◄ درخواست های بودجه ای مترو از کمیسیون تلفیق مجلس
مدیرعامل متروی تهران درخواست های بودجه ای مترو از مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد.
مدیرعامل متروی تهران درخواست های بودجه ای مترو از مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، علی امام در مورد سرانجام رایزنی های شهرداری با مجلس در خصوص افزایش سهم مترو در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت گفت: هنگامی که دولت لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را تقدیم مجلس کرد انتقادات زیادی را از طرف شهرداریها و کارشناسان شهری بر انگیخت، چراکه در حوزه ریلی همه ساله در تبصره پنج رقم اوراق مشارکتی برای کلانشهرها اعلام میشد که تضمین۵۰ درصد اصل و سود آن برعهده دولت بود اما امسال در لایحه بودجه ۱۴۰۱ سهم ۵۰ درصدی دولت را برای بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت حذف کرده بودند و۱۰۰ درصد تعهد اوراق و بازپرداخت به دوش شهرداریها گذاشته شده بود.
وی با بیان اینکه حذف دولت از تضمین اصل و سود اوراق، شهرداری ها را در عمل دچار مشکل می کرد، افزود: با حذف دولت عملا منطق اقتصادی انتشار اوراق در شهرداری سلب می شد که در این مورد شهرداری کلانشهرها اعتراض داشتند و توسط نمایندگان مجلس پیگیری شد و ظاهرا کمیسیون تلفیق در حال اصلاح این موضوع است و کماکان همانند سنوات گذشته سهم ۵۰ درصدی دولت را اعمال خواهد کرد.
امام در مورد رقم در نظر گرفته شده اوراق مشارکت در بودجه ۱۴۰۱ گفت: در سال ۱۴۰۰ اوراق ۸ هزار میلیاردی در نظر گرفته شد که در سال ۱۴۰۱ نیز همین رقم پیشنهاد داده شد و تا جایی که اطلاع دارم مجلس در نظر دارد که عدد اوراق را از ۸ هزار میلیارد به ۱۲ هزار میلیارد افزایش دهد.
مدیرعامل متروی تهران ادامه داد: بحث تبصره ۱۹ هم مطرح شد که به مشارکت عمومی و خصوصی می پرداخت که تبصره ۱۹ هم بگونه ای در بودجه ۱۴۰۰ حذف شده بود و لازم بود در لایحه بودجه ۱۴۰۱ احیا شود که باید به احیا این تبصره هم در مجلس توجه شود تا بتوانیم نسبت به جلب مشارکت عمومی و خصوصی در صنعت ریلی اقدام کنیم.
وی با بیان اینکه ساز وگار اجرای تبصره ۱۸ برای اشتغال آفرینی در بخش ریلی در بودجه ۱۴۰۰ مشکلات ایجاد کرده بود، اظهار کرد: با این سازوکار جدید عملا شهرداری تهران نتوانست از آن استفاده کند که لازم است در بودجه ۱۴۰۱ اصلاح شود تا این ظرفیت مورد استفاده قرار گیرد.
امام گفت: یکی از اقدامات جدید که در لایحه بودجه به دنبال آن هستیم این است که برای بحث تعمیرات واگن ها ردیف اعتباری در نظر گرفته شود که با انتشار اوراق و یا به طرق دیگر بتوانیم برای تعمیرات واگنها منابع مالی جذب کنیم که این مهم اگر رخ دهد، اتفاق مهمی خواهد بود چرا که در حال حاضر متروی تهران به آن مبتلا شده، اما به زودی مترو مابقی کلانشهرها نیز به تعمیرات تجهیزات مترویشان نیاز پیدا می کنند و لازم است در بودجه کشوری ردیف اعتباری برای تعمیر و نوسازی قطارها در نظر گرفته شود.
مدیر عامل متروی تهران با بیان اینکه پیشنهادات در کمیسیون تلفیق در حال پیگیری است، افزود: امیدواریم مجلس نگاه ویژه ای به متروی تهران داشته باشد تا بتوانیم مشکلات زیادی را از سر راه آن برداریم.