هواپیمای هیدروژنی؛ شانس واقعی برای کربن زدایی از پروازهای دور برد
طراحی عجیب این هواپیما به خلبان اجازه می دهد در بدنه سمت راست بنشیند، در حالی که سیستم سوخت در بدنه سمت چپ ایزوله نگه داشته می شود.
هیدروژن مایع دردسر بزرگی است، اما یکی از معدود فناوری هایی محسوب می شود که شانس واقعی برای کربن زدایی از پروازهای دور برد را دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری، این خبر بزرگی برای هوانوردی پاک است که H2Fly اکنون اولین پرواز با خلبان هیدروژن مایع در جهان به حساب می آید.
هیدروژن سبز مایع یک سوخت تمیز است که در هنگام سوختن چیزی جز آب منتشر نمی کند و می تواند از طریق سلول سوختی برای تولید نیروی فوری برای موتورهای الکتریکی عمل کند.
از طرفی کار کردن با آن کمی هم کابوس وار است. برای نگهداری آن به شکل مایع، باید سوخت را نزدیک به دمای صفر مطلق نگه دارید. با توجه به سطوح فشار محیط، تنها در منفی ۲۵۳ درجه سانتیگراد می جوشد و ممکن است محتوای انرژی بالایی از نظر وزن داشته باشد، اما از نظر حجمی چگالی انرژی آن بسیار کم است.
برای حمل همان مقدار انرژی به مخزن تقریبا چهار برابر بزرگ تر از مخزن سوخت جت معمولی نیاز است. بنابراین برخی از مزیت وزن آن در تجهیزات سنگین تر از بین می رود.
با این حال، هنگامی که همه چیز در نظر گرفته شود، H2Fly می گوید که توانسته حداکثر برد هواپیمای Pipistrel Taurus HY4 دو بدنه خود را هنگام تغییر از سوخت هیدروژن گازی به مایع دو برابر کند و برد آن را از ۷۵۰ کیلومتر به ۱۵۰۰ کیلومتر برساند. هر دوی این ارقام با فناوری باتری نسبتا سنگین امروزی امکان پذیر است.
طراحی عجیب این هواپیما به خلبان اجازه می دهد در بدنه سمت راست بنشیند، در حالی که سیستم سوخت در بدنه سمت چپ ایزوله نگه داشته می شود.
در همین حال، سیستم پیشرانه الکتریکی و سلول های سوختی تبدیل کننده هیدروژن همگی در یک اتاقک موتور مرکزی در بین آنها قرار دارند.
این شرکت می گوید که اکنون نه تنها اولین پرواز خلبان دار هیدروژن مایع در جهان را به انجام رسانده است، بلکه سه ماموریت دیگر را که از فرودگاهی در ماریبور، اسلوونی انجام می شود، داشته است.
طبق بیانیه مطبوعاتی، این هواپیما در طول آزمایش های پروازی متعدد، عملکرد ایمن و کارآمد را داشته است و تجزیه و تحلیل پروازهای آزمایشی ارقام برد مورد انتظار H2Fly را تایید می کند.