بازدید سایت : ۸۹۲۶۰

وضعیت حمل و نقلی پایتخت از دریچه نگاه اعضای شورای شهر

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران امروز/سه شنبه/ به صحن شورای شهر رفت و گزارشی از عملکرد این معاونت ارائه کرد؛ پس از ارائه این گزارش، نوبت به اعضا رسید تا هر یک نظر خود را بگویند گو اینکه برخی موافق بودند و عده ای هم قطعا مخالف.

وضعیت حمل و نقلی پایتخت از دریچه نگاه اعضای شورای شهر
تین نیوز

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران امروز/سه شنبه/ به صحن شورای شهر رفت و گزارشی از عملکرد این معاونت ارائه کرد؛ پس از ارائه این گزارش، نوبت به اعضا رسید تا هر یک نظر خود را بگویند گو اینکه برخی موافق بودند و عده ای هم قطعا مخالف.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، پس از گزارش محسن هرمزی و دفاع از عملکرد شهرداری در نحوه مدیریت ترافیک، حمل و نقل عمومی و مسائل مختلف از جمله به مترو، اولین میروفنی که روشن شد متعلق بود به عضو هیات رئیسه شورای شهر.

اقدامات مثبت بوده اما وضعیت مطلوب نیست

سوده نجفی به عنوان نخستین سخنران در واکنش به گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: ما منکر اقدامات مثبت شهرداری نیستیم اما وضعیت حمل و نقل عمومی مطلوب نیست.

وی اظهار کرد: مردم تهران دیگر به سخنان ما اعتماد ندارند چون وعده هایی در این سه سال دادیم و متاسفانه موفق هم نبودیم؛ واقعیت این است که مردم باید اقدامات را با چشم ببینند تا حرف های ما را باور کنند.

نجفی افزود: ساعات ترافیک در تهران به اوج رسیده و تا ۱۱ شب ترافیک ادامه دارد اما سوال ما این است که معاون حمل و نقل شهرداری در ایستگاه های اتوبوس و یا مترو منتظر مانده و شرایط را دیده است؟ بنده این کار را انجام داده و درد مردم را دیده ام.

وی با اشاره به برگزاری جلسه با رانندگان تاکسی های برقی، یادآور شد: رانندگان استقبالی از این نوع تاکسی ها نداشتند؛ آیا هنوز بر واردات این تاکسی ها اصرار دارید؟ قرار بود ۵۰ درصد مبلغ این تاکسی ها از دولت دریافت شود اما این اقدام انجام نشد.

نجفی به ۲ برابر شدن تصادفات و فعالیت تنها ۱۰ دستگاه دوربین ثبت تخلفات در سطح شهر تهران، تصریح کرد: این موضوع باید در جلسات با پلیس راهور پیگیری شود و از سویی دیگر راه اندازی جایگاه های شارژ نیز باید تعیین تکلیف شود.

وضعیت حمل و نقلی پایتخت از دریچه نگاه اعضای شورای شهر

تاکید بر اجرای اسناد بالادستی در شهرداری تهران

نفر بعدی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بود که در واکنش به وضعیت حمل و نقل و ترافیک تهران با تاکید بر اینکه امیدواریم سرعت در انجام اقدامات ادامه داشته باشد، گفت: بهترین سند بالادستی ما برنامه چهارمی است که شورا مصوب کرده و به صورت مشخص تکلیف هر بخش از اجزای شهرداری مشخص شده است.

علی اصغر قائمی ادامه داد: فصل یکم برنامه چهارم به حمل و نقل و ترافیک اختصاص دارد که ۳۵ حکم دارد؛ در بخش اول به توسعه حمل و نقل عمومی با ۲۸ حکم و در بخش دوم به توسعه معابر با هفت حکم پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه حکم یکم به مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک پرداخته و برای سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۰ درصد، ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد و سال ۱۴۰۳ به میزان ۵۰ درصد به این طرح پرداخته می شد، گفت: تاکنون گزارشی در این مورد دریافت نکردیم و اساساً نمی دانیم شهرداری در این زمینه چه کاری انجام داده و خواهد داد.

قائمی همچنین تصریح کرد: حکم دوم نیز به خطوط یک تا هفت مترو اشاره دارد و قرار بوده از ۲۴۷ کیلومتر به ۳۳۴ کیلومتر در سال آینده برسیم و تا پایان سال باید به ۳۰۵ کیلومتر برسیم که بر این اساس باید تاکنون ۲۹۵ کیلومتر به مرحله نهایی می رسید که گزارشی مدون در این خصوص نداریم.

