بازدید سایت : ۴۷۴۵۳

گزارش شهرداری درخصوص سیگنالینگ معیوب خط ۳ مترو

اعضای شورای شهر تهران گزارش حسابرسی در خصوص وضعیت مالی شرکت مترو برای سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را به صورت تصویب کردند.

گزارش شهرداری درخصوص سیگنالینگ معیوب خط ۳ مترو
تین نیوز |

اعضای شورای شهر تهران گزارش حسابرسی در خصوص وضعیت مالی شرکت مترو برای سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را به صورت تصویب کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، اعضای شورای شهر تهران صبح امروز بررسی گزارش حسابرس در خصوص شرکت مترو برای سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را روی میز بررسی قرار دادند و ناصر امانی پس از قرائت گزارش حسابرس و با اشاره به یکی از بندها در خصوص خرید سیگنالینگ خط ۳، گفت: موقعی که سیگنالینگ خط ۳ خریداری شد نقص فنی نداشت بلکه به دلیل کوتاه بودن سیگنالینگ ترجیح داده شده که از سیگنالینگ مرسوم آن زمان استفاده شود و سیگنالینگ خریداری شده نیز یا در خطوط کوتاهتر استفاده شود و یا به مترو سایر شهرها فروخته شود که متاسفانه در نگهداری در انبار دقت لازم انجام نشد و سیگنالینگ آسیب دید.

وی با رد خرید سیگنالینگ مشکل دار گفت: اصل خرید ایراد ندارد چرا که ضمانت نامه قطعی دارد و سازمان بازرسی کل کشور نیز در آن زمان بررسی های لازم را انجام داد و جمع بندی این بود که در نگهداری دقت کافی نشده است.

بدهی های مترو یک کلاف پیچیده شده است

وی با اشاره به گزارش حسابرس در خصوص بدهی های شرکت مترو و همچنین اقساط عقب مانده، گفت: بخش زیادی از بودجه مترو توسط شهرداری تهران تامین می شود و دولت سهم ناچیزی دارد که عمده بدهی ها مربوط به عدم تعهد ضمانت ۵۰ درصدی دولت است و از طرفی شهرداری نیز در قالب غیر نقد و املاک به مترو بودجه تزریق می کند. مثلا یک زمین ۳۸ هکتاری به مترو داده است تا برای حل و فصل مطالباتش استفاده کند اما از آنجایی که در اسناد مشکلاتی داشت مترو هم نتوانست این بدهی اش را به واسطه این زمین پرداخت کند و باید بگویم که موضوع بدهی های مترو یک کلاف پیچیده شده است و لازم است که شورای شهر ورود جدی تری به این موضوع داشته باشد.

مهدی چمران در واکنش به گزارش حسابرس در خصوص میزان بدهی مترو به شبکه بانکی، گفت: مترو سال های سال است که مسئله مالی دارد و کمیسیون بودجه باید وقتی اختصاصا به حل مشکلات مترو بده.

به گفته وی، در حال حاضر هر کیلومتر مترو ۱۲۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد و برای ساخت آن باید این مبلغ را هزینه کنیم اما در گذشته با یک دهم این مبلغ مترو را ساختند و باید تمهیداتی اتخاذ شود تا بدهی هایش کاهش یابد.

آخوندی رئیس کمیسیون بودجه نیز با اشاره به اینکه گزارش حسابرس که تعهداتی را برای شرکت مترو مشخص کرد و با اعلام مشروط بودن گزارش حسابرس، گفت: بررسی ها نشان داده که برای حل مشکلات شرکت ها و سازمان ها باید جلسه ای را با مدیران سازمان املاک برگزار کنیم، چرا که عمده مشکلات توسط سازمان املاک شهرداری تهران حل و فصل می شود.

وی در خصوص مسئله سیگنالینگ خط ۳ مترو گفت: گزارش حسابرس نشان می دهد که پیش پرداخت ارزی به شرکت برای خطوط ۳ و ۴ مترو بوده و سیگنالینگ خط ۳ به ارزش ۴۰۰۰ میلیارد تومان بوده است. در سال ۹۱ برای خرید تجهیزات ۵۷ میلیون یورو پول دادند اما گزارش ها نشان می دهد که این سیگنالینگ درست خریداری نشده و متناسب با خطوط مترو تهران نبوده و همچنین گزارش ها نشان می دهد که این خرید گران انجام شده است.

۱۵۱ پرونده علیه شرکت مترو در محاکم قضایی

وی با بیان اینکه در سال های ۸۹ تا ۹۶ سپرده پیمانکارانی که بر اساس قانون باید بلوکه می ماند همگی خرج شده است، گفت: برای جبران این مهم به ۴۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی نیاز است تا سپرده پیمانکارانی که نباید هزینه می شد تامین شود و این عدد جزو بدهی های شرکت محاسبه شده است.

وی با بیان اینکه بابت بدهی مترو به سیستم بانکی اکثر حساب های مترو مسدود است، گفت: تا این مشکلات حل نشود حساب ها بازگشایی نمی شود و این در حالیست که ۱۵۱ پرونده دعاوی علیه شرکت مترو که عمدتا در مورد املاک تملک شده است، در محاکم قضایی جاری است.

سجادی نماینده شرکت مترو با حضور در این جلسه در خصوص مسئله سیگنالینگ خط ۳ گفت: معیوب بودن سیگنالینگ خریداری شده به دلیل حمل و نقل بوده، البته سیگنالینگ خریداری شده تکنولوژی جدیدتری بود و با سیگنالینگ جاری سایر خطوط متفاوت است و بعد از مدتی سازمان بازرسی کل کشور به این مسئله ورود کرد و قرار شد که ما با سایر شهرها همچون قم و کرج برای فروش این سیستم مذاکره کنیم که به نتیجه نرسید و در حال حاضر سیستم سیگنالینگ در انبار علی آباد بلاتکلیف مانده است و به علت آنکه ۱۲ سال است که در انبار مانده معیوب تر هم خواهد شد.

وی با بیان اینکه مشاوری را برای تعیین خسارت های حمل و نگهداری سیگنالینگ انتخاب کردیم، گفت: گزارش به محض آماده شدن به شورای شهر ارائه خواهد شد.

ناصر امانی در واکنش به این سخنان با اشاره به اینکه چه کسی تعیین کرده که سیگنالینگ دارای عیوب خریداری شده و یا بالاتر از قیمت خریداری شده است، گفت: لطفا بهانه به دست رسانه ها ندهید که عملکرد دوره مدیریت شهری که ۲۰۰ کیلومتر مترو در تهران ساخت را زیر سوال ببرند. در حالیکه هنوز هیچ مسئله ای قطعی نیست.

 نهایتا اعضای شورای شهر تهران گزارش حسابرس در خصوص سال های مالی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شرکت مترو تهران را به صورت مشروط تصویب کردند و به پیشنهاد آخوندی مقرر شد که شهرداری تهران گزارش دقیقی را در مورد سیگنالینگ خریداری شده برای خط ۳ مترو که در انبار باقیمانده است ارائه کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.