بازدید سایت : ۸۸۲۸۵

"پاسکاری" آلودگی هوا بین دستگاه‌ ها؛ چرا طرح اسقاط خودروهای فرسوده اجرا نمی‌شود؟!

در حالی که تعداد روزهای آلوده در سال ۱۴۰۱ در تمام کلا نشهرها افزایش داشته است، اجرا کردن قانون هوای پاک بین دستگاه ها، همچنان پاسکاری می شود؛ حتی طرح اسقاط خودروهای فرسوده هم به درستی اجرا نمی شود!

"پاسکاری" آلودگی هوا بین دستگاه‌ ها؛ چرا طرح اسقاط خودروهای فرسوده اجرا نمی‌شود؟!
تین نیوز |

در حالی که تعداد روزهای آلوده در سال ۱۴۰۱ در تمام کلا نشهرها افزایش داشته است، اجرا کردن قانون هوای پاک بین دستگاه ها، همچنان پاسکاری می شود؛ حتی طرح اسقاط خودروهای فرسوده هم به درستی اجرا نمی شود!

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، با توجه به استمرار روزهای آلوده در برخی نقاط کشور، برنامه تهران20 برای بررسی اجرای قانون هوای پاک میزبان احد آزادی خواه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و زهره عبادتی، معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست تهران بود.

آزادی خواه در ابتدا گفت: قانون هوای پاک مصوبه سال 96 برگرفته از اسناد بالادستی است که 200 حکم در آن مندرج است. اگر این قانون اجرایی می شد، هوای آلوده نداشتیم. برابر با گزارش مرکز پژوهش های مجلس، منابع متحرک ها در آلایند های گازی 82/9 درصد و در ذرات معلق 61 درصد است.

عدم اجرای طرح  اسقاط، گناه بزرگ  دستگاه های ذی ربط

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: مهم ترین مسئله در استمرار آلودگی منابع متحرک یعنی موتورسیکلت ها، خودروها و اتوبوس هاست. اسقاط در کشور اتفاق نمی افتد و این گناه بزرگی است. شرکت های خودروساز، خودرو وارد می کنند و تهران به پارکینگی بزرگ تبدیل شده است. عدم اجرای اسقاط تقصیر دولت، مطلقاً نه این دولت، است.

وی ادامه داد: مصرف بی رویه بنزین نیز از عوامل دیگر آلودگی هوای تهران است. بر اساس استاندارد جهانی، در هر 100 کیلومتر، 3 لیتر باید سوزانده بشود ولی ما 15 لیتر می سوزانیم. محیط زیست در برابر این سند موظف است. در این راستا دو سری احکام برای سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد.

آزادی خواه خاطرنشان کرد: انجام یک دسته از احکام به عهده سازمان است و دسته دیگر مربوط به نظارت بر عملکرد تعدادی از دستگاه هاست. مجلس محیط زیست را موظف به نظارت در بحث واردات و تولیدات انواع خودرو برای بررسی آلاینده نبودن و رعایت استاندارهای لازم کرده است. هرچند که در حال حاضر خودروهای بی کیفیت در خیابان های تهران هستند و آلاینده ایجاد می کند.

وی درباره مصوبه دولت درخصوص اسقاط خوردو گفت: اسقاط یکی از مهمترین راه های برون رفت است. منابع متحرک 82 درصد آلاینده های هوا را تولید می کنند. درحالی که سهم صنایع کمتر از 2 درصد است. مهمترین مسئله ما اسقاط است. وزارت صمت با چه دلیلی این مصوبه را صادر و یورو شش را حذف می کند؟ این بزرگ ترین ظلم است. اولاً واردات خودرو را مجلس انقلابی مجوز داد. ما وقتی که به مردم وعده می دهیم که در فلان تاریخ گمرک باید فعال بشود، باید عمل بشود. در بحث واردات هم باید نقش محیط زیست نظارت و تأیید رعایت استاندارد هاست.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما وقتی قانون اسقاط داریم باید به آن عمل کنیم. اگر دولت به تولیدکننده یارانه می دهد، از این به بعد باید به مصرف کننده بدهد تا اسقاط کند. محیط زیست سازمانی است که مسئول آن معاون ریاست جمهوری است. انتظارم این است که ریاست سازمان مطالبه گری کند.

