توسعه حمل و نقل عمومی، کلید کاهش آلودگی هوای تهران
یک کارشناس آلودگی هوا ضمن توضیح با بیان اینکه آلودگی هوای تهران دو راهکار عمده و اساسی دارد، گفت: تنها راه اصلاح وضعیت آلودگی هوای تهران توسعه حمل و نقل عمومی و دولت الکترونیک است.
یک کارشناس آلودگی هوا ضمن توضیح با بیان اینکه آلودگی هوای تهران دو راهکار عمده و اساسی دارد، گفت: تنها راه اصلاح وضعیت آلودگی هوای تهران توسعه حمل و نقل عمومی و دولت الکترونیک است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، یوسف رشیدی، با اشاره به ترک فعل مشهود برخی دستگاه ها در اجرای قانون هوای پاک اظهارکرد: وزارتخانه های مختلف از عمد ترک فعل نمی کنند. ما در موضوع آلودگی هوا نیازمند اقدام بسیار عاجل در توسعه حمل و نقل عمومی هستیم. با این اقدام فشار از روی سایر بخش ها برداشته می شود تا بتوانند اقدامات خود را در فرصت مناسب انجام دهند.
وی ادامه داد: فکر می کنم ما در نوشتن قوانین توجه خاصی به نحوه اجرایی کردن آن نمی کنیم و از پایه قانون را درست ننوشته ایم. بدین جهت با گذر زمان گرفتاری های بعدی به وجود می آید. وقتی زیرساخت و امکانات نداریم، هر کسی جایگزین مسوول وزارتخانه های فعلی باشد باز هم نمی تواند کاری انجام دهد و ترک فعل رخ خواهد داد.
قانون هوای پاک کارآمد است؟
رشیدی در پاسخ به سوال ایسنا که آیا قانون هوای پاک کارآمد و مبتنی بر واقعیات جامعه تدوین و تصویب شده است، توضیح داد: ما فکر می کنیم با نوشتن قانون مشکل آلودگی هوا حل می شود اما مشکل آلودگی هوا با اقدام جدی و اجرای کارآمد صرف نظر از اینکه قانون باشد یا نباشد، حل خواهد شد.
وی افزود: به عنوان نمونه مردم با توسعه حمل و نقل عمومی مناس برای رفت وآمدهای خود مجبور به استفاده از خودروهای شخصی نیستند. مقصر آلودگی هوای تهران تنها خودرو، موتورسیکلت و سوخت نیست چراکه با بهترین خودرو و سوخت نیز در ترافیک فعلی تهران حتما زمستان آلودگی هوا را خواهیم داشت. گنجایش اتمسفر برای تهویه هوا و آلاینده ها مقدار مشخصی است و بستگی به شرایط باد، وضعیت اقلیمی منطقه و توپوگرافی دارد بنابراین آنچه لازم داریم انجام اقداماتی است تا سفرهای درون شهری را به سمت حمل و نقل عمومی سوق دهیم که متاسفانه اکنون فاقد آن هستیم.
رشیدی با انتقاد نسبت به نبود حمل و نقل عمومی مناسب در تهران گفت: وضعیت ترافیک تهران نشان دهنده این است که نه تنها حمل و نقل عمومی مناسبی در پایتخت نداریم بلکه عقب ماندگی عمده ای نیز وجود دارد. اگر وضعیت مناسبی در حمل و نقل عمومی داشتیم بسیاری از مشکلات مان حل می شد اما در غیاب حمل و نقل عمومی مناسب، سایر اقدامات برای کاهش آلودگی هوا بی ثمر خواهد بود.
اما و اگرهای نوشتن قانون هوای پاک
وی درباره نوشتن قوانین آلودگی هوا توضیح داد: برای نوشتن قوانین آلودگی هوا ابتدا باید به صورت پایلوت و در مقیاس کوچک قابلیت اجرایی آن ها را بررسی کنیم و در صورت اجرایی شدن به سراغ نوشتن قانون برویم. اکنون ما مشکلی که در بسیاری از موارد در قانون هوای پاک داریم این است که ابتدا قانون و پس از گذشت سه تا شش ماه آیین نامه اجرایی آن نوشته شد، در صورتی که این کار اشتباه است. اول باید نحوه اجرای قانون مشخص شود سپس قانون نوشته شود. به عبارتی ما مسیر را برعکس طی کرده ایم. وقتی اجرای قانون مشخص نیست؛ تصویب قانون بی معنا است.
