بازدید سایت : ۴۰۱۲۶

آلودگی نفتی آذربایجان در سواحل ایران!

اگر هنگام برداشت نفت آذربایجان؛ آلودگی نفتی وارد دریا شود به طور طبیعی وارد سواحل ایران می شود و این مسئله باید در مذاکرات دو کشور مورد توجه قرار گیرد.

آلودگی نفتی آذربایجان در سواحل ایران!
تین نیوز

عضو فدراسیون صنعت آب با بیان اینکه ورود فاضلاب به خزر منجر به افزایش فسفات و نیترات دریاچه شده است، گفت: اگر هنگام برداشت نفت آذربایجان؛ آلودگی نفتی وارد دریا شود به طور طبیعی وارد سواحل ایران می شود و این مسئله باید در مذاکرات دو کشور مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، محمدابراهیم رئیسی، درباره اوضاع عقب نشینی آب دریاچه خزر اظهار داشت: مهم تر از پیش روی و یا پس روی آب دریا؛ کیفیت آن مهم و در معرض خطر است. اکنون خزر در حال تبدیل به حوضی است که مملو از آب آلوده و فاضلاب است، از یک طرف آلودگی نفتی آذربایجان است که به سواحل ما می رسد و از سوی دیگر فاضلاب شهرهای سواحل داخل کشور خودمان است که وارد دریا می شود.

حمل و نقل دریایی خزر از رونق افتاد

رئیسی افزود: اکنون فارغ از پیشرفت و پسرفت؛ دریای خزر خواص اقتصادی خود را از باب تولید موجودات دریایی از دست می دهد و در عین حال رونق سابق را به لحاظ حمل و نقل دریایی ندارد بنابراین بیش از اینکه نگران پیشرفت و پسرفت باشیم باید نگران شرایط خدمات اکوسیستمی که دریای خزر به ما ارائه می داد، باشیم، به طوری که در حال حاضر تعداد ماهی ها کم و به همان نسبت ماهیگیر زیاد شده و این موضوع روی شیلات خزر تاثیر گذاشته است.

نیترات و فسفات خزر زیاد شده است

عضو فدراسیون صنعت آب با بیان اینکه رشد بی رویه ساخت و ساز ساحلی میزان زیادی از فاضلاب را وارد دریا کرده و جلبک سبز نیز ناشی از وجود نیترات و فسفات زیادِ داخل آب است، گفت: نتیجه پیشروی آب در سال های گذشته این بود که خیلی از ساخت و سازها را از بین برد اما اینکه نگران باشیم و اتفاقی مثل دریاچه ارومیه برای خزر اتفاق ژول ورنی است و یکی از دلایل آن اینکه روسیه برای اینکه دریاری خزر را از حالت بسته دربیاورد یک کانال احداث کرد و دریاچه به یک مجموعه بزرگ تری از آب های آزاد متصل شد، بنابراین اگر دلیل پسروی تناوب جلو و عقب رفتن دریا باشد برگشت پذیر خواهد بود و مباحثی مانند برداشت آب و آب شیرین کن ها باعث کاهش حجم آب خزر شده؛ کارشناسی نیست.

خلیج گرگان منشا گرد و غبار می شود

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیم، استفاده از آب زیرزمینی و هم سدهایی که احداث شده در پسروی آب دریا موثر بوده خاطرنشان کرد: کلیت آثار اقتصادی عقب رفتن خزر  کم کم در خلیج گرگان مشاهده می شود به طوری که این منطقه در حال تبدیل به منشا گرد و غبار است و حتما به استان های ساحلی ضربه اقتصادی می زند.

۵۸ هزار میلیارد تومان خسارت گرد و غبار

رئیسی با بیان اینکه گرد و غبار حدود ۵۸ هزار میلیارد تومان به کشور آسیب وارد می کند، افزود: این میزان خسارت یک دهم درصد از جی دی پی کشور است، مازندران و گلستان ۴.۵ درصد از جی دی پی کشور را دارند و اگر بابت گرد و غبار به این استان ها خسارت وارد کند ۲ هزار میلیارد تومان فقط از این قضیه ضرر خواهیم کرد ضمن اینکه اگر فرایند عقب رفتن دریا ادامه داشته باشد بنادر هم باید جلوتر بروند و هزینه اضافه دارد.

کاهش ماهی های خزر

به گفته وی؛ همانگونه که تعداد ماهی های خزر کاهش پیدا کرده کاهش آب خزر روی درآمد گردشگری استان های شمالی نیز تاثیر دارد.

با آذربایجان مذاکره کنیم

این کارشناس حوزه آب در ادامه به موضوع آلایندگی نفتی که از سوی آذربایجان وارد خزر می شود، پرداخت و تصریح کرد: موضوع مهمی که ما باید به آن باید توجه کنیم و در مناسبات دو کشور مورد مذاکره قرار گیرد، مسئله آلودگی است که از سمت آذربایجان وارد سواحل ایران می شود، امسال در باید از فرصت کاپ ۲۹ باکو که مهمترین تغییرات اقلیمی در جهان را بررسی می کند، استفاده کنیم و در این باره صحبت کنیم.

آلودگی نفتی آذربایجان در سواحل ایران

وی توضیح داد: جمهوری آذربایجان بعد از استقلال روی منابع نفت و گاز بعنوان منبع درآمد اصلی تمرکز کرد و اکنون در حال برداشت از منابع نفتی خزر است، جهت گردش آلودگی در این دریاچه خلاف جهت عقربه های ساعت است و این یعنی اینکه اگر هنگام برداشت نفت آذربایجان؛ آلودگی نفتی وارد دریا شود به طور طبیعی وارد سواحل ایران می شود و این مسئله ای است که در مذاکرات باید مورد توجه قرار گیرد.

فاضلاب با خزر چه می کند؟

رئیسی گفت: علاوه بر آلودگی نفتی از سوی آذربایجان؛ مسئله عدم وجود شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب در شهرهای ساحلی است که باعث شده فاضلاب وارد دریا شود و این آلودگی را افزایش داده و محیط را برای گردشگری و رشد موجودات دریایی از جمله گونه در حال انقراض فک خزری نامناسب می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.