این عضو شورا با تأکید بر اینکه افزایش ناوگان اتوبوسرانی تا پایان تیرماه امسال باید به پنج هزار و ۸۳۹ دستگاه می رسید، اظهار کرد: خصوصی سازی اتوبوسرانی باید تا پایان برنامه به ۶۸ درصد می رسید و باید تا پایان امسال به ۵۸ درصد برسد و نمی دانیم تاکنون چه میزان خصوصی سازی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: حکم ۲۳ به هماهنگی با پلیس راهور برای ممنوعیت توقف خودروهای پلاک شهرستان های دیگر اشاره دارد که نمی دانیم در چه مرحله ای قرار دارد.

وضعیت حمل و نقلی پایتخت از دریچه نگاه اعضای شورای شهر

اتوبوس های پلاک دار و غیرقابل استفاده

نرجس سلیمانی دیگر عضو و رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران هم خطاب به گزارش هرمزی تاکید کرد: گزارش مدیریت با گزارش عملیاتی تفاوت دارد که تفاوت آن بین ۲ واژه امید و افتخار است؛ از سال ۱۴۰۰ تا امروز تعداد کل اتوبوس ها در سقف بیش از پنج هزار دستگاه باقی مانده و تعداد اتوبوس های شاغل یک هزار و ۹۳۰ دستگاه است و ۵۰ دستگاه نیز در حال شماره گذاری و ۲ دستگاه اتوبوس برقی در حال تست است.

وی با بیان اینکه اتوبوس هایی سند و پلاک دارند اما در عمل قابل استفاده نیستند و توجیه بازسازی ندارند و اسقاطی هستند، گفت: سه هزار و ۱۷۴ دستگاه اتوبوس فعال در شهر داریم اما بر اساس برنامه چهارم هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان این دوره باید فعال باشند.

سلیمانی ادامه داد: ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی وارداتی و ۲ هزار و ۵۰۹ دستگاه داخلی و همچنین ۲ هزار و ۵۴۰ دستگاه نیز اتوبوس های برقی داخلی است که با احتساب دیگر اتوبوس ها، از برنامه چهارم عبور می کند؛ در اتوبوس های برقی داخلی تعداد دستگاه ها به چند صد دستگاه هم نمی رسد و باید روزانه بیش از ۶ دستگاه اتوبوس چینی وارد شود تا به نتیجه برسیم.

عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه روزانه یک اتوبوس وارد شده که تقدیر می کنیم، گفت: اگر آنچه در گزارشات لحاظ شده بپذیریم مصداق دانش آموزی است که در خردادماه امتحان دارد و به صورت «اُپن بوک» امتحان می دهد و کتاب را هم خود انتخاب کرده است اما در روشی که خود نیز انتخاب کرده هم موفق نشده است.

وی اضافه کرد: اگر روزی یک اتوبوس هم وارد کنیم تعداد اتوبوس های فعال نسبت به سال قبل رشد نخواهد کرد. مثل این است که لیوان لیوان خارج کنیم و استکان استکان وارد کنیم لذا باید تلاش جدی شود تا به برنامه چهارم دست پیدا کنیم.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا گفت: اگر به هر دلیلی دولت نتواند رقم را پرداخت کند شهرداری تضمین می کند که یک رام قطار را به ناوگان تحویل دهد؟

وضعیت حمل و نقلی پایتخت از دریچه نگاه اعضای شورای شهر

نبود سیستم بلیت الکترونیک در نیمی از ایستگاه های اتوبوس تهران

از سوی دیگر رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه کارهایی انجام شده که قابل تقدیر است و کارهایی نیز انجام نشده است، اظهار کرد: باید ۷۷۰ دستگاه اتوبوس از شرکت عقاب افشان تامین می شد که نیمی از آن تامین شده و ۱۱۶ دستگاه از شرکت اسنا که ۵۰۰ دستگاه قرارداد داشته تحویل گرفته شده است.

سید جعفر تشکری هاشمی ادامه داد: باید از ۵۰۰ دستگاه مینی بوس نیز ۴۰۰ دستگاه تحویل می شد که ۲۰ دستگاه تحویل شده و ۱۰ ون معلولین نیز تحویل گرفته شده است؛ مشکل در تامین این وسایل حمل و نقل عمومی، عدم تأمین نقدینگی از سوی شهرداری اعلام شده است؛ برغم اینکه بودجه خوبی تصویب شده چرا نقدینگی تامین نشده است؟

وی با بیان اینکه با فراز کم و نشیب بسیار در سیستم های دریافت بلیط الکترونیک مواجه هستیم، یادآور شد: مردم می پرسند که چگونه هزینه ها را پرداخت کنندو این در حالی است که ۵۰ درصد ایستگاه ها، دستگاهی ندارند و نزدیک به یک هزار میلیارد تومان از این مسیر عدم النفع به ثبت رسیده است.