رشیدی تصریح کرد: ما در موضوع هوا غیر از آلودگی هوا، آلودگی قوانین را نیز داریم چراکه قوانین بسیاری وجود دارند اما نحوه عملیاتی کردن قوانین درست و شفاف نیست. با همه این تفاسیر به نظر می رسد می توان آلودگی هوای تهران را کاهش داد.
برای وضعیت آلودگی هوای تهران چه کنیم؟
این کارشناس آلودگی هوا به دو راهکار اساسی و عمده برای اصلاح وضعیت هوای تهران اشاره کرد و گفت: صرفنظر از جلب حمایت مالی از صندوق ذخیره ارزی، صندوق توسعه یا ... هر منبع دیگر ابتدا باید در یک بازه زمانی مشخص خطوط مترو را بسیار سریع و کارآمد تکمیل و مراکز جذب سفر را به ایستگاه ها نزدیک کنیم سپس لازم است توسعه دولت الکترونیک را در دستور کار قرار دهیم.
وی تاکید کرد: اگر این دو کار را انجام ندهیم هیچ وقت مشکل آلودگی هوا حل نخواهد شد. معضل آلودگی هوای تهران با استفاده از خودرو و موتورسیکلت برقی و موارد فانتزی از این دست حل نخواهد شد. واقعا توسعه حمل و نقل عمومی باید در اولویت اول قرار گیرد، به گونه ای که سفرهای ضروری را پاسخگو باشد. با این کار عدالت اجتماعی را رعایت می کنیم علاوه بر آن آلودگی هوا کنترل خواهد شد.
رشیدی اضافه کرد: اقدام بعدی توسعه دولت الکترونیک و دوری جستن از سفرهای زائد است. با این دو اقدام موفق به حذف آلودگی هوا خواهیم شد بنابراین اقداماتمان باید مبتنی بر فکر، دانش و عقل باشد تا بتوانیم به نتیجه برسیم.
رنگ قهوه ای هوا نشانه چیست؟
درباره مشاهده رنگ قهوه ای هوا در برخی مناطق تهران در پی شدت گرفتن آلودگی هوا در هفته های گذشته اظهار کرد: در شرایط آلودگی هوا نمی توان از رنگ هوا به اطلاعات خاصی پی برد چون لزوما ممکن است به آلودگی هوا ربطی نداشته باشد. رنگ قهوه ای هوا احتمالا به علت بازتابش و تفرق نور به ذرات معلق بوده که باعث شده رنگ مشاهده شده در آسمان متعارف نباشد.
افزایش آلاینده دی اکسیدگوگرد با عدم مازوت سوزی در تهران تناقض دارد؟
رشیدی در پاسخ به سوال که آیا افزایش آلاینده دی اکسید گوگرد با صحبت مسوولان مبنی بر خودداری مازوت سوزی در نیروگاه ها تناقض ندارد، توضیح داد: این دو نکته تناقض ندارند چراکه امکان دارد سوختی که تحویل ناوگان حمل و نقل می شود، میزان گوگرد بالایی داشته باشد. امکان دارد مازوت یا ذغال سنگ در نیروگاه بسوزانیم اما با کنترل خروجی ها دی اکسید گوگرد کمی داشته باشیم. در عین حال ممکن است محتوای گوگرد سوخت بنزین یا گازوئیل بالا باشد. در نتیجه باتوجه به افزایش تردد خودروها و کاهش ضریب تهویه هوا امکان دارد شاهد انباشت دی اکسیدگوگرد باشیم.
وی تاکید کرد: اگر بدانیم دقیقا مقدار گوگرد سوخت ما چقدر است آیا از حد استاندارد بالاتر است یا خیر، می توانیم بگویم افزایش دی اکسیدگوگرد به علت نوع سوخت دیزل و بنزین بوده یا عامل دیگری داشته است.
رشیدی در پایان تاکید کرد که افزایش آلاینده دی اکسیدگوگرد لزوما به معنی مازوت سوزی نیست.