عدم  توسعه ناوگان حمل ونقل  عمومی علت  اصلی آلودگی هوا

در ادامه برنامه زهره عبادتی، معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: در متن قانون هوای پاک 53 تکلیف مربوط به استانها و مابقی در سطح ملی تعریف شده است. طبق تکالیف استانی، 12 تکلیف مربوط به محیط زیست تهران است. 59 درصد آلودگی های استان تهران مربوط به منابع متحرک است. از این 59 درصد، 33 درصد مربوط به خودروهای سواری است. 10 درصد خودروها در تهران به سن فرسودگی رسیده اند. همچنین حدود 6000 دستگاه اتوبوس داریم که 70 درصدشان فرسوده است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست افزود: 80 درصد موتورسیکلت ها در تهران کاربراتوری هستند. بر اساس قانون هوای پاک، تردد کلیه موتورها و تاکسی های کاربراتوری در تهران ممنوع است. اما هنوز اجرایی نشده است. محیط زیست برای نظارت بر اجرای قانون، سامانه پایش تکالیف دستگاه های اجرایی را راه اندازی کرده است که از سال گذشته ابلاغ شد. بر اساس این سامانه، تکالیف همه دستگاه ها مشخص شد و مراکز در این سامانه خوداظهاری می کنند.

وی درباره این سوال که کدام یک از دستگاه ها کم کارتر هستند، بیان کرد: اگر بخواهیم با توجه به سهم آلودگی هوا درجه بندی کنیم، توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل دچار مشکل است و بعد از گذشت 5 سال از ابلاغ قانون متأسفانه اجرایی نشده است.

عبادتی درباره اینکه از این 12 تکلیف کدام ها اجرایی شده، خاطرنشان کرد: این 12 مورد، تکالیفی بوده که از قبل هم در کار نظارتی انجام دادیم. یکی از آنها بحث نظارت بر واحدهای آلاینده است. در این مورد به صورت روتین مراکزی که آلاینده تولید می کنند، نظارت و به مراکز قضایی معرفی می شوند. در بحث منابع ساکن که حتی منابع خانگی، تجاری و ترمینال ها در آن دخیل است اگر سیاهه انتشار را به روزرسانی کنیم، باز هم سهم منابع متحرک بیشتر از ساکن است.

این مقام مسئول گفت: نمی توان گفت کم کارترین دستگاه کدام است. اما اگر بخواهم شفاف بگویم شهرداری تهران بخشی از تکالیفش را انجام داده ولی توسعه حمل ونقل و نوسازی ناوگان این نهاد دچار مشکل است. البته باید دلایل شان شنیده بشود. در نوسازی ناوگان عقب هستیم و اگر این اتفاق بیفتد نقش چشم گیری در کاهش آلودگی هوا خواهیم داشت.

عبادتی در خصوص طرح اسقاط خودرو و مصوبه دولت توضیح داد: در بحث خودروهای فرسوده همین امسال قانون ساماندهی خودرو به تصویب رسید و به استناد ماده 10 تردد خودروهای فرسوده ممنوع شد. این بدین معناست که حتما باید اسقاط خودرو را جدی بگیریم. مسئله این است که مبلغ اسقاط یک خودرو 25 میلیون تومان است. با این مبلغ گرفتن گواهی اسقاط اتفاق خاصی برای مردم ایجاد نمی کند.

مجلس  جلوی  مصوبه  وزارت  صمت  بایستد

در ادامه احمد طاهری، کارشناس حوزه محیط زیست در تماس تلفنی در خصوص اجرای قانون هوای پاک به تهران 20 گفت: در سال93، 337 هزار خودرو اسقاط می شد؛ در سال 99 اسقاط به 17 هزار خودرو رسید. با مصوبه اخیر وزارت صمت همین تعداد اسقاط هم متوقف شد. خودروساز با پرداخت هزینه ناچیز گواهی اسقاط را می خرد و این خودروها در شهر می مانند. به طوری که برای یک خودروی کاربراتوری فرسوده 26 برابر سواری یورو پنج انتشار آلاینده متصور هستیم. انتظار دارم که مجلس اجازه ندهد این مورد فراموش بشود و با تمام توان جلوی مصوبه وزارت صمت بایستد.

محرک های فرسوده عامل اصلی  آلودگی هوای تهران

داریوش گل علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در تماس تلفنی در خصوص نحوه نظارت بر استاندارد بودن خودروهای وارداتی گفت: در خصوص اجازه شماره گذاری برای تولید داخل و واردات اجازه شماره گذاری به خودروهایی که استاندارهای مدنظر را لحاظ نکردند داده نمی شود. از طریق شرکت های بازرسی خودرو، نمونه برداری می شود.

گل علیزاده افزود: مشکل ما نو شماره ها نیست؛ مشکل ما خودروهای در حال ترددی است که کارایی خود را از دست داده اند و تجهیزاتشان به روز نشده است. اگر خودروی جدیدی را وارد کنیم، وقتی 70 درصد خودرو ها سن فرسوده دارند اگر 1000 دستگاه هم وارد کنیم بر آلایندگی قبلی اضافه می کنیم. مگر اینکه قبلی را حذف و جایگزین خودروهای برقی و جدید کنیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تعداد خودروهای فرسوده در تهران بیش از حد است. وزارت کشور در توسعه حمل و نقل عمومی، وزارت نیرو در توسعه انرژی های تجدیدپذیر و وزارت نفت در توزیع سراسری سوخت استاندارد کم کاری داشتند که الان در دست پیگیری است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.