تشکری هاشمی ادامه داد: قرار بود ۵۰ درصد هزینه تاکسی های برقی از مسیر ماده ۱۲ از دولت دریافت شود و شاهد بی رغبتی از سوی رانندگان بودیم و تنها ۱۵۰ دستگاه خریداری شده و ۱۰۸ دستگاه به رانندگان ارائه شده است.

به گفته وی، ۵۰ هزار تاکسی فرسوده داریم و برغم ثبت نام ۳۰۰ دستگاه تاکسی با شرکت کرمان موتور ۱۵۰ دستگاه تحویل گرفته شده و با این اعداد نمی توان پاسخگوی نیازها بود؛ اگر روند به این شکل باشد تاکسی های برقی روی دست شهرداری می ماند.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه قرار نیست منتظر بمانیم تا مردم تاکسی های برقی بخرند، گفت: سال قبل یک و نیم میلیون خودرو تولید شده اما سهم شهرداری تهران تنها ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی بوده است؛ در تهران با ۸۰ هزار تاکسی باید سالانه هشت هزار تاکسی را نوسازی کنیم تا به وضعیت پایدار برسیم حالا که پول در اختیار داریم باید با شرکت های خودروساز صحبت شود که چرا تحویل نمی دهند؟

وی افزود: در مورد سیستم های هوشمند به اندازه ای موارد را تکرار کردیم که خجالت آور شده است. از ۴۸۰ دستگاه دوربین کنترل ساعت ۱۰ دستگاه فعال است و وقتی بودجه و ساز و کار قانونی داریم چرا تعطیل است؟ اتفاقاتی پشت پرده می افتد که از ید معاونت حمل و نقل خارج است؛ تقاضای ما این است که معاون حمل و نقل صراحتا در این مورد پاسخ دهند.

این عضو شورا با اشاره به ورود روزانه ۳۰۰ هزار خودرو به طرح ترافیک، گفت: اگر جریمه ۱۶۸ هزار تومانی لحاظ می شد در این سه سال بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد توسط شهرداری کسب می شد اما دوربین ها مشکل دارند و ورود خودرو ها به طرح به ثبت نمی رسد.

وی ادامه داد: حوزه حمل و نقل و پلیس راهور باید ارتباط تنگاتنگ داشته باشند اما این ارتباط هنوز به درستی شکل نگرفته است؛ پلیس هیچ اقدامی نمی کند و ادعای خود را دارد و شهرداری هم نمی تواند مشکلات خود را با پلیس حل و فصل کند.

وضعیت حمل و نقلی پایتخت از دریچه نگاه اعضای شورای شهر

افتتاح ۱۸ ایستگاه جدید مترو در تهران

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه موانعی در مسیر وجود داشته است، گفت: برنامه ما توسعه حمل و نقل عمومی بوده اما برنامه های توسعه ای در اکثر ادوار بیش از ۳۰ درصد محقق نبوده اما شهرداری به درستی برای اجرای برنامه ایستاده است؛ تعیین یک اولویت و فهم شرایط موضوع مهمی است اما به نتیجه رسیدن آن به هماهنگی بین دستگاه و همکاری خارج از کشور است.

علیرضا نادعلی افزود: حتما باید موانع در طول مسیر برطرف شود تا به نتیجه برسیم البته تقاضای شورا برای تسریع در امور باعث می شود که تلاش ها افزایش یابد تا نتایج حاصل شود.

نادعلی با تأکید بر اینکه تسهیلاتی که به رانندگان تاکسی برای خرید تاکسی های جدید پیش بینی شده کافی نیست، اظهار کرد: با توجه به وضعیت درآمدی رانندگان اگر این تسهیلات افزایش پیدا کند، کمک کننده خواهد بود.

وی ادامه داد: ما از چین برای واردات اتوبوس اقدام کردیم اما باید حق شرکت های خودروساز داخلی که به تعهد خود عمل کرده اند، درست بشماریم. ما موظف به حمایت از خودروساز داخلی هستیم اما باید به خودروسازانی که به تعهدات خود نیز عمل نکرده اند و حق مردم را ضایع کرده اند، نیز پرداخته شود.

