رفع مشکلات مترو نیاز به حمایت های دولت و مجلس دارد
مدیرعامل اتحادیه قطارشهری های کشور با اشاره به مشکلاتی که در بحث مترو در شهرها وجود دارد بر این نکته تأکید کرد که رفع این مشکلات نیازمند حمایت های دولت و مجلس است.
مدیرعامل اتحادیه قطارشهری های کشور با اشاره به مشکلاتی که در بحث مترو در شهرها وجود دارد بر این نکته تأکید کرد که رفع این مشکلات نیازمند حمایت های دولت و مجلس است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، گردهمایی اعضای مجمع عمومی اتحادیه قطارشهری های کشور طی دو روز به میزبانی سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز برگزار شد.
مدیرعامل اتحادیه قطارشهری های کشور امروز، ۲۱ دی در نشست این گردهمایی در شیراز گفت: در سفر اعضای اتحادیه که از کلان شهرهای مختلف به شیراز صورت گرفته است، نشست های خوبی پیرامون مسائل و موضوعات مرتبط با قطارشهری برگزار شد و همچنین در خصوص مسائلی چون اوراق مشارکت، بحث تامین مالی مترو یا وجود منابع مالی پایدار، بحث و تبادل نظر شد و خوشبختانه با حمایت مدیریت شهری شیراز نتایج خوبی از این جلسات حاصل شد.
اردشیر احمدزاده با اشاره به بازدید خود و دیگر اعضای اتحادیه از خطوط مترو شیراز گفت: امروز با تلاش مدیریت شهری، شیراز جزو کلان شهرهایی است که پیشرفت خوبی در زمینه های مختلف توسعه ای و به ویژه حمل ونقلی داشته است و این دستاوردی ارزشمند برای یک شهر است که در این راستا وجود مدیرانی چون شهردار کلان شهر شیراز برای هر شهری غنیمت است.
وی با بیان اینکه در نشست های اعضای این اتحادیه در شیراز هر کدام از نمایندگان شهرها مباحث مربوط به شهرهای خودشان را مطرح کردند، گفت: در این نشست ها سعی شد از ظرفیت های موجود در شیراز و رویکرد مدیریت شهری این شهر استفاده شود.
مدیرعامل اتحادیه قطارشهری های کشور همچنین با اشاره به اینکه رفع مشکلات مرتبط با مترو نیازمند حمایت های دولت و مجلس نیز هست، تصریح کرد: امیدواریم که این حمایت ها صورت بگیرد تا بتوانیم مسائل و دغدغه های موجود در عرصه قطار شهری را رفع و یا به حداقل برسانیم.
شهردار شیراز هم در این نشست اجرای خطوط مترو در کلانشهرها و توسعه حمل ونقل عمومی را به عنوان یک نیاز ضروری برای شهرها قلمداد کرد و گفت: مترو به عنوان یک پروژه ملی نیازمند توجه و نگاه فرامنطقه ای و ملی است. اگر قرار است، شهرها در زمینه مترو به توفیقات خوبی دست پیدا کنند باید نگاه مدیریت کلان شهری و مجموعه کشوری به حوزه حمل ونقل نیز متفاوت باشد.
محمدحسن اسدی موضوع مترو را یکی از موضوعات مهم و اولویت دار برای مدیریت شهری و یکی از مهم ترین ارکان شبکه حمل ونقل عمومی دانست و افزود: مدیریت شهری شیراز بنابراهمیت آن با تمام توان مبادرت به احداث خطوط مختلف مترو کرده است تا با این فعالیت ها گامی مهم و اساسی در بهبود کیفیت زندگی مردم و توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر شهر شیراز برداشته باشد.
وی در ادامه به پاره ای از مشکلات پیش روی اجرای خطوط مترو نظیر تأمین منابع مالی با توجه به هزینه بر بودن اجرای خطوط ، ورود قطعات موردنیاز، تأمین واگن و... اشاره و بیان کرد: توسعه هرچه بیشتر پروژه مترو مستلزم مساعدت، تزریق امکانات و رفع مشکلات و نیازها در حوزه پشتیبانی و تجهیزات است.
شهردار شیراز در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت ها و چگونگی اجرای خطوط مترو در شیراز و تجربیات خود در این زمینه و همچنین موضوعات مختلف مرتبط با تقویت شبکه ریلی کشور پرداخت.
اسدی با بیان اینکه مترو شیراز آمادگی ارائه انواع خدمات فنی و کارشناسی توسط مهندسان خود به سایر اعضای اتحادیه قطارشهری های کشور را دارد، گفت: استفاده از تجارب و ظرفیت های مختلف کلانشهرها در حوزه های مختلف و به ویژه حمل ونقل و ترافیک می تواند در رقم زدن اتفاقاتی خوب برای شهرها مثمرثمر باشد.
رئیس سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز نیز در این نشست گزارشی از روند بهره برداری از خطوط ۱ و ۲ و شرایط اجرای فاز دوم خط ۲، خط ۳ و فاز نخست خط ۴ و همچنین پروژه احداث تونل ارتباطی خط ۱ به خط ۴ جهت دسترسی حمل ونقل عمومی زیرزمینی به حرم حضرت شاهچراغ(ع) و بافت مرکزی این حوزه ارائه کرد.
علی کلانتری گفت: در این نشست دو روزه به مسائل تامین مالی خطوط مترو، چالش های تأمین قطعات یدکی دوره بهره برداری مترو، فرمول تسهیم اوراق مشارکت مربوط به شهرهای مختلف متناسب با مأموریت های هدف گذاری شده و استفاده از ظرفیت های داخلی جهت تأمین تجهیزات حوزه مترو پرداخته شد.