۲ خط و ۱۰ میلیون سفر داشته باشیم و تعداد ایستگاهها باید به ۲۰۰ ایستگاه برسد تا آلودگی هوا کنترل شود.
وی تاکید کرد سیستم اتوبوسرانی هم باید نوسازی شود و به همین منظور نیازمند ۹ هزار اتوبوس برقی در تهران نیاز هستیم و همچنین باید به سمت تاکسی برقی هم برویم.
هاشمی افزود: حداقل ۴ تا ۵ هزار واگن نیاز داریم و بعد از تهران هم کلانشهرهای دیگر حداقل به ۴ تا ۵ خط مترو دارند و به این ترتیب این صنعت پویا خواهد بود.
جناب آقای رئیس، ایجاد اشتغال کافی نیست.اینکه 25 هزار استخدام انجام بدید اما کل فعالیت واگن سازی ضرر بده توجیه خوبی برای نگه داشت این کاسبی نیست. ادعای 85 درصد ساخت داخل هم کمکی به توجیه این کاسبی نمیکنه. فعالیتی که همه ی مغز افزار و دانش فنی ش وارداتی هست و سهم شما فقط کارگر ارزان و انرژی و برق ارزان و سوله باشه ، یک فعالیت شکست خورده ست و هیچ گاه سود نخواهد داد. ملاحظه میفرمایید که سود کپی سازی پروپالشن هم به کاهش هزینه و سود دهی منجر نشد .
جذب 25 هزار نفر بشرط سود دهی کاسبی مثبت تلقی میشه. در شرایطی که ضرر کاسبی واگن سازی از جیب دولت جبران میشه، استخدام این لشکر کارگران هیچ معنی نداره جز اینکه پولی از دولت بیرون کشیده میشه و میره توی جیب این عده آدم های شریف.
جسارتا صنعت واگن سازی رو با جمعیت خیریه اشتباه گرفتید.