رییس کمیته بودجه شورا هم با بیان اینکه برنامه چهارم به کلی بازنویسی شده است، گفت: شورا این برنامه را تصویب کرده اما کار دشوار است؛ کسانی که کار اجرایی کردند می دانند که سالها جریان تولید اتوبوس در کشور متوقف بوده است. مجلس و شورا نباید مدام پرسشگری کنند و امید را از بین ببرند. ۱۸ ایستگاه جدید مترو راه اندازی شده و قرارداد ۷۹۱ دستگاه واگن نیز منعقد شده است.

میثم مظفر افزود: عده ای می گفتند ممکن است عکس های منتشر شده متعلق به واگن های چینی نباشد اما امروز تصاویر داخل واگن ها در شورا منتشر شد و دیدیم که قطار چینی در حال ساخت است؛ در این زمینه به حمایت دولت نیاز داریم و در همین مسیر ۲۱ واگن ملی جدید نیز در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه هزار و ۸۷۶ دستگاه اتوبوس فعال داشتیم که به سه هزار و ۱۷۴ دستگاه رسیده است و مثال با لیوان آب ریختن و با استکان برداشت کردن درست نیست و نمی خواهیم که انشاء بخوانیم، گفت: معادل ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای راه اندازی پردیس مسافری شرق پرداخت شده و امروز در حال فعالسازی است و نباید آن را نادیده گرفته است. هفت هزار و ۳۰۰ دستگاه تاکسی نیز نوسازی شده و حتماً تذکرات درست است که باید دولت تسهیلات بیشتری بپردازد تا امور تسهیل شود.

مظفر تصریح کرد: باید بتوانیم به کارهای بزرگ افتخار کنیم و مطالبه گری برای سایر امور داشته باشیم.

وضعیت حمل و نقلی پایتخت از دریچه نگاه اعضای شورای شهر

مشکل حمل و نقل در تامین نقدینگی است و نه اعتبار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز در ادامه با بیان اینکه اشکال این نیست که نتوانستیم به اعداد وعده داده شده برسیم بلکه اشکال دادن وعده هایی بود که عملیاتی نمی شد، گفت: در مصاحبه ها و در شورا وعده هایی مطرح می شد که عملیاتی نبود البته قبول داریم امور در این بخش با دیگر بخش ها قابل مقایسه نیست.

ناصر امانی ادامه داد: شهرداری تهران ویژه نامه ای منتشر کرد و ادعا داشت که ۷۵ درصد برنامه چهارم را محقق کرده و این سوال را داریم که در بخش حمل و نقل عمومی تا چه میزان توانسته برنامه را تحقق ببخشد؟

وی با بیان اینکه خط ۶ و ۷ مشکل بودجه دارد، گفت: ۲سال است بالاترین میزان بودجه را برای حمل و نقل عمومی اختصاص داده ایم اما این موضوع مطرح می شود که باید متمم بودجه برای ۲ خط پیش بینی شود؛ ما مشکل تصویب و اعتبار نداریم و مشکل تأمین نقدینگی است.

وی اضافه کرد: شهرداری بگوید به اولویت اول مدیریت شهری در طول چهار ماه اخیر، چه میزان اعتبار تخصیص داده شده است؟ ما بارها پرسیدیم که دولت سهم خود را پرداخت کرده که امروز می بینیم دولت سهم خود را نداده و همان ۱۰ درصد را هم شهرداری پرداخت کرده است.

امانی گفت: ما از ورود یک هزار دستگاه اتوبوس تقدیر می کنیم و باعث خوشحالی ماست؛ ما سیاه نمایی نمی کنیم اما باید پاسخگوی سوالات اذهان عمومی باشیم. امروز می بینیم دولت رقمی پرداخت نکرده و شهرداری ۱۰ درصد را پرداخت کرده و امروز می گوید برای پنج درصد باقی مانده دولت باید کمک کند.

۱۱۶ دوربین طرح ترافیک فعال است

از سوی دیگر هم رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از ۲۴۲ دوربین طرح ترافیک ۱۱۶ دوربین فعال است، اظهار کرد: نباید این ذهنیت ایجاد شود که دوربین ها خراب است و وارد طرح ترافیک شوند و بعد از آن ببینند ۱۰ تا ۱۲ میلیون جریمه روی دست آنها مانده است و بگویند آقای تشکری گفته که دوربین ها خراب است.

