بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

مزایده ای که لغو شد

مزایده واگذاری 42 ماهه تبلیغات متروی تهران آن هم در ماه آخر مسوولیت «محمدباقر قالیباف» شهردار کنونی، خبری بود که پس از رسانه ای شدن، واکنش های بسیاری به همراه داشت تا آن جا که حکم لغو آن صادر شد.

تین نیوز

 مزایده واگذاری 42 ماهه تبلیغات متروی تهران آن هم در ماه آخر مسوولیت «محمدباقر قالیباف» شهردار کنونی، خبری بود که پس از رسانه ای شدن، واکنش های بسیاری به همراه داشت تا آن جا که حکم لغو آن صادر شد.

شرکت بهره برداری متروی تهران در آگهی مزایده ای که در نخستین روزهای تیرماه منتشر شد، اعلام کرد که قصد دارد فضاهای تبلیغاتی ایستگاه ها و قطارهای مترو را به صورت 42 ماهه اجاره دهد.
در روزهای ابتدایی این مزایده برخی منتقدان شهردار تهران عنوان کردند: انتشار بنر واگذاری تبلیغات محیطی و فضاهای ایستگاهی مترو تهران پس از استخدام‌های رسمی بدون آزمون در موسسه همشهری و دیگر شرکت‌های وابسته به شهرداری، با توجه به واپسین روزهای دوره مدیریت فعلی شهر تهران، پرشائبه است .
برخی دیگر نیز در نقد عملکرد شهرداری، مدعی شدند قالیباف تلاش می کند درآمد شهر را تمام کند و مدیریت را به شهردار بعدی بسپارد. با این حال به نظر می رسد واکنش های متعدد نسبت به مزایده شهرداری منجر به لغو آن شد .

**مزایده ای با شائبه های فراوان
آگهی مزایده واگذاری بلند مدت تبلیغات مترو، نیامده با واکنش و انتقادهای بسیاری از سوی اعضای شورای شهر کنونی، اعضای منتخب پنجمین دوره شورای شهر و مسوولان مرتبط روبه رو شد و آن را برخلاف قوانین حاکم عنوان کردند.
در همین راستا، «محمدسالاری» رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر، در تذکری به شهرداری تهران، خواستار شفاف سازی شهرداری و شرکت بهره برداری مترو تهران نسبت به شائبه برگزاری مزایده عمومی فضاهای تبلیغاتی مترو شد.
وی در سیصد و پنجاه و پنجمین جلسه رسمی شورای شهر با اشاره به جلسه مشترک اعضای شورای چهارم و منتخبان پنجمین دوره شورای شهر با شهردار تهران اظهار کرد: با توجه به اینکه آقای قالیباف در جلسه مشترکی که مدیران شهرداری نیز در آن حضور داشتند، اعلام کرد که دستورات لازم به مدیران شهرداری داده شده تا بجز مسائل مربوط به امور جاری و نگهداشت شهر از انعقاد هر گونه قراردادی که تعهدات آن مربوط به مدیریت آینده باشد اجتناب کنند؛ اکنون شائبه هایی در خصوص واگذاری فضاهای تبلیغاتی ایستگاه ها و قطارهای مترو تهران در مزایده عمومی به گوش می رسد.
«زهرا نژاد بهرام» منتخب دوره پنجم شورای شهر تهران هم در گفت و گو با رسانه ها، در واکنش به این مزایده عنوان کرد که پیرو مذاکرات و جلسه‌ای که منتخبان پنجمین دوره شورای شهر و اعضای شورای چهارم با شهردار کنونی داشتند، برداشت ما این نبود که چنین اتفاقی (مزایده تبلیغات مترو برای 2 سال) بیفتد. این اتفاقی که رخ داده می‌توان دو برداشت داشت؛ اول اینکه چنین موضوعی مطرح شده اما آقای قالیباف در جریان نیستند. دومین مساله این است که نیروهای زیرمجموعه ایشان از حرف هایشان تبعیت نمی‌کنند. هر دو مورد نه برای مدیران فعلی صورت خوشی دارد و نه برای خود آقای قالیباف. ایشان در یک جمع رسمی تعهداتی را رسانه‌ای می‌کرده ‌اند ولی اتفاقی که می‌افتد عملا از نوع دیگری است.»

**لغو فراخوان واگذاری بلند مدت تبلیغات مترو تهران
شرکت بهره برداری مترو تهران، به دنبال واکنش ها و حاشیه های ایجاد شده در شبکه های مجازی و در میان اعضای شورای شهر و مسوولان مربوطه، اطلاعیه ای مبنی بر لغو مزایده واگذاری صادر کرد.
بر اساس این اطلاعیه، واگذاری تبلیغات محیطی شرکت مترو پایتخت بدون هماهنگی و براساس نظر شخصی یکی از مدیران شرکت انجام شده است که علاوه بر ابطال این فراخوان، عزل مدیر متخلف شرکت هم در دستور کار قرار گرفت.
در اطلاعیه شرکت مترو تهران آمده است: «استفاده از فضاهای تبلیغاتی ایستگاه‌ها و قطارهای مترو» از آن جمله مواردی است که در آن علاوه بر «وجود مقررات و دستورالعمل‌های شفاف مبنی بر ایجاد شرایط عادلانه و مساوی برای تمام موسسات و اشخاص دارای صلاحیت حرفه‌ای مورد نیاز» و «برگزاری مزایده عمومی و علنی تحت نظارت نهادهای ناظر بالادستی ذی صلاح»، «اطلاع دقیق مدیریت و هیات مدیره از جزئیات مزایده، نحوه واگذاری و مشخصات قرارداد‌ها» روال جاری بوده است.
«ناصر امانی» معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران هم اعلام کرد که مزایده ای برای واگذاری تبلیغات در مترو پایتخت به دلیل رعایت نشدن مراحل و ضوابط قانونی برگزار نمی شود.
وی اظهار کرد: یکی از مدیران در بخش تبلیغات مترو بدون هماهنگی با مدیرعامل این شرکت به این اعلام اقدام کرده بود که شهردار تهران پس از اطلاع از این موضوع مزایده را منتفی و دستور برخورد اداری با کسانی که بدون هماهنگی با مدیرعامل مترو مربوطه اقدام به نصب اطلاعیه برگزاری مزایده را کرده بودند را صادر کرد.
چند دهه ای است که رسانه و مطبوعات ابزار ارزشمند افشاگری معضلات و چالش های اقتصادی و اجتماعی است و فساد تنها یک مساله قانونی نیست بلکه معضلی اجتماعی و فرهنگی به شمار می‌رود. در این جا هم نقش کلیدی و حیاتی رسانه‌ها آشکار شد که با آگاه سازی افکار عمومی، جلوی واگذاری هایی گرفته شد که صدماتی دو چندانی برای شهروندان داشت.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.