سید محمد آقامیری ادامه داد: یک هزار و ۱۷۵ دستگاه دوربین نظارت تصویری فعال است و تنها ۱۲۵ دستگاه خراب است؛ اگر از امروز هیچ اتوبوسی هم به شهر وارد نشود معادل ۱۰ برابر دوره قبل اتوبوس وارد شده است و یادمان نرفته که ما در ابتدای دوره به چه کنم چه کنم افتادیم که با ۸۰۰ دستگاه اتوبوس چگونه شهر را اداره کنیم که سریعتر ۱۵۰ دستگاه اتوبوس خریدیم.

وضعیت حمل و نقلی پایتخت از دریچه نگاه اعضای شورای شهر

لزوم همکاری دولت و شهرداری برای رفع مشکلات حمل و نقلی تهران

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه جلسه به این دلیل برگزار نشده که در مورد عملکرد معاونت حمل و نقل بررسی انجام دهیم، گفت: قرار بود در مورد گزارش یک ماهه اقدامات صحبت شود و بحث ما این بود که ما در مشکلی گرفتار شدیم و اتوبوس ها به میزانی که باید برسد نرسیده است.

مهدی چمران افزود: اگر هزار دستگاه اتوبوس هم وارد شهر کنیم در تهران به سختی دیده می شود. باید چند هزار دستگاه اتوبوس وارد کنیم تا حمل و نقل روان در این بخش داشته باشیم. ۷۹۱ دستگاه واگن را هم باید بیاوریم و البته انتظار داریم که به هزار و ۵۰ دستگاه برسد.

وی ادامه داد: نباید به مسائل دیگر پرداخت و باید بگوییم وضعیت خریدهایی که انجام دادیم در چه حالی است؟ این موارد برای ما کافی نیست و هیچ کسی هم راضی نیست و قطعا معاون حمل و نقل و شهرداری هم راضی نیست اما چه کار می شود کرد؟ اگر تجربه داریم بگوییم چه کنیم و اگر نداریم از تجربه داران بپرسیم چه کار می شود کرد؟

وی با بیان اینکه کشتی نفت را فروختند اما مبلغ جای دیگری هزینه شد، گفت: شهرداری مجبور شد قرض کند و مبالغ را خود بپردازد تا آبرویش نرود و ساخت واگن ها آغاز شود که انجام شد؛ امیدواریم کارگزاران دولت نیز سهم خود را بپردازند و حتی رقم قرض نیز پرداخته شود.

به گفته رییس شورای شهر، آنها شروع به ساخت کار کرده اند اما تحویل نخواهند داد و همه ما باید سرباز باشیم و در میدان کار کنیم تا به نتیجه برسیم.

چمران ادامه داد: پول این اتوبوس ها نیز تأمین شده و منتظر امضاها هستند؛ شنبه گذشته گفتند رقم پرداخت شده اما بنده هنوز قبول ندارم که رقم پرداخت شده به این دلیل که در گذشته نیز مطرح شد که ارقام پرداخت شده اما نشده بود.

وی تاکید کرد: این درد همه ماست و باید صادقانه موارد را بگوییم که تلاش کرده ایم و تا اینجا رسیده ایم و به مشکلات برخورد کرده ایم؛ شهرداری از بانک قرض کرده تا در تفاهمات آبرویش نرود بنابراین نباید اینجا طلبکارانه بنشینیم و بگوییم چه شده است.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه باید با دولت مجددا صحبت شود چراکه این فقط مشکل تهران نیست، گفت: چند روز پیش در یکی از شهرها گفتند ۲۸ دستگاه اتوبوس خریده اند و پیش پرداخت را در سال ۱۴۰۱ داده اند اما تنها ۲ اتوبوس تحویل گرفته اند؛ خواهش و توصیه من این است که دوستان عزیز انتقاد کافی نیست. آقای هرمزی را بفرستیم وسط میدان و اینجا بگوییم چرا کاری نکردید، نمی شود. ما باید خودمان وارد میدان شویم تا ببینیم باید چه کار کنیم. اگر نتوانیم آبرویمان می رود و پایان دوره است. دوره قبلی هم می خواستند کار کنند و اینجا نبودند که کار نکنند اما مشکل وجود داشت و نمی شد.

وی یادآور شد: بخش عمده امور دست شهرداری است؛ بنده چند بار گفتم تا وقتی که کاری انجام نشده، گزارش ارائه نشود و در مورد آنچه انجام شده گزارش بدهیم. مشکلاتی وجود دارد و مثل سیر و سرکه می جوشیم که مردم در صف اتوبوس و مترو ایستاده اند؛ ما تونل و ایستگاه داریم اما واگن نداریم در نهایت باید حرکت کنیم تا خداوند نیز برکت دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.